ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fenanders park  (läst 600 gånger)

2007-06-21, 01:37
läst 600 gånger

annlotta

Det skulle vara intressant att få mer information och gärna bilder från parken i Agnaryd som min farfar gjorde i ordning, enl. traditionen för att befästa minnet av sina föräldrar och syskon som alla dog i TBC. Nu är den ju helt övervuxen men jag vet att den användes för frikyrkliga sammankomster i början av 1900-talet. Någon som vet något?

2007-06-21, 09:23
Svar #1

Rune Johansson

I sin släktutredning skriver din far helt kort hur parken såg ut 1999. Hembygdsföreningen har erbjudit sig att ställa parken i ordning men makägaren har inte varit intresserad.
 
Om sammankomster i början av 1900-talet nämnde din far inget om för mig. Själv har jag flera gånger gånger i slutet av 1940-talet besökt parken Helgtorsdag på Nykterhetens dag då kretsen frikyrkoförsamlingar hade möte  där. Kanske 600-700 personer satt i backsluttningen och lyssnade, drack kaffe och vi barn sprang runt och lekte. Jag har bara minne av att det alltid var vackert väder denna dag.
 
Hembygdsföreningen har en hel del kort, som vi framkallade efter de glasplåtar din farfar tog på 1910-talet och som din far skänkte till Hembygdsföreningen.
 
Jag skall kopiera av vad som finns arkiverat hos Hembygdsföreningen samt även tala med några äldre ortsbor vad de minns. Säkerligen har du mitt telefonnummer, annars så ringer jag.
 
Som du märker är inlägget mycket allmänt hållet, ty jag har lovar din far att vara återhållsam med våra personliga tankar om parken. Dessa tankar skall endast vara förbehållna släkten.
 
Hälsningar till er på Västkusten från Rune i Rydaholm.
 
(Bekräfta med ett kort inlägg).

2007-06-21, 11:14
Svar #2

annlotta

Tack för snabbt svar! Jag planerar en Smålandstur (för att se på sommarstuga i Kvintås)nästa helg och kanske kan ta kontakt med dig? Jag har ju en del material (mest disketter, tyvärr, och det använder väl ingen numera?) Du har min e-mail här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna