ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför togs soldatnamnet inte som släktnamn?  (läst 828 gånger)

2011-08-15, 17:29
läst 828 gånger

Johan Lindberg

Min farfars morfar, byggmästaren Svenning Rylander (1850-1915), var född i Reftele (födelse- och uppväxtplatsen hette Rembs länsmansboställe enligt födelse- och husförhörslängderna). Fadern, Anders (1810-89) var soldat och hette Magnusson från början efter sin far, småbonden Magnus Johnsson i Långaryd. Som soldat kom han att heta Anders Nejd. Om detta vore tidigare så skulle det inte ha förbryllat mig lika mycket, eftersom man i den tid Svenning levde ofta tog de soldatnamn som funnits generationen före som släktnamn. I min släkt har jag andra exempel därpå, som, ovanligt nog, levde och verkade under slutet av det föregående århundradet. Så var det alltså inte i detta fall: soldatnamnet Nejd togs av fadern, varemot Svenning som vuxen tog namnet Rylander.  
 
Före 1901 var det ju ganska fritt fram vad gäller byte av namn. Jag undrar nu hur jag gå till väga för att se när Svenning tog sitt nya namn. Finns det någon som vill hjälpa till?  
 
Vänligen  
Johan Lindberg

2011-08-15, 19:06
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Man går till väga så att man följer honom, framåt eller bakåt, i husförhörslängderna och ser när han först antecknats med namnet. Svenning har namnet Rylander första gången i Reftele AI:18 (1871-1875) fol 156.
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-21, 15:18
Svar #2

Johan Lindberg

Kan det ha funnits någon rimlig anledning till att han bytte bort sitt gamla namn? Efter vad jag känner till så gjorde hans många syskon så.  
 
Vänligen  
Johan Lindberg

2011-08-21, 18:10
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Johan,
Om det finns någon rimlig anledning, kommer Du att finna den om Du gör som Maud nämner ovan följer honom, framåt eller bakåt, i husförhörslängderna. Du bör göra detta även på fadern och se om det händer honom något som kan ge anledning till namnbytet. Du skriver Efter vad jag känner till så gjorde hans många syskon så. Om jag förstår det rätt bytte syskonen till olika namn.?
Vid en sådan här undersökning, kan jag också tänka mig att Du inget rimligt finner. Namntagningen under den här tiden är ibland svår att förstå - ja obegriplig. Jag har ett färskt exempel från Blekinge. Hur kan man förstå att Peter Svensson och Cecilia Pålsdotters tre söner tog så olika namn som Welin och Hainer?  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna