ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gästgivaren Erik Axel Hårdberg, Lenhovda, Småland  (läst 1181 gånger)

1999-07-09, 21:26
läst 1181 gånger

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Erik Axel Hårdberg, f. 15/8 1723, och hans familj, verksam som gästgivare i Lenhovda troligen och åtminstone mellan 1745-1795. Han flyttade sedan till Vissefjärda och sedan l801 till Åseda, men jag har inte fått någondera av dessa uppgifter helt bekräftade. Hårdberg var gift med Catharina Hasselqvist. Jag har ej heller hittat den tänkbara kopplingen mellan inspektor David Hårdberg, Gårdsby och Lenhovda, död l791, samt gästgivaren Magnus Hårdberg i Gårdsby. Tacksam för all hjälp.

2000-08-29, 19:50
Svar #1

Gunilla Hårdberg

Hej Mats
Min syster och jag har fått ett nyvunnet intresse för att finna vår släkts historik. Vi heter Gunilla Hårdberg och Birgitta Hårdberg.
Farmor hette Ebba Hårdberg och farfar Herman. De hade sju barn varav älste sonen är vår far, Kurt Herman. Därtill fanns/finns Harriet, Siv, Mary, Raul, Per-Olov och Arvid. De är uppvuxna i Stockholm.  
Nu råkade vi finna din förfrågan på nätet och blev väldigt nyfikna över vilken koppling du har till släkten Hårdberg.
Du når mig på g.nilla@telia.com
MVH Gunilla/Birgitta

2000-09-02, 14:23
Svar #2

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Gunilla och Birgitta
Mycket trevligt att få ett svar på min efterlysning.
Jag forskar bl a i släkten Hagelsten-Hagelstein, min hustrus släkt. Släkten har rötter i Småland.
Kopplingen Hagelstein-Hårdberg är Britta Catharina Hårdberg, f. 1751-02-15 i Lenhovda, dotter till gästgivaren Erik Axel Hårdberg i Lenhovda. Hon gifte sig den 4 maj 1773 med kronolänsman Adolph Lorentz Hagelstein, 1744?-1796. De fick nio barn. Familjen flyttade i början av 1790-talet från Mjösjöås, Asa fsl. till gästgiveriet i Lenhovda, och det är väl troligt att de hjälpte till med verksamheten där intill Hagelsteins död 1796 - eller tidigare. Jag har inte lyckats utröna Erik Axel H:s och dotterns senare och slutliga öden, utöver vad som anges i min efterlysning.
 
De namnuppgifter och spekulationer som jag i övrigt har om släkten Hårdberg och som möjligen kan vara intressant för er att spinna vidare på, skall jag försöka skicka till er så snart som möjligt.
 
MVH Mats

2011-03-03, 21:37
Svar #3

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Det var länge sedan senaste inlägget gjordes, så kanske det jag kan bidra med redan är känt. Jag vill vidare ha mina antaganden belysta. Jag håller på med att gå igenom min äldre forskning och korigera felaktigheter.
 
I byn Åreda i Gårdsby avlider 1776-09-18 inspektor David Hårdberg i en ålder av 84 år, dvs född omkring 1692.  Något tidigare, 1767-05-11 dör inspektorskan Brita Törndahl i Gårdsby. Hon var fadder i Lenhovda 1746-10-05, varför hon måste vara David Hårdbergs hustru.
 
Magnus Hårdberg fick flera döttrar men endast en son, Magnus David, 1752-01-20 i Gårdsby. Namnet antyder att David var farfar.  
 
När Axel Hårdbergs dotter Brita Catharina döps 1751, var förutom David Hårdberg också en Peter Hårdberg faddrar. Peter var sannolikt en bror till Axel. Fader var också Brita Stina Lindell i Åreda, hustru till gästgivaren Magnus Hårdberg i Åreda. Magnus måste alltså vara en annan bror till Axel.
 
Axel (gästgivare i Lenhovda) hade en son David, född omkring 1748 och som skrevs in vid Växjö läroverk 1761-10-07.  
 
Magnus Hårdberg dog i Åreda i Gårdsby 1791.
 
Mitt nyvaknade intresse för David Hårdberg är att han är fadder till tre av barnen till Bengt Svensson (1727-1802) och hans hustru Sara Persdotter (1725 - 1794. Andra faddrar till Bengts barn är Magnus Hårdbergs hustru. Jag söker därföfr något samband mellan Hårdberg och Bengt Svensson ocn hans hustru.
 
MVH
 
Lars-Åke Stenemo

2011-09-10, 20:46
Svar #4

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Tack Lars-Åke för uppgifterna.
 
Ni som forskar i släkten Hårdberg kan ha nytta och framgång av bilagda länk:
 
http://www.familysearch.org/ (sök på David Hårdberg)
Vänligen
 
Mats Mårtensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna