ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd  (läst 4491 gånger)

2004-04-13, 14:55
läst 4491 gånger

Ingrid Gunnarsson

Vi är en liten grupp som försöker göra en sammanställning om Skillingaryds gård/gårdar.
Vi har en ättetavla med Gudmund smed och hans son
Per Gudmundsson, men vet inte varifrån den kommer eller vem som skrivit ner den.
Gudmund smed, Skillingaryd, var ryttare och gift med en frälse kvinna, vars namn inte är känt.
Sonen Per gifte sig med Ingrid Jönsdotter, dotter till Jöns Larsson, som tillhörde släkten Bölja från Västbo.Släkt och hävd 1972 nr 2-3.
Per och Ingrid fick 12 barn, men namnen på döttrarna saknas, men inte på mågarna!!!.
Om någon känner till denna skillingarydssläkt
är vi mycket tacksamma för all hjälp och förslag vi kan erhålla.
Med vänlig hälsning

2004-04-13, 15:52
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Almquist, Frälsegodsen, fann jag en del uppgifter som bör kunna leda er vidare bland källorna. Säg till om det ej är läsbart så försöker jag göra en bättre inscanning i delar, då filen annars blir för stor.

Att arvingarna avhände sig gården till just Jöran Månsson Stierna, bör väl ha haft samband med att han var son till Måns Pedersson (Stierna) g m Brita Jönsdotter (Bölja). (Källa EÄ)  
Källan för mågarnas namn kan möjligen vara en anteckning i domboken där det gavs fasta 1609 enl ovan.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Kanske ni också skall fråga under Medeltiden nedan, där kunniga forskare brukar hjälpa till. DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-13, 20:25
Svar #2

Ingrid Gunnarsson

Olle Elm!
Stort tack för ditt svar.
Gudmund Smed var också gift med en frälse kvinna.  
Vilka gårdar, som var i hennes ägo, har jag ingen uppgift om,  men Gudmund var ryttare för dem.
Försäljningen av Mo 1609 kände jag inte till, Inte heller vad som blev av gårdarna i Sunnerbo, mer än Gryteryd, som blev bortbytt till Nils Isaksson.  Per Gudmundssons son Gudmund övertog gården i Skillingaryd. Sedan börjar karusellen
med många domstolshandlingar.
Jag kunde inte läsa hela ditt dokument. Jag tar tacksamt hela. För övrigt fick jag ju uppgift om var det finns att hämta.
Med vänliga hälsningar
Ingrid Gunnarsson

2004-04-13, 22:08
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Dokumentet är inte mer än vad som syns här ovan, även om det ser avkapat ut.  
Möjligen kände Du redan till släkttavlan hos Djurklou, som nämns ovan. Om ej har jag lyckats identifiera boken genom att kontrollera Almquists Källor och litteratur i den nämnda Frälsegodsen [i Sverge under Storhetstiden]. I Libris fann jag:
 
författare:  Djurklou, Nils Gabriel, 1829-1904  
titel:  Om Göran Månssons till Bolmnäs jordebok : några bidrag till Stjerneättens historia / af G. Djurklou  
ort/förlag:  Stockholm : Samson & Wallin  
 utgivningsår:  1885  
 omfång:  63 s., 3 släkttavlor  
 serie:  Kungl. Vitterhets-, historie- och antikvitetsakademiens handlingar, , ISSN 99-0277315-X ; 28:1[:1] = N.F. 8:1[:1]  
 
Den bör Du - om Du inte bor i närheten av KB eller något större bibliotek - kunna fjärrlåna, eller möjligen få kopior ur.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-14, 13:21
Svar #4

Ingrid Gunnarsson

Hej Olle Elm!
Hjärtligt tack för litteraturhänvisningarna!
Jag ska försöka med Jönköpings bibliotek innan  
jag går vidare till KB.
MVH
Ingrid

2004-04-14, 13:53
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Vad bra att Du kan använda Jkpg bibliotek. De har den! Sökte på deras:  
 
http://hbopac.lingonline.jonkoping.se/sv/
 
och fann:
 
5.  Lz Månsson, Göran Djurklou, Nils Gabriel  Om Göran Månssons till Bolmsnäs jordebok : några bidrag till stjärneättens historia  1876?    
 
Vore intressant om Du kan återkomma och meddela lite av resultatet av Dina forskningar omkring den här familjen. Sannolikt är fler än jag intresserade.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-14, 19:38
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil

2004-04-15, 14:27
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Niclas för att Du uppmärksammade diskussionen och delade med Dig! Finns det en textmassa i boken som belyser det som anges i släkttavlan ovan?  
 
Ingrid,
Observera det ? som finns vad gäller filiationen mellan Gudmund Smed och Peder Gudmundsson, som tydligentrillat bort då dessa uppgifter förts vidare.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-18, 10:36
Svar #8

Ingrid Gunnarsson

Olle och Niclas!
Ett jättestort tack för all hjälp ni gett mig!
Dessutom har jag fått e-mail från Ingemaar Wickström som också forskar på Skillingarydssläkten.
Med många vänliga hälsningar
Ingrid

2004-04-18, 11:08
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ingrid,
Vill bara tillägga att det namn Arvid Kost i Björnekulla bär (Kost), på dialekten betyder Kvast - om Du inte kände till det.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-18, 13:52
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Olle !
 
Nu vaknade t.o.m. jag  Spännande det du skriver om Arvid Kost (Kvast). Har du någon mer kunskap om honom ? Jag är intresserad av alla Kvastar (Qvast) jag stöter på.  
 
Jag härstammar själv från personer med namnet i Gällaryd och Voxtorp (F). Extra intressant är det ju då den äldsta som jag känner till är en Måns Qvast, som i början av 1600-talet (1616) bodde på Stora Björkekulla i Voxtorp (F). Undrar om Björnekulla inte kan vara Björkekulla ? Det skulle även passa bra in med tanke på namnet Arvid. Måns Qvast har ett barnbarn som heter Arvid Svensson Qvast (1650-1735).
 
Så här skriver bl.a. Knut Johansson i sin bok Voxtorpsboken s.84.
Gårdar och ägoförhållanden under 1600-talet.
1616. Kom för rätta Welb: Fru Marritas på Edh bönder boendes uthi Wåxtorpa sochn och Wåxtorps by och tilltalade Måns Quast i Byrekulla om deras Råå och merken, emellan förbe: de Wåxtorpa by och Byrekulla ...
 
Alltså Byrekulla och detta har jag då tolkat som Björkekulla i Voxtorp. Det är ju en tanke att Byrekulle kan tolkas som Björnekulla som i stamtavlan ovan också, men jag tycker att Björkekulla passar bättre.
Niklas Hertzman

2004-04-18, 16:03
Svar #11

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Hej alla!
Här några ytterligare skrifter där Skillingarydssläkten berörs:              
- Jakob Koit, Rannsakningen om halvfrälset i Småland omkring 1575 (Skrifter utgivna av Genealogiska Föreningen 6, 1953).
-  J.E.Almquist, Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden (1523-1611), se under Östbo härad, Skillingaryd.
- Einar Persson, Trolldomsmål och religionsbrott i Byarums socken under 1600-talet (i Byarums Hembygdsförenings årsskrift 1985).
- Einar Persson, Gränstvisten mellan Ovdaskog och Pukarp 1693-1700 (i Byarums Hembygdsförenings årsskrift 1987).
- F.Ödberg, Om kyrkoherden herr Maurits Rasmussons i Böne sammansvärjning mot k. Johan III år 1576 (i Västergötlands fornminnesförenings tidskrift 1893). Handlar om fadern till Gudmund Pederssons hustru Anna Mauritzdotter. Herr Mauritz tycks ha varit den utlösande faktorn till Erik XIV:s ärtsoppa. Hans hemska öde finns också behandlat av Rudolf Elander i Upprorsförsöket mot Johan III 1569 och prästens i Böne anklagelse mot honom 1576 (i Historisk Tidskrift 1958).
   Jag har sammanställt ett råutkast till stamtavla för Gudmund Smed (om han nu verkligen är far till Peder Gudmundsson i Skillingaryd!) baserat på uppgifterna i de skrifter som tidigare nämnts i diskussionen här på Anbytarforum samt ovannämnda skrifter och kompletterat med spridda notiser ur Östbo dombok. Materialet är inte komplett och ej heller, förutom en del domboksnotiser, kontrollerat i några primärkällor, varför det måste ses som ett rent arbetsmaterial. Om någon är intresserad av det, delar jag gärna med mig.
    Beträffande Arvid Kost anger Djurklou Björkekulla som hemvist. Han har också (s.28-30)en del uppgifter om vad han kallar en i Slättö, Åslarp, Flahult, Forsheda och Törnestorp vidt utgrenad bondeätt Qvast eller Kåst, hvars medlemmar stundom såsom bomärke ritade en figur, som tydligen skall föreställa en qvast och bland dem funnos en och annan, som genom krigstjänst vunnit förläningar och ansågos för frälse eller dess vederlikar. Som medlemmar av denna släkt nämner Djurklou bröderna Jöns och Per Attason, deras systerson Jöns Persson i Slättö, Per Attasons söner Måns och Jöns Qvast, vilka 1595 sålde Slättö till sin släkting Göran Månsson Stierna till Bolmsnäs. Som bördsberättigade vid denna och andra jordaffärer nämner Djurklou Arvid Kåst i Björkekulla (måg till Peder Gudmundsson i Skillingaryd) och Sven Kåst till Flahult. Den sistnämnde, g.m. Karin, är måg till hustrun Ingrid Swensdotter i Vallersta, som anges vara adlig på mödrenet och nära besläktad med Ingrid Jönsdotter (Bölja) i Skillingaryd. Så nog finns det en del att reda ut om Kvastarna!  
Hälsningar
Ingemar Wickström

2004-04-18, 16:56
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ingemar, Niclas och andra intresserade,
Gläder mig att min lilla fundering ang Kost kunde ha någon nytta med sig. Har sökt på SoH-CD:n men finner inte det jag söker; Har inte Stig Östensson skrivet en artikel där bl a en familj Qwast (eller liknande finns nämnd)?  
Ingemar ang ditt råutkast. Vore spännande att läsa det. Varför inte lägga ut det med markeringen RÅUTKAST  här,  eller lägga in en fil här som hugade kan hämta och studera.
Vänligen,
Olle
PS. Någon Arvid Kost i Björnekulla - som jag angivet - finns naturligtvis ej. Björkekulla skulle det varit! Fel av mig. DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-18, 18:10
Svar #13

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej på er !
 
Tack för spännande uppgifter att följa upp. Skall försöka få tag på Djurklous bok och de nämnda sidorna och även Jakob Koits bok om rannsakningen.
Hoppas att det går att fjärrlåna Djurklous bok, den har ju några år på nacken (varken den eller Koits finns på Malmö Stadsbibliotek, Koits finns med i förteckningen med den är försvunnen från sin plats i hyllan, trist).
Niklas Hertzman

2004-04-18, 20:45
Svar #14

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Om en bok inte längre finns kvar på hyllan förvaras den i ett magasin och brukar kunna beställas upp, men man kanske får vänta några dagar.

2004-04-18, 20:51
Svar #15

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Hej Olle!
Jag tycker utkastet är alltför bristfälligt för att läggas ut på nätet än, men jag mejlar det direkt till Dig!
Hälsningar
Ingemar Wickström

2004-04-18, 21:10
Svar #16

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Monica !
Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget, men det var just på hyllan i magasinet det var tomt. Personalen letade även ganska mycket utan resultat.
Niklas Hertzman

2004-04-19, 13:16
Svar #17

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Vilken otur. Jag har tydligen haft bättre tur med magasinerade böcker. Ha det bra!
Hälsningar Monica

2004-04-19, 22:43
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ingemar Wickström och andra intresserade,
Först hjärtligt tack för underlaget Du sände Ingemar. Skall hålla utkik efter möjligheter att komplettera, även om detta inte är min del av Småland.
Du nämner ovan Som medlemmar av denna släkt [Qvast, Kost, min anmn) nämner Djurklou bröderna Jöns och Per Attason, deras systerson Jöns Persson i Slättö, Per Attasons söner Måns och Jöns Qvast, vilka 1595 sålde Slättö till sin släkting Göran Månsson Stierna till Bolmsnäs.
Namnet Atte är särskilt intressant och bars ju av Hinsekindsättens stamfader - kyrkoherden i Värnamo - Jmfr också SMP. Kanske någon vet mer om namnets förekomst i förhållande till ovanstående. (Jämför också här)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-20, 10:13
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Niclas! (och andra)
 
Jag förmodar att åtminstone en del av er vet om det, men jag kan ju meddela det iaf:  
Begagnade böcker kan man ju leta på nätet. Bl.a. så finns Bokbörsen, Boknätet och Antikvariat. Jag hittade Koits bok på 2 av dessa.  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-04-27, 13:15
Svar #20

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Ingemar Wickström, Olle Elm (Smol) och andra intresserade !
Du Ingemar citerar Djurklous uppgift, att Måns och Jöns Qvast - söner till Per Attason,som var bror till Jöns Attason och morbror till Jöns Persson i Slättö - år 1595 sålde en gård i Slättö till sin säkting Jöran Månsson (Stierna) till Bolmsnäs,och Du Olle undrar med anledning av namnet Attes förekomst i Hindsekindsätten,vars stamfar hette så,om något är känt om namnets förekomst i frhållande till ovanstående [dvs till Djurkous uppgift, min anm].
Då jag för omkring trettio år sedan intresserade mig för frågan, om det existerade något samband mellan Jöns och Per Attessöner,som var bönder i byn Slättö (Torskinge sn, Västbo hd) c:a 25 km sydväst om Hindsekind, och Hindsekindsätten, samlade jag in bl.a. följande litteraturuppgifter:
1) Anders Attessons son häradshövdingen Anders Andersson (bel. 1500-1518)hade i sitt första gifte dottern Anna (levde 1545 som änka efter sin tredje man),som blev Per Månssons (Stierna)(levde 1518) andra hustru och styvmor till Jöran Månssons far Måns Persson.Anders Andersson hade bara en kusin på fädernet,Ingegärd Nilsdotter, som var dotter till hans faster Sigrid Attesdotter(var död 1480) och i sitt gifte med Måns Eriksson i Slättö (levde med hustrun 1480)hade ett enda barn, dottern Birgitta,gift med Bengt i Slättö, som nämns i 1526 års rusttjänstlängd.
2) Måns Perssons (Stierna)släktskapsförhållanden var redan för trettio år sedan väl kända,varför  det var enkelt att konstatera, att de tvenne bröder Jöns Attason och Per Attason, hvilka af Göran Månsson uppgifvas hafva varit hans fader närskylda(Djurklou 1876), inte alls var släkt med honom.
Jag fick då infallet, att Jöran Månssons uppgift (av Djurklou hämtad från handskriften E5661, RA, Jöran Månssons jordebok)om Attasönernas släktskap med hans far Måns Persson kanke kunde avse släktskap med Måns Perssons styvmor Anna Andersdotter: hennes farfar Anders Attesson var  ju bror till Sigrid Attesdotter,vars dotterdotter Birgitta var gift med Björn i Slättö. Jag hoppades alltså på att hitta något indicium på att Attasönernas far var en länk mellan dem och Bengt i Slättö och hans hustru Birgitta. Denna  förhoppning kom dock på skam - inte den minsta antydan till något sådant lyckades jag hitta. Mitt råd till andra, som får samma tanke om ett samband mellan Attessönerna och Hindsekindsätten är: lägg inte ned tid på att söka efter detta ! Det enda som kom ut av sökandet var, att både Anna Andersdotters styvson Måns Persson (Stierna) och Attasönerna var jordägare i Slättö,som bestod av sex hemman,2 skatte-, 2 arv-och-eget- och 2 frälsehemman, av vilka Måns Persson ägde de båda frälse hemmanen och Attasönerna åtminstone ett, kanske båda skattehemmanen.  
 
Jag har hittils tagit mycken plats i anspråk för att meddela,att jag ingenting vet. Något litet vet jag dock om personer med namnet Kåst/Qvast,av vilka ett par nämns i min uppsats Smörränta och genealogi (SoH 1992-93,s.28-41).
1) En av dessa gamla Qvastar är Jöns Månsson Qvast, som 1573-1616 brukade hälften av skattehemmanet Öxnehaga(Rogberga sn,Tveta hd)och i början 1600-talet kallas f.d.fänrik under Anders Håkanssons fana.Denne man skulle ju kunna ha varit född i mitten av 1500-talet som son till Per Attasons son Måns Qvast, vilken med sin bror Jöns Qvast sålde ett hemman i Slättö till Jöran Månsson(Stierna)1595. Intressant nog var Jöns Månsson Quasts svärson Anders Månsson,som efter ett par år som ryttare för Öxnehaga år 1616 blev sin svärfars efterträdare i gårdsbruket, född i Torskinges grannsocken i öster,Kärda, i Bestorp, blott c:a 15 km öster om Slättö.
2) Min andre Kvast Sven (Arvidsson) Kåst, som fick ättlev på Slättö och på det omkring 13 km norr om Slättö belägna Åslarp, var militär och är belagd 1566-92.Han bodde först i Hörda (Kärda sn, Östbo hd),där han ägde ett skattehemman,som Per Månsson (Stierna)1574 bytte till sig mot Flahult (Kävsjö sn),där han bodde till sin död.Sven Kåst  (även belagd som Sven Arvidsson)var död 1594,då hans änka hustru Karin - dotter till Brodde Stut i Vallerstad - och hennes syskon sålde större delen av Draftinge storgård (Ås sn,Västbo hd)till Jöran Månsson. Som framgår av min uppsats från 1992 var Karin Broddesdotter kusin till Ingegärd
Svensdotter i Vallerstad (= den hustru i Valler-
stad,av Djurklou kallad Ingrid,vars måg Sven
Kåst uppges ha varit), och hon var syster till Mats Broddesson, som var morfar till Jöns Månsson Qvasts svärson Anders Månssons i Yxnehaga.
3)Om min tredje Kvast, Peder Gudmundssons måg
Arvid Kåst i Björkekulla har jag inget att meddela, men om hans hustrus syster Kerstin, som var änka i Vallerstad 1603,och som 1609 jämte sonen Sven i Vallerstad fick ättlev av Jöran Månsson (Stierna), har jag i min uppsats för 12 år sedan kunnat visa, att hon var gift med Sven Månsson i Vallerstad (bel. 1574-94),äldste son till Brodde Stuts systerdotter i hennes gifte med Måns Persson i Vallerstads storgård.Att en son till Måns Perssons änka Ingegärd Svensdotter i Vallerstad gifte sig med en dotter till Peder Gudmundssons änka Ingrid Jönsdotter i Skillingaryd är förklaringen till att de båda änkorna i början av 1570-talet utgjorde rusttjänst tillsammans,något som enligt Djurklous uppfattning berodde på att de skulle varit nära besläktade.
 
Mycket smått och gott försöker  jag få in under rubriken Gudmund Smed, till sist detta:Björn i
 Slättö torde ej vara identisk med sin samtida häradshövdingen Björn Bengtsson (en sparre)i det vid Vänern belägna Åse härad i Västergötland.

2004-04-28, 22:51
Svar #21

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Tack, Stig, för Ditt mycket intressanta och klarläggande inlägg!  Jag skall snarast låna hem Din artikel från biblioteket. Inte minst upplysningen om Kerstin Pedersdotters i Vallerstad gifte var värdefull.
   När det gäller Kvastarna har jag ett par uppgifter till, som jag träffat på:
1)   Arvid Kåst i Björkekulla hette förmodligen Bengtsson. Några av barnen till Per Gudmundsson sålde 1616 sina arvsandelar i Skillingaryds gård till sin bror Gudmund Persson. Bland säljarna nämns Arfued Bengtsson i Dröminge på sin hustrus wägnar (Östbo db 1616 13/9). Man kan väl våga gissa att det är Arvid Kåst som nu flyttat över till det närbelägna Drömminge.  I Björkekulla bodde vid denna tid, som Niclas påpekat, en Måns Quast.(Och, Ingrid, i denna domboksnotis får vi också namnen på två av Per Gudmundssons döttrar, Gunnil i Mölnarp, Ingbor i Övrabo)
2)   I Östbo db 1620 25/10 nämns en Johan Quast i Björka, vars föräldrar gjort en markaffär rörande Herrestad: Kom för rätta Gunne i Nästa, fullmäktig på Johan Quasts vägnar boendes uti Östra Härad i Byreka S: att tingsköta ifrån honom hans syskone och deras efterkommande arvingar så mycket ättleve som de hade till Lilla Harstad, vilken gård förb:te Johans föräldrar tillförene sålt hade. Och hemlade de under ädle och välb. Henrik Månsson på Harstad och hans w: kära livsarvingar för en .....(?) oxe och en 4 lod sked till evärdelig ägo. Jmfr även J.A.Almquist, Frälsegodsen, bd. Säterier, s. 1263 (under Herrestad, Östbo).
Hälsningar, Ingemar

2004-04-29, 19:38
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stig,
Även jag vill tacka för inlägget - som jag tydligen missat p g a resor och arbete -, och det gläder mig att Du på ett uttömmande sätt redogör för att Du ingenting vet. Då slipper jag fundera över just det problemet  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-15, 21:26
Svar #23

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:54
    • Visa profil
Hej på er
Visserligen är denna tråd gammal men då jag letar efter uppgifter om Slättö och trakten häromkring så beställde jag en avfotografering av den tidigare nämnda Jöran Månssons jordebok, början består av en relativt läsbar textad skrift, slutet däremot är skrivet med en 1500tals tysk skrivstil som för mig är knepig att tyda särskilt köpebrevet på Nörra gården i Slättö som försäljs av bröderna Qvast, här finns även några rader om hur dråpet av Jöns Attasson gått till. Den andra skattagården (Storegården) i byn torde i början av 1500talet ägts av Pelle!! gift med Jöns och Peder Attassons syster, de har sonen Jöns Pellasson (pärsson) som fick rymma till skogs sedan han hotats till livet 1549 sedan han klandrat morbrodern Peder Attasson försök till försäljning av Norragården samt sönerna Erland och Anders Pellasson som kan ha en annan mor.
Attassönernas ursprung är för mig höljd i dunkel men en Peter Attasson från Bolmsö är nämnd som bötfälld för plundringen och bränningen av fogdegården Hammar 1542, möjligen kan detta vara Peder ( uppgifterna tagna från boken Dackeland av Lars-Olof Larsson)
Jag undrar nu om det finns någon som skulle vilja hjälpa mig att tyda mer av jordeboken, den är möjlig att bifoga med e-post åtminstånde sidvis, här finns även ett flertal uppgifter om gårdar i Bredaryd,Ås, Reftele, Unnaryd mfl som jag gärna delar med mig av.
hälsningar
Bo Josefsson

2017-12-29, 23:39
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Quast/Kost/Kåst - här kommer en länk till nya uppgifter i denna diskussion. Läs från början i diskusionen.
Vänligen,
Olle
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=65750.msg1454290#msg1454290
Vänligen,
Olle Elm

2017-12-31, 03:42
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bo Josefsson,
Har missat Ditt inlägg ovan. Intresserad av kontakt med Dig om materialet.
V g mejla olle@elm.se


Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna