ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boende i fattigstugan?  (läst 792 gånger)

2006-05-25, 14:41
läst 792 gånger

Utloggad Daniela Santo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag söker förbrilt efter min morfars far Gustav Alfred. Han föddes som oäkting i Misterhult 1874. Han bodde med sin mamma i fattigstugan. Jag försöker ta reda på var han fick namnet Axelsson Thunqvist ifrån, därför skulle jag vilja veta vilka som bodde i huset. Alla tips är välkomna!
 
Tack på förhand
// Daniela

2006-05-25, 18:15
Svar #1

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Daniela !
 
Jag har följt Gustaf Alfred från 1890-1898. Han var boende Misterhults säteri, Källstugan A1:15 A sid 398 flyttar 1891 till sid 417 Gröndal o Aspenäs, 1892 flyttar han till Götebo sid 214, 1893 flyttar han till sid 225,
På alla dessa ställen heter han Axelsson
1895 flyttar han till Solstadström A1:17 B sid 1102. då står (Axelsson) Tunberg och han är gift 1898 och har en son. Han är sågarbetare. Det ser ut som han bara tagit namnet Tunberg.
Jag har inte sett någon Tunberg på vägen hit.
 
Mvh
 
Vivi

2006-05-25, 23:35
Svar #2

Utloggad Daniela Santo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Vivi,
tack för ett snabbt svar. Har du någon form av koppling till Alfred?  
 
Det jag tycker är konstigt är att han tagit ett annat namn när han redan har ett samt att du har funnit Tunberg. Min mammas flicknamn är nämligen Thunqvist och kommer just från Alfred.  
 
1898 ska han ha flyttat med sin maka Augusta till Oxelösund. Jag har försökt hitta information i inflyttningsböcker från St Nicolai, men inte riktigt lyckats, jag har anat att han möjligtvis bytt namn när han flyttade.  
 
Jag har också sökt på andra Thunqvistare i Misterhult och hittat en familj vid samma tid som han föddes. Han var ju en oäkting och kunde kanske tagit sitt riktiga namn när han flyttat från Misterhult, men jag har inte fått det bekräftat heller.
 
Han är ett litet mysterium.  
 
Tack
//Daniela

2006-05-26, 03:32
Svar #3

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Daniela !
 
Givetvis ska det vara Tunqvist, det är jag som skrev fel i hastigheten. Ursäkta! Om jag inte missminner mig, för jag är inte hemma nu, utan på jobbet.  Det står utan h i hfl.
Jag kunde inte hitta honom i fattigstugan. Du har möjligtvis inte sidnr. som du har sett honom.
Jag började att söka på Sveriges befolkning 1890 och fortsatte därifrån. Jag har ingen anknytning till honom. Jag bara tycker att det är roligt att hjälpa till lite.
Hoppas att du kan hitta lösningen.
 
Mvh
 
Vivi

2006-05-26, 12:12
Svar #4

daniela.santo

Tack Vivi!
 
Jag ska kika över uppgifterna jag fick och har dessutom fått svar av en på långväga släkting, som också upptäckt mysteriet. Vi får helt enkelt slå våra kloka ihop och se var vi hamnar.  
 
Tack för hjälpen!
//Daniela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna