ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Frimodig, Trostorp ?  (läst 1386 gånger)

2004-07-31, 15:39
läst 1386 gånger

Utloggad Cecilia Hockum

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
God eftermiddag där ute!
 
Är det någon som har information om vart ett ställe vid namn Trostorp kan finnas? Jag söker efter Karl Frimodig och hans fru Stina Jönsdotter.  
 
Frun skall ha varit från Gunnarstorp(?).
 
1816 fick de en dotter, Ingrid Lena, men detta är också all information jag har i nuläget.  
 
Jag förmodar att båda platserna ligger i Småland och i Kalmar Län, men jag vet inte säkert.
 
Vore tacksam för hjälp beträffande platserna eller personerna.
 
MVH
Cecilia

2004-07-31, 17:49
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
I Kalmar län finns två gårdar Trotorp, en i Hallingeberg och en i Hjorted.

2004-08-01, 16:11
Svar #2

Utloggad Cecilia Hockum

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för det Bo, jag får börja där!
 
MVH
Cecilia

2004-08-01, 22:28
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Cecilia!
 
Jag gick alldeles nyss in på Lantmäteriets kartsök och sökte efter Trostorp utan att ange vare sig län eller kommun. Jag fick bara en enda träff, och det var det Trostorp jag spontant tänker på så snart jag hör namnet.  
 
Trosa-Vagnhärads hembygdsgård ligger vid Trostorp, ganska nära Trosa Lands kyrka, längs vägen mellan Vagnhärad och Trosa. Jag har inte varit där, så jag vet inte hur det ser ut. Men det är väl inte otroligt att det innan det blev hembygdsgård var en vanlig gård, eller kanske det finns både en gård som fortfarande är i bruk och dessutom hembygdsgården.
 
Det låter ju långsökt med tanke på att personerna du söker skulle vara från Småland. Kan det kanske tänkas att någon av dem var född i Sörmland och sen tidigt hamnade i Småland?
 
Mvh
Ingegerd

2004-08-02, 18:34
Svar #4

Utloggad Cecilia Hockum

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan Ingegerd!
 
I Sörmland säger du? Ja, ingenting är omöjligt och med det virrvarr som jag nu hamnat i så är det lika troligt som något annat. Eftersom allt har tagit stopp i mitt sökande så är minsta lilla möjlighet önskvärd!!! Jag tackar allra ödmjukast för upplysningen!
 
MVH
Cissi

2004-08-09, 23:02
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej igen Cissi!
 
Min gissning på Trostorp mellan Vagnhärad och Trosa kan vi glömma. Jag har tittat i Svenska Orter, som utgavs 1952 av Generalstabens Litografiska Anstalt och i Sveriges Städer och Samhällen jämte Landsbygd, Sörmlandsdelen och inte hittat något Trostorp.  
 
Idag har jag varit Arninge och då passade jag på att kolla på CDn Svenska Ortnamn. Inte heller där fann jag något Trostorp. Bo Berndtsson förslag på Trotorp i Hallingeberg och Hjorted tänkte jag då testa på mikrokort, men för Hallingeberg slutade försöket i kortlådan. Kuvertet med födelse- och dopböcker för tiden 1811-1850 saknades, så jag kunde inte titta efter någon Ingrid Lena född 1816. Tråkigt - det har varit en lång diskussion på annan plats på forumet om de stora problemen de har på Arninge med alla kuvert som antingen försvinner (stjäls) eller sätts tillbaka på fel plats. I Hjorted kunde jag inte hitta någon Ingrid Lena född 1816.
 
Gunnarstorp sökte jag också efter på Svenska Ortnamn, och där fann jag tre stycken i Kalmar län, Söderåkra i Torsås kn, Norra Möckleby i Mörbylånga kn och Persnäs i Borgholms kn. Persnäs födelsbok för 1816 kollade jag också, eftersom jag fick träff på just den församlingen när jag sökte på namnet Frimodig och Kalmar län i Sv Bef 1890. Men inget att hämta där heller.
 
Hälsningar
Ingegerd

2004-08-10, 06:14
Svar #6

Björn Stockman

Hej!
Det finns också ett Trottorp i Halltorp /H/.
Själv har jag en båtsman Olof Frimodig f omkr 1740
Han dog 60 år gammal 1800-05-.. i Barkestorps ägor, Dörby (H). Ett Gunnarsmo finns i Dörby där sonen Gabriel Dragg var som båtsman.
Med tanke på Gunnarstorp i Söderåkra ligger det ju nära Trottorp i Halltorp.
Känner någon till något om denne Olof Frimodigs ursprung?
Hälsningar
Björn

2004-08-10, 17:56
Svar #7

Utloggad Cecilia Hockum

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ingegerd!
 
Vad snällt av dig att kolla runt så mycket! Du ska ha tusen tack för det!!!  
 
Varma hälsningar,
Cissi

2005-01-26, 17:37
Svar #8

Christina Gustafson

Hej Cecilia!
 
Du letar efter ett ställe som heter Trostorp i Kalmar län.
Jag har en båtsman vid namn Nils Karlsson Frimodig
född 1762-06-05 i Halltorp Trottorp i Kalmarlän.
Han har 5 barn varav ett heter Carl och är född 1795-10-27 i Halltorp.
Kan det vara den du söker?

2006-05-10, 21:21
Svar #9

anonym

Det finns ett ställe utanför kalmar som heter gunnarstorp. bara några kilometer ifrån söderåkra..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna