ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linnés lind  (läst 2957 gånger)

2004-05-10, 15:08
läst 2957 gånger

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Enligt en gammal berättelse tog tre närbesläktade familjer, varav en var Linnaeus, namn efter ett stort träd - en lind - med tre huvudgrenar. Efter hand som familjerna dog ut skall grenarna ha torkat. Var stod denna lind ? Vilka var de personer som tog namn efter trädet ? Hur var de besläktade ? /Anders Granholm

2004-05-10, 17:41
Svar #1

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Anders Enligt herdaminnet över Nicolaus Linnaeus stod linden på gården Jonsboda Östregård i Vittaryds församling. Där bodde Ingemar Svensson, som hade tre barn: Karl Tiliander, kyrkoherde i Lekaryd. Sven Tiliander, kyrkoherde i Pjätteryd. Ingrid Ingemarsdotter, gift med Nicolaus Linnaeus, kyrkoherde i Stenbrohult. Namnet Tiliander kommer av det latinska namnet för lind, Tilia. Mvh Bo G Dahlgren

2004-05-10, 22:19
Svar #2

Thommy Johansson

Hej Enligt mina anteckningar var Ingrid Ingemarsdotter gift med Ingemar Bengtsson och mor till Nicolaus Linnaeus. Den tredje grenen är Lindelius, men jag vet inte hur de är släkt med övriga. Anders Spole som var morfar till Anders Celsius var gift med Marta Lindelia (1650-1726)från denna släkt. Se bl.a. http://www.algonet.se/~magnusbj/magnus/p094c5a6aa.html om Lindelius mvh Thommy

2004-05-11, 17:13
Svar #3

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Thommy Du har rätt. Jag tog fel på en generation. Ingrid Ingemarsdotter är mor till Nicolaus Linnaeus. Släkten Lindelius har jag inte inlagt i mitt register så jag vet inte hur de är släkt med de övriga. Mvh Bo

2004-05-11, 17:27
Svar #4

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Nicolaus L skulle alltså ha tagit namnet Linnaeus p g a att han kände samhörighet med sin mors båda bröder Karl och Sven Tiliander, som i likhet med honom själv studerat till präst. Det tyder nog på att Karl och Sven i sin tur haft en äldre släkting, Lindelius,som studerat till präst. Denne skulle kanske kunna vara Marta Lindelias far Laurentius Lindelius. Återstår i så fall frågan hur de båda Tiliandrarna var besläktade med Laurentius Lindelius och vad LL hade för anknytning till Vittaryds-linden. MVH/Anders Granholm

2004-05-11, 22:45
Svar #5

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Bröderna Lindelius har nog tagit namn från Linnegården i Dannäs socken. Ambjörn i Linnegården är den äldsta jag känner till. Hans son Jöns Ambjörnsson hade tre söner, Ambjörn Jönsson Lindelius, Lars Lindelius och Anders Jönsson i Backagården Dannäs. Den sist nämnda hade en dotter Ingerd Andersdotter, som gifter sig med Bengt Ingmarsson i Stegaryd Vittaryd. De får sonen Ingmar Bengtsson, som blir far till Nicolaus Linnaeus och sålunda farfar till Carl von Linné. Så både Lindelius och Tiliander är släkt till Carl von Linné, men inte på samma gren. MVH Barbro

2004-05-11, 22:48
Svar #6

Torsten Andersson

Hej Anders Ett litet inlägg i debatten om lindarna i Jonsboda i Vittaryd det finns ett särtryck av Assar M. Lindberg 1957 ur Hylten Cavalliusföreningens årsbok 1956 där lindarna omtalas även släkten Carl Von Linne`anfadern Ambjörn bodde på gården Linnegården i Dannäs så namnet Lindelius kommer nog från gården . Gravstenen över Jöns Ambjörnsson ock hans maka Marta Larsdotter finns även på Dannäs kyrkogård Hälsningar Torsten.

2004-05-12, 17:44
Svar #7

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Hej Barbro och Torsten
 
Det måste ha varit ett träd som verkligen syntes, denna lind. Enligt uppslagsboken blir en lind fullvuxen efter 150 - 180 år men kan bli 800 år gammal. Är det någon som vet om linden fortfarande står kvar ?
Barbro, förstår jag dig rätt så var alltså inte Jöns Ambjörnsson anfader till Tiliandrarna men bodde på 1500-talet på samma gård där Karl T och Sven T ångt senare växte upp ?
En sökning på Internet på jöns ambjörnsson ambjörn lindelius leder till en sida varav verkar framgå att den förste som tog namn efter linden var Ambjörn Lindelius, senare kyrkoherde i Långaryd.
 
MVH/ Anders

2004-05-12, 21:48
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om den jättelika linden som i slutet av 1500-talet växte i rågången mellan gårdarna Lindhult och Jonsboda i Vittaryd socken i Kronobergs län finns skrivet i bl a Natio Smolandica 1948. I Svenska Linnésällskapets årsskrift 1957 och i Kronobergsboken (~Hyltén-Cavalliusföreningens årsbok) 1957 finns artiklar om Carl von Linnés släkt och om de tre berömda smålandssläkterna Lindelius, Tilliander och Linnæus som alla tagit sitt namn efter detta vårdträd. Enligt traditionen skulle alla de tre släktnamnen (~ grenarna) dött ut när lindens tre stora stammar vissnade och föll ned. Det Lindeliska namnet utdog 1750, det Linnæiska 1806 och det Tilianderska 1877. Detta träd var de tre släkternas vårdträd. Fortfarande ska det finnas ett stenröse kvar där den stora linden stått och omkring växer fortfarande små lindtelningar än i denna dag. De tre lindar som växer söderom kyrkan i Stenbrohult, där kyrkoherde Nicolaus Linnæus fordom hade sin örtaträdgård, har visat sig vara av samma lindart som de i Vittaryd, och är troligtvis skott som planterats därifrån av nämnde präst i slutet av 1600-talet. Det är märkligt att man vill föra traditionen om linden till Jonsboda i Vittaryd, ty därifrån kom Carl von Linnés farmor, Ingrid Ingemarsdotter och hennes bröder kyrkoherdarna Carl Tiliander (1629-1697) i Lekaryd och Sven Tiliander (1637-1710) i Pjätteryd, men ej Lindeliierna - dessa var Carl von Linnés farfars, Ingemar Bengtsson i Jonsboda (Vittaryd sn), morfar Anders Jönsson i Backagården, Hånger sn, bröder: kyrkoherde Ambjörn Lindelius (1600-1684) i Långaryd och kyrkoherde Lars Lindelius (1604-1672) i Jönköping. De sistnämnda bröderna kom ifrån Jonsboda i Dannäs socken! Dannäs o Vittaryd gränsar till varandra.

2004-05-13, 08:36
Svar #9

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Intressant och för mig värdefull kartläggning av släktträdet. Lars Lindelius/Gunilla Rubenia d ä tillhör nämligen en sidogren till min sons släkt på mödernet.

2004-05-13, 14:47
Svar #10

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Ett stort tack för utförligt svar Niclas. Ambjörn Lindelius var min mmffffmmmf och jag har en längre tid försökt puzzla ihop skilda uppgifter om Vittaryd/Dannäs och Tiliander/Lindelius/Linnaeus utan att få det att gå ihop. Nu stämmer det. Ett särskilt tack för dina litteraturhänvisningar.  MVH  /Anders

2015-08-23, 20:41
Svar #11

Utloggad Johan Palmaer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-09-16, 22:04
    • Visa profil
Hej. Intressant. Speciellt tack till Linnés släkttavla. I mitt register har jag noterat att Nils Ingemarsson / Nicolaus Linnaeus (1674-1748) hade många barn, bl.a. Carl von Linné. Var han gift två gånger? I mitt register står det att han fick barn med två kvinnor: Christina Brodersonia (1688-1733) Marit Larsdotter (1660-1750) Marit Larsdotter är mor till min anfader Isak Nilsson (1702-1766) Kan detta stämma, eller...?

2015-08-23, 23:51
Svar #12

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Johan,   Nicolaus Linneaus /Nils Ingemarsson (1674-1748) gifte sig med Christina Brodersonia 1706 och de fick sonen Carl 1707. Hon dog sedan år 1733.   Marit Larsdotter skall enligt dina noteringar fött sonen Isak 1702 och hon dog sedan 1750. Årtalen går inte ihop. Det kan inte vara denne Nils Ingemarsson.     Vad har du för källa till uppgiften?

2015-08-24, 14:42
Svar #13

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Johan,  I vilken socken föddes din anfader Isak?  Med vänlig hälsning  Annika Svensson

2015-12-08, 00:01
Svar #14

Utloggad Johan Palmaer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-09-16, 22:04
    • Visa profil
Hej Annika. Tror inte längre att min anfader Nils Ingemarsson är densamme som var Carl von Linnés far. Min Nils Ingemarsson tycks ha levt 1678-1746 i Ödestugu, vilket ligger en bra bit ifrån Stenbrohult där Carl von Linné föddes. Tror att en förväxling skett pga att de levde i Småland och fick barn ungefär samtidigt. Har dock nu ändrat i mitt register så att min anfader Nils Ingemarsson inte är densamme som var far till Carl von Linné.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna