ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömberg August spelman från Jäth  (läst 735 gånger)

2001-06-27, 22:11
läst 735 gånger

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hej
Tänkte bara fråga om det finns någon som forskar eller har forskat på August Strömberg, spelman och skomakare från Jäth. Det skulle isåfall vara kul och byta lite uppgifter.
 
/Mvh Niclas

2004-04-25, 21:59
Svar #1

Åke Persson

Bild på August Strömberg hittar du på
http://www.skspf.org/spelmtavl/home/index.htm
Klicka på Apladalen 1928
 
Jag har också träffat Fritjof Strömberg som också spelade fiol. August Strömberg finns beskriven omnämnd/beskriven flera böcker, bl.a.
* Svensk Låtar - Småland, Öland och Blekinge
* Småländsk Musiktradition av Magnus Gustafsson
 
Han finns också inspelad, dock ej när han spelar, utan när han berättar om sin döde far.

2006-07-12, 18:46
Svar #2

Fia Sjögren

Hejsan!
 
Jag vet en hel del om August Strömberg. Det är min gammelmormors far och jag har därför alla hans dikter och visor samt självbiografi. Hört en del av musiken (är dock helt omusikalisk själv) och hört mammas berättelse om honom från det hon minns att gammelmormor har berättat.
 
Är det något särskilt ni vill veta om honom eller släkten så är ni välkomna att maila mig: fia@fiart.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna