ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelholm med förnamnet Axel  (läst 1114 gånger)

2006-02-02, 00:12
läst 1114 gånger

Jan F

söker efternamnet Engelholm...finner en dödsnotis att Engelholm skall ha funnits i Hultsfred. Någon som letat efter någon Engelholm därifrån? den jag söker hette Axel Engelholm..bör ha varit född slutet av 1790 taletflyttade in till Stockholm på 1800-talet??? Jan F

2006-03-05, 21:07
Svar #1

Anita Aronsson

Hej Jan!
 
Den 29 december 1796 föddes en Axel Engelholm i Tuttorp, Svinstad (Bankekind), Östergötland (GID 387.23.61400). Föräldrar var kommunister Sven Engelholm och dennes hustru Christina Durai.  
 
MVH
Anita

2006-03-08, 21:21
Svar #2

Anita Aronsson

Hej igen Jan!
Här kommer ytterligare information om Axel. Omkring 1824 gifter han sig med Johanna Hedvall (f.1801), vid den tiden är Axel inspektor. Paret är först bosatta i Ållonö, Östra Stenby, Östergötland (GID 440.9.86400) men flyttar 1825 till Kjortlinge, Östra Stenby (GID 440.9.94900). 1826 flyttar de åter, denna gång till Tyresö(?).
Sonen Axel Ferdinand föds 16 maj 1836 i Hedvig Eleonora, Stockholm (FamilySearch).  
MVH
Anita

2006-03-09, 09:09
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Till detta kan fogas dels en rättelse till förrförra inlägget - föräldrarna var komminister Sven Engelholm och Christina Dur?us (hennes namn står i fb i genitiv, Dur?i) - dels en rättelse till herdaminnet, där Axel Engelholm kallas sergeant och anges ha blivit mördad i Gårdeby i början av 1820-talet. Det handlar i stället om hans yngre, i herdaminnet inte upptagne broder, sergeanten Sven Engelholm, som sköts ihjäl i början av 1840-talet.

2006-03-09, 12:34
Svar #4

Anita Aronsson

Hej Bo!
 
Tack för dina korrektioner. Känner du möjligen till varifrån Axels ff organisten Johan Engelholm, död 25/7 1804 i Svinstad, härstammar (GID 387.18.50400)? Finns någon släktskap med de skånska prästerna eller sjöofficerarna i Karlskrona?
 
Söker också upplysningar om föräldrar till smeddrängen vid Boxholms bruk, Sven Engelholm (f. 1781?) gift 26/6 1804 med Britta Maja Jacobsdotter i Åsbo, Östergötland (GID 428.26.4900).
 
MVH
Anita

2007-09-01, 21:14
Svar #5

Johan Westermark

Hej Anita tack för denna värdefulla information om Axel Engelholm vh Johan westermark

2007-09-01, 21:19
Svar #6

Johan Westermark

Hej jan F eftersom du söker efter och har hittat en del om Axel Engelholm..så är vi på ngt sätt släkt med varandra. Är du från sonen Axel ferdinand.? Trodde att de bara hade 2 flickor en född 1826 gift porat en dotter Johanna född 1839 död ogift. Ligger i Masreliez familjegrav och nu kommer en okänd son. Om du Jan ser detta återkom ty jag har letat VERKLIGEN efter denna person vh johan

2007-09-02, 07:18
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Johan!
 
Vad är det för information du söker förutom ovanstående uppgifter? Du har frågat på lite olika ställen och det har framkommit en del uppgifter men det är lätt att det då blir rörigt.
 
Axel Engelholm, född som ovan återfinns inflyttad till Hedvig Eleonora, Stockholm med familj den 8 november 1828.  Familjen är då hustrun Johanna Hedvall född 9 november 1801 samt döttrarna Hilma Christina, född 1 maj 1826 i Östra Stenby, Östergötland samt Johanna Catharina, född 30 maj 1828 på Dalarö i Stockholm. Den yngra dottern avlider i fs den 21 juni 1829.
 
Jag har kikat i Dalarös kyrkoböcker men har varken kunnat finna familjen i fs, varken i hfl, dotterns födelse eller i utflyttningslängden. Kanske kan vara värt att kika i Tyresös böcker enligt tidigare inlägg.  
 
Dottern Hilmas födelse finns dock noterad i Östra Stenbys födelsebok enligt ovanstående datum.  
 
Du har tidigare skrivit att Axel avlider 1846. Jag har inte kunnat finna den uppgiften i Hedvig Eleonars död- och begravningsbok.  
 
Du får gärna berätta mer om vad du söker.  
 
Vänligen Helene

2007-09-02, 10:22
Svar #8

Johan Westermark

Hej Helene.. Jo jag letar efter familjen Engelholm  för det varit knapphändiga uppgifter var de kom ifrån, då jag varit på stadsarkivet kungsklippan,stockholm. där står det johanna är änka redan 1846..betyder att axel dött före eller omkring 1846.Att sedan finna var de var urspungligen var inte lätt heller en uppgift att de kom från Nättraby i blekinge stämde ej.Då de aldrig varit bosatta där. av en slump fann jag i samband med annat namn i samma släkt. Uppkom efternamnet Engelholm då Skåne.Därav frågorna gällande Helsingborg och Kristianstad.Sedan  Anita Aronsson hänvisat mig här ovan så kom äntligen vår Axel upp. Som jag sa så har jag bara haft 2 barn till denna familj Engelholm. Att det funnits fler är ju en möjlighet. men av de som fanns hemma hos änkan Johanna Hedvall år 1846 var Hilma 1826 och Johanna dy född 1839.
Johanna dy ligger i familjen Masreliez familjegrav på gamla Solna kyrkogård.
Kan dessa svar inbringa ngt oklarhet? sedan som vanligt söker man ju bakåt var axel och johannas föräldrar var härstammade ifrån. vh Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna