ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spexeryds gruva  (läst 2363 gånger)

2005-05-09, 16:01
läst 2363 gånger

Thomas Åkerberg

Hej!
 
Jag undrar om någon vet något om den brunstensgruva som låg i Spexeryd, Ödestugu sn, Jönköpings Län. Jag har en ana, Erik Andersson född i Nora, som flyttade dit och arbetade där i två omgångar på 1880- och 1890 talen. När jag tittat vidare i kyrkböckerna så har jag sett att det var en hel del personer från Nora med omnejd som flyttade till Spexeryd under denna tid. Så förmodligen var det väl så att det var något större gruvbolag som skötte driften i Spexeryd och i gruvor kring Nora. Vore roligt om det var någon som vet lite mer.
 
Mvh
Thomas Åkerberg

2005-05-09, 19:28
Svar #1

Björn Edman

Hej Thomas!
Hittade följande info om Spexeryds gruva i bokhyllan.
 
Mangangruvor och anrikningsverk anl. 1905 av AB Hohult-Spexeryds mangangruvor (kallad Brunstensgruvan). Sålt till Wargöns AB före 1920. Från Spexeryd ledde en 8 km lång transportjärnväg med spårvidd 600 mm till Tenhults station, öppnad 1907 och nedlagd ca 1930. På banavllen går i dag till största delen en landsväg.
 
Vid besök på platsen för någon vecka sedan fanns en mängd gruvhål, rester av uppfordrings- och utlastningsanordning samt grunden till ett kontorshus mm.
 
Hälsningar
Björn

2005-05-09, 19:36
Svar #2

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Det finns en utförlig artikel om gruvdriften och livet i Spexeryd i boken Vägen från gruva och bruk, ISBN 91-85098-37-X utgiven av Svenska Järnvägsklubben 1984. Boken handlar visserligen främst om ett antal små järnvägar med anknytning till bergsbruk, i det här fallet om banan mellan Spexeryd och Tenhult, men även en hel del om malmbrytningens historia på platsen och livet kring gruvan. Artikeln omfattar ett 25-tal sidor och är försedd med ritningar, kartor och bilder.
 
Hälsningar
Jöran Johansson
 
012020122(snabel-a)telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna