ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pr: Bergström - I vilken församling var han kyrkoherde?  (läst 592 gånger)

2006-09-21, 10:18
läst 592 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
I Kalmar Stadsförsamling BI:1 noterades alla inlämnade inflyttningsattester, men det nämns inte härkomstförsamlingen utan den attesterande prästen. Attesten som intresserar mig gäller en piga Maria Persson, född 1782, inflyttad november 1812, No 142. (Sida 102, GID 75.63.37300). För att bedöma, om hon kunde vara personen jag letar efter, borde jag veta var attesterande Pr: Bergström var Kyrkoherde. Eftersom Pr: Bergström förekommer oftare i denna lista var det nog en socken i närheten av Kalmar.
 
Finns någon som kan hjälpa mig?
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2006-09-21, 15:54
Svar #1

Utloggad Björn Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 10:56
    • Visa profil
Hej Walter!
 
Lars Bergström var kyrkoherde i Ljungby 1803-20. Källa: Bror Olsson (en Ålemsson): Kalmar stifts herdaminne 3, s 45f.
 
Hälsningar
Björn

2006-09-21, 17:35
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Björn!
 
Även om jag gärna hade hört att Pr: Bergström har varit kyrkoherde i Långemåla eller Högsby. Att hitta en Maja Persdotter bland de inflyttade i Kalmar liknar verkligen att leta efter en nål i höhögen som man säger i Tyskland. Kanske jag försöker med ett efterlysningsinlägg.
 
Hälsningar
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna