ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Invandrare från Italien?  (läst 532 gånger)

2007-05-13, 15:22
läst 532 gånger

Maja Svärd

Jag försöker komma sanningen på spåret genom uteslutningsmetoden; i min släkt finns ett obekräftat rykte om att en kvinnlig släkting skulle ha arbetat på fartygen som ankom till Småland. Kvinnan skulle ha kommit ifrån Italien omkring år 1860. Om det nu är sant så måste hon väl finnas upptagen nånstans. Jag är tacksam om jag kan få tips om denna något annorlunda fråga.
 
Vänligen Maja Svärd

2007-05-13, 17:37
Svar #1

Hans Persson

Hej Maja! Vet du vad den kvinnliga släktingen hette eller vet du vad hennes närmaste släkting hette och var de bodde (i vilken församling)? Då kan man titta i kyrkböckerna för den församlingen för att se om man hittar henne där.
mvh Hans

2007-05-13, 19:13
Svar #2

Maja Svärd

Hej Hans, tack för fin respons! Det är tyvärr vaga uppgifter om vem det skulle vara som har invandrat från Italien. Personligen tror jag att det är ett rykte som uppkommit och fortlevt för att undvika skandal med oäkta barn som dessutom kan ha varit frukten av incestuösa förhållanden. Tack för tipset, jag ska absolut undersöka saken så långt som möjligt  även i kyrkoböckerna. Jag hoppas jag har fel i mina antaganden, det var tillräckligt hårda levnadsförhållanden ändå.  
 
Vänligen Maja Svärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna