ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jeremias Westerlind Vesterlind Vesterling  (läst 828 gånger)

2006-03-28, 14:34
läst 828 gånger

Utloggad Bruno Westerlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jeremias är min farfars farfar. Det enda jag vet om hans ursrpung är vad som står i följande utdrag ur en dödsnotis, skriven 1930 och gällande min farfar: Vesterlinds farfar kom från Småland till Höganäs 1798 i stenkolsbrytningens barndom.
Tänk om någon har stött på Jeremias i Småland. Det skulle bli årets hittills mest glädjande dag, dvs om jag fick reda på det....
Bästa hälsningar
Bruno i Helsingborg

2006-03-28, 15:40
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Enligt en anteckning i en av Karl-Axel Kvistbergs pärmar hos Kullabygdens släktforskare så ska Jeremias vara född 1777-12-25, men den uppgiften kanske du redan har? (Tror att uppgiften kommer från Karl-Johan Roslunds arkiv.)

2006-03-28, 23:05
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bruno!
Är din farfars farfar samma Jeremias Westerling som diskuteras under Väsby? I så fall är han av resandesläkt (zigenarättlingar, eller tattare/tartarer som de även kallades).
mvh
Niclas

2006-03-30, 18:32
Svar #3

Utloggad Bruno Westerlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Carin och Niclas.
Tack för era påpekanden. Jag har själv sett uppgiften, när jag var i Kullabygdens lokal. Beträffande Väsby citerar jag en annan forskare
Problemet med Westerlind kompliceras av att det finns ytterligare en familj Westerlind i församlingen. Själv fick jag för något år sedan ett mail från USA, där en yngre gentleman skrev att han hade sett mitt namn och att han själv hette Westerlind och härstammade från Väsby. Ganska lätt kunde det emellertid klaras ut att det inte var min Jeremias-släkt som han kom ifrån utan den andra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna