ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp, har en svår nöt att knäcka.  (läst 1386 gånger)

2007-01-08, 00:49
läst 1386 gånger

Utloggad Kristina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-11-23, 21:08
    • Visa profil
Hej
Jag har en svår nöt att knäcka.  
Jag har nyligen hittat en anmoder som bodde som gift i Ljushult (Älvborgslän, Västergötland) hon hette Britta Kristina Johansdotter och var född 1781. (endast årtal angivet i hfl)
Som födelseort står Småland !!!  
 
Det är ju inte lite som att leta efter en nål i en höstack.
 
Hur ska man bära sig åt för att hitta hennes anor?  
 
Hon har sedan en dotter - Ulrika Sophia (Svensdotter) Rudin som utflyttar till Småland år 1820.
 
En tanke kan ju vara att dottern beger sig till moders släkt eller i alla fall hemtrakter.
Ulrika Sophia Rudin har ju ett lite mer ovanligt efternamn, finns det möjlighet att spåra henne i något register??
 
Vill minnas att jag läst här tidigare om ett småländskt register?
Tacksam för all hjälp.
 
Mvh
Kristina Andersson

2007-01-08, 07:44
Svar #1

Marianne Lindén

Det finns många Rudin runt Högsby, men de flesta är män och tiden är mitten av 1800-talet.

2007-01-08, 12:21
Svar #2

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hejsan Kristina!
 
Har du testat att kolla bouppteckningen efter mamman?
Och vet du om dottern Ulrika Sophia levde 1890 eller 1900, så man kan kolla Sveriges Befolkning?

2007-01-08, 12:29
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Inga träffar på detta namn i KGF:s databas över Kronobergs län.

2007-01-08, 12:48
Svar #4

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Igen!
 
Hittar ingen Ulrika Sophia 1890.
Letat i PLF (Kalmar län med lite angränsande församlingar+ Öland).
 
Hittar ingen Ulrika Sophia som riktigt passar.
 
Däremot hittar jag en Britta Kristina.
Född 1781-11-27 i Brinken HALLINGEBERG.
men hon gifter sig 1824 i HALLINGEBERG med Olof Olsson, inga barn vad jag kan hitta.

2007-01-08, 19:42
Svar #5

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Kristina, jag kan inte bringa ljus i din fråga om var Brita Christina är född någonstans i Småland. Däremot så är jag nästan övertygad om att det är hon tillsammans med make och barn som omnämns i boken: Ljushult socken, som utgavs år Ljushults Hembygdsföreninge år 1996. Det står en hel del om familjen på sidan 313!!!
 
Barn som nämns i boken till Sven Rydin (Rudin) född 1765 död 1810 och Brita Christina Johansdtr född i Småland år 1781:
 
Sven Antonius född i Kovra år 1800.
Carolina Christina född 1805
Tvillingarna Per Johan och Catharina Sophia född 1808.
Per född 1810
 
--------------------------------
 
Jag vet inte om det finns böcker kvar till försäljning men om du vill ha tel.nummer och namn så klicka på mitt namn så mailar jag dig dom uppgifterna.
 
 
mvh Hanne

2007-01-08, 21:18
Svar #6

Utloggad Kristina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-11-23, 21:08
    • Visa profil
Tack Marianne, Elaine, Elisabeth och Hanne för att ni svarat på mitt inlägg och för era tips.
 
Brita Christina dog 1860 i Ljushult och att söka en eventuell bouppteckning efter henne har jag inte tänkt på, så tack för tipset Elaine !
Ska ta reda på var man beställer en kopia av denna.
 
I inlägget från Hanne så är Carolina Christina född 1805 min ana och hennes syster Ulrika Sophia är den tvilling som i boken om Ljushult omnämns som Catharina Sophia född 1808. Men i födelseboken är hon namngiven Ulrika Sophia.
Har fjärrlånat denna bok på biblioteket i hopp om att födelseorten i Småland skulle nämnas, men icke.
Tack för tipset Hanne. Du verkar lite hemma i Ljushult? Får jag maila dig, då jag har lite frågor som inte passar under Småland?  
Blandannat var äldsta och yngsta sonen nyheter för mig då jag läste boken, men jag återfinner dem inte i kyrkböckerna.
 
Ska göra en djupdykning i inflyttningslängderna igen för att åter igen försöka hitta när och varifrån Brita Christina kom.
 
Tack än en gång för er hjälp.
 
mvh Kristina Andersson

2007-01-09, 14:24
Svar #7

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Kristina, du får gärna maila mig, sen återstår det bara att se om jag kan bistå dig med någon hjälp..
 
mvh Hanne

2010-12-19, 18:13
Svar #8

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Vill bara dela med mig av min glädje
över att jag nu nästan 4 år senare har knäckt min svåra nöt  
Sven Rudin/Rydins föräldrar dog i Store Ryd resp. Ryd Storegård, i Skedeskamma socken (som nu heter Karl Gustav)år 1808 resp. 1814. (tack igen Elisabeth för tydningen av orten)
Tror mig också hittat Sven i födelseboken där år 1765.
 
Nålen i höstacken är också funnen då jag först hittar Britta Christinas dotter Ulrica Sophia i ett register för Mark häradrätts bouppteckningar.
Hon dog redan 1828 i Gunnarsjö och jag lyckades spåra henne tillbaka till Småland dit hon kom 1820, nämnligen till Reftele (Jönköpings län, Småland)
Min tanke om att hon kom till sina morföräldrar, visade sig stämma!!
 
Därigenom hittade jag Britta Christina Johansdotter i födelseboken 1780-07-10 och även två bröder och en halvsyster samt föräldrarnas dödsdatum och bouppteckningar.
 
Jag är lyrisk!!
Man ska aldrig ge upp!!
 
Mvh Tina Gidlöv
(Kristina Andersson)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna