ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Larsson i Skatelöv  (läst 864 gånger)

1998-12-16, 19:17
läst 864 gånger

LarsErik Engstrand

 Jon Larsson i Skatelöv (G), antagligen född 1754, gift 9/4 1788 med Malin Pålsdotter i Skatelöv, brukare av Söregård under Torp i Skatelöv, var enligt vigselbok och husförhörslängd från Ebbön. Jag har förgäves letat efter detta Ebbön. Vet någon var Ebbön var för plats?
 
Hälsningar
 
Lars-Erik Engstrand

1998-12-23, 00:36
Svar #1

Stefan Karlsson

 I grannsocknen Västra Torsås (G) fanns åtminstone på 1880-talet en plats som hette Ebbön.

1998-12-23, 01:03
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Enligt det oumbärliga verket Geografiskt statistiskt handlexikon öfver Sverige av C.M. Rosenberg (bör finnas i närheten av varje släktforskare) är Ebbön en by i Västra Torsås socken, Allbo härad och Kronobergs län. Boken kan för övrigt köpas från Sveriges Släktforskarförbund, se postorderprislistan i Nättidningen RÖTTER.
 
Snart utkommer också CD-skivan Svenska ortnamn, utgiven av Sveriges Släktforskarförbund, med uppgift om över 400.000 svenska ortnamn. Där omnämns två Ebbön, båda i Västra Torsås, den ena definierad som en gård, den andra som en samlad bebyggelse (troligen avses väl på något sätt samma plats). Uppgifterna på CD-skivan är hämtade från Lantmäteriets kartor.

1999-05-27, 21:44
Svar #3

Utloggad Ingvar Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-07-15, 21:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jo, jag kan bekräfta att Ebbön ligger i Västra Torsås. Mina farföräldrar bodde där från 1928 till 1970-talet.

2009-03-19, 22:34
Svar #4

Utloggad Daniel Lundh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 23:10
    • Visa profil
Ebbön är en by i Västra Torsås min släkt har bott där sedan 1800-talet. Det finns mycket riktigt två Ebbön som ligger nära varandra, Södra och Norra Ebbön. Mvh.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna