ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gudmund/Gummes barn  (läst 689 gånger)

2010-01-03, 19:38
läst 689 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker efter Sven Gustaf Gudmundssons far. Sven Gustaf föddes utom äktenskapet i Forsheda socken 1868-09-29 av den döva pigan Stina Cajsa Svensdotter f. 1839-12-05 i Böschevad i Forsheda. Stina Cajsa arbetade på prästgården i Forsheda när hon blev gravid och födde sin son. Kort där efter fick hon lämna sin tjänst.  
 
Jag har gått igenom Hfl. 1866-1870 för Forsheda och inte kunnat hitta en enda man som bär namnet Gudmund eller Gumme. Troligtvis kommer han från en angränsande socken eller var en man, som besökte prästgården under en tid. I nattvardslängden i AI:10 s. 205 står det Sven Gustav Gummesson inte Gudmundsson. Så med andra ord kan Sven Gustaf ha båda efternamnen.  
 
Jag har tyvärr inte tillgång till Domboken för denna perioden, ej heller kyrkans räkenskaper, så jag har inte kunnat kolla om Stina Cajsa och fadern var tvugna att betala någon böter till kyrkan.  
 
Tack på förhand.
Hälsningar
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna