ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragon Arvid Ståhl  (läst 666 gånger)

1999-01-20, 22:38
läst 666 gånger

Lotta Johansson

Jag har letat efter min dragon i flera år! Hjälp!
 
Arvid Ståhl:
Född 1/11 1764 enligt hfl i Malmbäck sn, Jönköpings län. Kan vara lite lurigt eftersom prästen haft en tendens att vända på datumet!
Antagen som dragon vid Kungliga Smålands Kavalleri, nr 3 i Jönköpings kompani 1787 3/9.
Enligt en kassations- och besiktningsmönsterrulla från 1815 dog han i Huer (Buer?) i Norge 30/9 1814. Var är det? I kyrkböckerna står ingenting!
Han och hans fru, Carin Jönsdotter, f 1757 enl hfl, dyker bara upp i hfl utan att det står varifrån.
Ingenstans står var (i vilken socken eller pastorat de är födda). Carin dör hos sin dotter på Bogla Skattegård i Rogberga 21/8 1829, och är då enligt dödboken 72 år, 5 m och 16 d.  
 
Det jag vill veta är var Arvid är född, och Carin givetvis, och dessutom var i Norge dog han och av vad. Blev han skadad i något slag eller dog han av sjukdom? Freden slöts före 30/9 1814!  
 
Tacksam för all hjälp och alla tips om hur jag ska kunna hitta svaren på mina problem.
 
Mvh //Lotta

1999-09-22, 12:58
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej Lotta!
Det var jag som för länge sedan lovade att titta i Riksarkivet i Oslo om det var någon anteckning i begravningsboken för Buer om Arvid Ståhl. Tyvärr står det inget om Arvid där. Kan de ha tagit honom med sig, sedan det var nära svenska gränsen och begravt honom i närmaste svenska kyrka?
Ulla

1999-09-22, 18:37
Svar #2

Lotta Johansson

Hej Ulla!
 
Tack snälla du för att du tittade i alla fall! Jag antar att man måste försöka leta i militära handlingar om hur dom bar sig åt med sina döda.
 
I rullan står bara som ovan.  
 
Tack igen!
Mvh// Lotta

2014-02-05, 15:24
Svar #3

Utloggad Ulf Alpsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:55
    • Visa profil
Hej,
hakar på den gamla diskussionen om dragon Arvid Ståhl.  
Tyvärr hittar jag inte kassations- och besiktningsmönsterrullan från 1815 som Lotta hänvisar till.
 
Min undran är om det kan stå Lier som dödsplats. Det har ju vissa likheter med Huer eller Buer som anges ovan.
Ett av de två slagen före freden stod i Lier 1814-08-02 där Sverige förlorade med 5 döda och 83 skadade enligt Wikipedia.
Kan han vara en av dessa?
Släkthälsningar ...Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna