ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla skolhuset i Barkhult  (läst 581 gånger)

2007-08-06, 06:20
läst 581 gånger

Camilla Falkbjer

Hej!
 
Jag undrar om det finns någon som sitter på gamla foton på gamla skolhuset i Barkhult.
Den startade 1868.
Skulle bli mycket glad om det fanns.
Mina föräldrar äger huset nu och jag tycker att det skulle vara roligt att veta mer om huset.
Är det någon som vet något så kontakta mig :-)

2007-08-06, 08:43
Svar #1

Rune Johansson

Camilla!
 
Sätt upp ett anslag vid f.d. Olofssons affär om din förfrågan. Nog tycker jag det borde finnas något kort bevarat hos någon från tiden före 1920. I skriften Virestads skolor i serien Älmhult Skolminnesförenings skrifter nr 1 finns på sidan 11 en bild av det gamla skolhuset.
 
Jag skall ringa till min syssling som bor några kilometer längre bort på samma väg och höra mig för.
 
Mvh/Rune

2007-08-06, 13:03
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Camilla
 
Det borde finnas beskrivningar om bygget av skolhuset, utrustning, elever och lärare i kommunalfullmäktiges eller skolrådets protokoll. Hör med kommunarkivet i första hand i den kommun som orten tillhör.

2007-08-06, 19:14
Svar #3

Rune Johansson

Camilla!
 
Min syssling håller med mig att ett anslag vid affären kommer att ge resultat. Själv visste hon ingen som kunde ha något kort.
 
Så uttryckte hon sin beundran över allt det arbete dina föräldrar gör där för att det skall bli så vackert som möjligt.  
 
Jag körde förbi där för någon månad sedan och såg att arbete pågick. De gånger förr om åren som jag har kört där förbi till Allamåla, så har jag minnet av en anonym fastighet.
 
Min far, som gick 1 och 2 klass där 1918-19, hade inga goda minnen därifrån. Hans omdöme om lärarinnan lämpar sig inte för tryck och  uppfattningen om henne tror jag många delade med honom.
 
Det inlägg Chris har, följ upp det hos kommunarkivet med en förfrågan om Skolminnesföreningen lever än.
 
Mvh/Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna