ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalmar och Växjö stift  (läst 1309 gånger)

1999-12-07, 23:15
läst 1309 gånger

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Är det någon som vet när Kalmar stift upphörde att vara ett eget stift, med egen biskop(Superintendent). Gick hela det stiftet upp i Växjö, eller har en del av de församlingarna hamnat under Linköpings stift?
Vet någon var man kan få tag i en bra karta över Sveriges stifts och församlingsindelning?

1999-12-07, 23:44
Svar #1

John Sidén

Hej Kerstin!
 
Kalmar stift upphörde att vara eget stift 1913. Hela stiftet med samtliga församlingar lades då under Växjö stift.  
Din fråga om en bra karta över Sveriges stifts och församlingsindelning är inte så lätt att svara på men på stiftens hemsidor finns rätt hyfsade kartor, åtminstone på vissa stift. Du går in på Svenska kyrkans hemsida och kan sedan länka dig vidare.
Med vänlig hälsning
John Sidén
präst i Veta på Östgötaslätten

1999-12-08, 07:32
Svar #2

Peter Rydén

Lite ytterligare historik:  
Kalmar stift fanns under åren 1555-1568 (ordinariedöme bestående av Möre samt Öland) och 1603-1915. 1915 övergick stiftet till Växjö stift. T o m 1677 är stiftet ett superintendentia. När Superintendentiat bildas 1603 består den av Handbörd, Stranda, Möre samt Öland.

2019-01-13, 17:01
Svar #3

Utloggad Jerker Cederberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-06-30, 14:26
    • Visa profil
Jag söker Israel Cederbergs ursprung och bakgrund. Han tycks bli klockare i Ryssby socken 1750 efter att ha varit skytt/jägare. Jag undrar nu om någon har koll på förekomsten av meritförteckningar eller ansökningar för klockartjänster i arkiven inom Växjö stift och specifikt Ryssby socken. Dessa källor finns ännu inte scannade på riksarkivet.

2019-01-13, 19:28
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6047
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:02
    • Visa profil

Om du menar Ryssby, Kalmar län så hörde det till Kalmar stift.
Det finns ingen Israel dokumenterad i Ryssby (H).Däremot finns han i Ryssby (G)Klockaregården.
Birgitta B

2019-01-13, 20:29
Svar #5

Utloggad Jerker Cederberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-06-30, 14:26
    • Visa profil
Det är Ryssby i Kronobergs län alltså Växjö stift som jag menar. Jag har bra pejl genom hfl, vigsel- och födelselängder mm på var han befinner sig och vad han sysslar med för perioden nov 1746-1789 då han dör. Men ingenstans hittar jag var han är född 1712 (16 maj) eller var han befinner sig fram tills 1746. Det är därför jag funderar på om det finns tillgängliga meritförteckningar som kan ge mig detta svar eller några andra personuppgifter för klockare i Ryssby sockenstämmoprotokoll eller motsvarade för Växjö stift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna