ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronobergs län - 1600-tal och Genline  (läst 970 gånger)

2002-09-29, 10:33
läst 970 gånger

Hans Tåhlin

Min släktforskning är av olika skäl för närvarande till helt övervägande del koncentrerad till Kronobergs län på 1600-talet.
 
Eftersom Genline numera också täcker Kronobergs län, började jag för någon tid sedan fundera över, om det inte kunde vara värt att bli medlem, trots att 1600-talet av naturliga skäl inte har någon framträdande plats i Genline:s databas (kyrkobokföringen från den tiden är som bekant speciellt bristfällig i södra Småland).
 
För att få ökad vägledning i mina tankegångar började jag systematiskt analysera, hur mycket 1600-talsmaterial som fanns tillgängligt för respektive socknar i Genlines databas, varefter jag gjorde upp en liten sammanställning över detta, som jag sedan noggrant analyserade. I mitt fall kom jag till ett positivt avgörande, anmälde mig som medlem i Genline och har nu testat systemet med gott resultat. Varför berättar jag nu om detta?
 
Jo även om jag inte ”har några barn” ihop med Genline, vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter till andra släktforskare med liknande behov som mina genom att låta dem ta del av den sammanställning, som jag gjorde upp (överförs lämpligen som bilaga till ett mail). Det är f.ö. verkligen på tiden att jag gör något i retur som tack till alla hjälpsamma släktforskare (ingen nämnd och ingen glömd) som storartat servat mig med värdefull information under de senaste åren utan att få så värst mycket tillbaka ännu.
 
Välkommen att kontakta mig om detta på följande adress: Upplandsgatan 15, 113 60 STOCKHOLM. Anledningen varför jag inte uppger min E-post adress på det här stadiet, är att jag utsatts för några elakartade virus-angrepp under senare tid, som direkt kunnat härledas till Anbytarforum. Jag har visserligen kommit helskinnad ur det hela tack vare installation av en utmärkt brandvägg på rekommendationer i just Anbytarforum, men det hela har ändå skapat en otrevlig känsla av osäkerhet.

2002-09-30, 01:17
Svar #1

Aina Sjöberg

Jag söker anor och länkar till min hemsida www.sjoangen.se/antavlor.htm  Antavlor med familjer i gamla Gränsbygden S Sverige - Danmark har därför starkt funderat på att bli medlem i Genline sedan Kronoberg blivit registrerat men så mycket pengar det kostar har fått mig att avvakta.

2002-09-30, 08:05
Svar #2

Hans Tåhlin

Hej Aina!
 
Jag förstår ditt bryderi, eftersom jag varit utsatt för det själv.
 
Har du redan på det här stadiet bestämt dig för, att du knappast har råd, eller vill du, att jag ska skicka en kopia på min lilla uppställning som bilaga till ett mail (jag har kunnat konstatera, att det går att länka från den här diskussionen till din E-post adress)?

2002-09-30, 19:18
Svar #3

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Hans.
Tack för erbjudandet. Eftersom jag tänkt abonnera på Genline så skulle Din sammanställning vara bra att ha för att komma igång lite snabbare.
Kan man utnyttja Genline även om man inte har bredband?
Mvh
Inge
PS Tror Du har min mejl-adress.Ds

2002-09-30, 22:16
Svar #4

Hans Tåhlin

Hej Inge!
 
Jag är ingen expert på det här med bredband, även om jag sedan åtskilliga månader använder det själv och är mycket nöjd med funktionen. För mig ser det ut att ha alla fördelar: Som jag vill använda Internet är ADSL mycket billigare, det är snabbare och man får en helt annan frihetskänsla. Jag är övertygad om att bredband underlättar Genline-arbete kolossalt, men jag vet inte om det är en nödvändig förutsättning. Men det här skulle ju inte primärt handla om bredband.
 
Självklart skickar jag dig min lilla sammanställning inom de närmaste dagarna som en bilaga till ett mail.

2002-09-30, 22:28
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Inge!
 
Varför inte prova och se? Har man laddat hem deras programvara så kan man testa gratis! Just nu ligger det ute 2 församlingar för test.
 
Jag hade tillgång till Genline nu under 3 månader i somras. För mig tog det ca 3 sekunder att få upp en bild men då har jag riktigt bredband. Det jag tyckte var jobbigt var att det inte var ordenligt indexerat. Jag kan tänka mig att det kan vara rena mardrömmen om man sitter med en slö uppkoppling och måste titta igenom en hel bok. Dessutom blir det dyrt om man måste betala minuttaxa.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2002-09-30, 23:11
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Hans,
Den sammanställning Du gjort kan säkert vara intressant för många. Varför inte bilägga den som ett dokument här i Anbytarforum, så får var och en begrunda denna. Hur Du gör framgår av Formatering här till vänster: Se under Annan formatering, Bilder, bifogade dokument och clipart. Det är kommandot attach med krumelurer runt som gäller. Själv brukar jag öva under Pröva att skicka inlägg för att se om det fungerar. Är dokumentet för stort kanske det går att dela upp det ;o)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-01, 07:31
Svar #7

Hans Tåhlin

Hej Olle!
 
Jag ska följa ditt råd inom de närmaste dagarna.

2002-10-01, 12:46
Svar #8

Hans Tåhlin

Hej Olle och alla andra intresserade.
 
Efter visst experimentande enligt dina Olles förnämliga anvisningar känner jag mig nu redo att lägga ut min sammanställning uppdelad på två bilagor. Jag hoppas, att du och andra ska finna den vara av intresse.
 
genline02.doc
 (58 k)

genline03.doc
 (77 k)

2002-10-01, 15:44
Svar #9

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Tack för möjligheten att ta del av Din uppställning.
 
Fungerade alldeles utmärkt.
 
Hälsningar
Ingemar Berggren

2006-03-31, 21:17
Svar #10

Christina Johansson

Jag söker min mors släkt morfar hette Albert Svensson född 1889 12 18 & mormor hette Alma Agusta Svensson född 1894 02 25 i huseby/stenbrohult de arbetade på Huseby Slott med systrarna Stevenson eller liknande

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna