ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldater som flytt ur fångenskap vid Ratan 1809?  (läst 720 gånger)

2010-07-31, 16:28
läst 720 gånger

Utloggad Claus Dehlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 06:59
    • Visa profil
Har hört en muntlig berättelse i släkten om en förfader som i samband med striderna i Sävar och Ratan sommaren 1809 togs tillfånga av ryssarna och slog sig fri. Tillsammans med andra svenskar dödade de en vakt och smet sin väg, simmandes/vadandes över ett vattendrag medan kulorna visslade om öronen.
 
Jag hittade den här förfadern i Smålands Husarers rullor dit han sökt sig 1810. Där stod att Johannes Djerf som min förfader hette tagits tillfånga men ransonerat sig själv. Han uppgavs ha tjänat 7 år vid Jönköpings regemente innan han tagit tjänst vid husarerna. Djerf hette troligtvis Eng under tiden vid Jönköpings reg:te men det framgår inte med tydlighet.
 
I boken Mo härads kompani av Skillius, sida 48 står en liknande berättelse återgiven men den handlar om nr 38 Anders Purr, vid Flahults rote N Hestra. Han blev tillfångatagen och bortförd men överrumplade och stack ner sin väktare, flydde till skogs och tog sig tillbaka till kompaniet 21/8 1809. Purr var vid den här tiden lantvärnsman och vargeringskarls så det kanske är så att även min förfader var sådan.  
 
Någon som har sett något mer i rullorna om den här händelsen som tydligen involverade fler soldater? Johannes Djerf var född omkring 1770 och avled 1860.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna