ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eklund i Ljungby(G)  (läst 965 gånger)

2007-03-06, 00:29
läst 965 gånger

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Aron Fredrik Andersson EKLUND f. 1861 var soldat, skomakare och slutligen polis i Ljungby.
Han var gift med Elsa Maria Holmqvist f. 1856.
Två av deras åtta barn , Tekla Britta och Johan Victor, emigrerade till Amerika. Ättlingar till Johan Viktor ska besöka Ljungby i sommar och undrar om det finns några släktingar här.  
Jag har lovat att i så fall förmedla kontakten.
 
Ingegärd Johansson

2007-03-06, 08:31
Svar #1

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej Ingegärd,
Om någon av släktingarna har foto eller annat material som kan vara av intresse till min hemsida om soldaterna vid Ljungby kompani så vill jag gärna ta del av det.
Han var soldat nr 9 vid Öje rote i Hamneda.
Mvh/ Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2007-03-06, 23:59
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Jag ska höra av mig, om det finns något intressant material.
 
Ingegärd

2007-03-07, 11:16
Svar #3

Rune Johansson

Ingegärd!
 
Har du uppgift var Aron och hans hustru är födda? Från KGF-skivan har jag när yngsta barnet födelsedagen för honom 18610331 och för henne 18560120. Om de är rydaholmare skall jag försöka få fram uppgifter. Efternamnen Eklund och Holmqvist förekommer på olika håll här i församlingen.
 
Mvh/Rune

2007-03-07, 11:46
Svar #4

Utloggad Susanne Landén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-02-09, 21:43
    • Visa profil
Hej Ingegärd och Rune
 
Jag hittade Elsa Maria och Aron Fredrik i SB 1890.
På KGF:skivan fann jag Elsa Maria född 18560120 i Abrahamsberg, Södra Ljunga.
Aron Fredrik var även han född i Södra Ljunga, år 18610331 Gustafslund.
Elsa Maria Holmqvist föräldrar heter Karl Oskar Holmqvist och Britta Olofsdotter.
Jag hittade dom i min forskning men bara med två av Elsa Marias äldre syskon så jag hade inte hittat henne eller hennes yngre syskon förr än nu. En syster till Elsa Maria , Emelie Albertina gifte sig med Fredrik Gustafsson Linder, målare i Ljungby. Den grenen har jag en del på men nu får vi se om det går att komma framåt med Elsa Maria och Aron Fredrik.
 
Ha det bra
Susanne

2007-03-08, 01:23
Svar #5

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Tack för ditt intresse!
Aron Fredrik och Elsa Maria är inte rydaholmare. Som du ser i Susannes inlägg är de båda födda i Södra Ljunga, och Aron Fredrik fick namnet Eklund som soldat. Kanske har en del av deras ättlingar hamnat i Rydaholm, men jag tror att både Eklund och Holmqvist är ganska vanliga efternamn.
 
Hej Susanne!
 
Tack för dina uppgifter!
Jag kände till Aron Fredriks och Elsa Marias föräldrar, men just nu är jag mest intresserad av ättlingarna.  
Emelie Albertina, Elsa Marias syster, visste jag inte om förut. Antagligen för att jag kollade hfl 1882 - 1891, och då hade hon nog redan flyttat hemifrån.  
Är det ättlingar till målaren Linder du har? Det finns nämligen en (ganska känd) familj Linder här i Ljungby. Du får gärna e-posta, om det gäller personer på 1900-talet.
Det går nog att komma lite längre med Aron Fredriks och Elsa Marias barn, men jag försökte hitta en liten genväg här.
 
MVH
Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna