ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Virserum hjälpmed namn på gård el. ort  (läst 1246 gånger)

2008-03-13, 11:53
läst 1246 gånger

Utloggad Sylvia Freij

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 21:52
    • Visa profil
Denna ort står Fynshult gissar jag, är det en gård/ort som heter så i Virserum. GID61.15.803.
Letar efter föräldrar till Magnus Fredrik Wahlström född nånstans i Virserum 1823.  
(fast jag har hittat honom också i soldatregistret men då var han född 1822 och hette Jonsson tidigare, och en helt annan dag och månad.  
 
Undrar också om orten Ibidem finns i Virserum har sett en dylik förkortning ibland i flyttat till kolumnen som prästen gjort.
 
Undrar också om Lilla Klobo finns i Virseryd-Högsby-Forsarydtrakten.
 
Är själv östgöte och känner inte alls till dessa trakter
 
Tacksam för alla upplysningar, jag hjälper en person i USA att hitta sina rötter som härstammar från Högsby i Småland.  
Hans anfader som emigrerade till USA 1887 i juli har jag hittat han hette Gustav Fredrik och var född i Forsaryd Högsby 1858. Men jag försöker leta vidare till tidigare led.
Sylvia

2008-03-13, 17:10
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:46
    • Visa profil
Hej igen Sylvia!
 
Tynshult heter tydligen numera Tönshult (SOFI;Sv. ortnamn) och ligger mycket riktigt i Virserum.
 
Lilla Klobo ligger i Fågelfors, Högsby kn.
 
Ibidem, ofta förkortat Ibid. eller Ibm. är latin och betyder samma plats och syftar på närmast föregående platsnamn i klartext.
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2008-03-13, 18:11
Svar #2

Utloggad Sylvia Freij

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 21:52
    • Visa profil
Tackar Stefan, misstänkte att det kunde  vara dito som det betydde Ibm, Ibid
men så såg jag det utskrivet och tänkta jaha är det en plats.
 
Tack för ortnamnet också, jag trodde det var Fynhult, då hittar jag nog lättare i hfl, jag har letat på h hela tiden.
 
Likadant med Klobo kanske jag hittar bättre då, fick hjälp med Fågelfors tidigare hade inte det namnet först bara högsby och forsaryd.
mvh
Sylvia

2008-03-15, 15:58
Svar #3

Utloggad Sylvia Freij

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 21:52
    • Visa profil
Återkommer till Magnus Fredrik född 15 mars.
Jag har hittat hans mor och far här GID185.29.77100, men har svårt att läsa var fadern är född 1795 18/3.
Någon som känner till Virserumtrakten och kan se vad det ska vara för födelseort.
Jag läser Magnus P Magnusson bör det inte vara P som mellannamn, skriver de P så här på 1800-talet?
kan inte gissa födelseort alls, tacksam för hjälp.

2008-03-15, 17:14
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Jonas P. Magnusson är född i Stenberga sn (förkortat 'Stenb.'). Det finns f.ö. hjälpmedel i form av handböcker (se efter i Rötters bokhandel) där man kan lära sig grunderna både vad gäller släktforskning i allmänhet och handskriftsläsning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna