ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner i Älghult, Hälleberga och angränsande socknar?  (läst 1205 gånger)

2004-10-16, 06:50
läst 1205 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Då jag den senaste tiden forskat i Älghult med omnejd har jag flera gånger hört från den aktuella släkten om jag inte har stött på några valloner. Det finns smeder i flera generationer tillbaka och det har sagts att det finns vallonblod i släkten. Någon som kan ge en ledtråd? Levde det valloner i dessa trakter. Kanske vandrande smeder?

2008-02-06, 17:27
Svar #1

Elisabeth Holm

Hej! Min släkt på pappas sida härstammar ifrån Källeryd socken, Mo härad. Jag har också hört att vi har vallonblod i släkten, så denna diskussion är intressant. Var det vanligt med valloner i Småland? Fanns de på Nissafors Bruk?
 
Med vänliga hälsningar,
Elisabeth Holm

2008-02-06, 18:21
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vallonerna inskaffades som specialarbetskraft till järbruken som smeder. Naturligtvis har ättlingar till dessa börjat arbeta som sockensmeder också.
Hittar du något av dessa efternamn på dina anfäder, så ökar sannolikheten för att de skulle vara vallon: Allard, Anjou, Audar, Bayard, Birath, Bonnevier, Bovin, Bossard, Cardon, Cochois, Colling, Corell, Courtehou, Couvrel, Croon, Dandanell, Douhan, Drougge, Dubois, Faleij, Fassing, de Flon, Francois, Frumerie, Galon, Gelotte, Gille, Gilljam, Gode, Godeau, Goding, Grandpré, Henning, Herou, H?binette, Lemon, Martelleur, Martin, Martinell, Mineur, de Morgny, Muskin, Pierrou, Oudart, Piette, Pira, Pousette, Poussar, Robert, Rubert, Sporrong, Tillman, de Val, Waroquin, Willbas.

2008-02-13, 14:14
Svar #3

Elisabeth Holm

Hej Jan!  Tack för ditt svar!  Ja vad hade Sverige gjort utan arbetskraft och kunnande utifrån? Det är spännande....
 
Jag ska se vad jag kan hitta bakåt i mina släkter.
 
Tack än en gång!
 
Mvh, Elisabeth Holm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna