ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska jordbävningsoffer i San Francisco 1906  (läst 961 gånger)

2005-01-21, 16:11
läst 961 gånger

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej!
Tänkte kolla om en hörsägen i släkten kan utredas lite närmare. Berörda socknar är gissningsvis Arby, Karlslunda, Halltorp, Hagby men kan vara andra.
 
Min gammelmormor föddes i Skällby ARBY 1891 som Agnes Karlsson, senare gift Malmborg. Hon pratade många gånger om släktingar som dött i jordbävningen i San Francisco 1906 men tyvärr lyssnade vi inte så noga. Jag har ännu inte hittat några utvandrade släktingar men jag har inte forskat på mitt raka leds syskon och deras barn i någon större utsträckning.
 
Det finns lite information på nätet, bl.a. en namnlista över offer men den sade mig inget. Antalet dödsoffer tros idag dessutom ha varit betydligt fler än de officiella siffrorna vid katastrofen.
 
Är det någon som har upplysningar om förolyckade smålänningar i San Franciscos jordbävning så hör av er!
 
Hälsningar
Christina

2005-01-21, 19:29
Svar #1

Inger Kongsvold

Christina,
var på nätet finner jag namnlistan över offer vid jordbävningen i San Francisco 1906?
 
Även jag har hört talas om släktingar som dött i denna jordbävning, eller snarare i flodvågen som kom efteråt. Mina släktingar var  från Horn i Östergötland men jag har inga namn.

2005-01-21, 22:36
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
http://www.sfgov.org/site/visitor_index.asp?id=8087
 
Även jag har hört en liknande historia i min släkt från Blekinge. Men min släkting finns inte med på listan, och jag tror att det i många fall rör sig om en s.k. Klintbergare (vandringssägen).

2005-01-22, 11:39
Svar #3

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Inger!
 
Jag gick via GOOGLE, sökord 1906 San Francisco. Du ser hemsidan Virtual museum... ganska högt upp. Sedan finns en lista på innehåll, varav en är Perished, list of dead, där man också har försökt knyta namnuppgifterna, som stått i olika tidningar, till den då aktuella telefonkatalogen.
 
Kristina!
 
Jag är också inne på att det är en sägen men det är ju alltid roligt att jämföra med det andra hört eller vet.  
 
Hoppas att fler hör av sig, kanske någon har fått brev från USA där man beskrivit händelsen.
 
Hälsningar
Christina

2005-01-22, 18:47
Svar #4

Inger Kongsvold

Kristinor, tack för adressen!  
 
Mitt minne är att jag som barn hittade ett gammalt foto av en familj med många barn och frågade mamma (född 1902) vilka de var. Hon svarade att det var kusiner som omkom vid jordbävningen etc...
 
Ett annat foto har jag lyckats bättre med.  Det föreställer mors kusin i Nebraska och enligt mor omkom den familjen i en tornado. Tack vare ett ganska ovanligt förnamn har jag kunnat spåra den familjen till Kalifornien, där den fortfarande lever och frodas.
 
Det var nog så att när amerikabreven upphörde att komma så måste man finna ut en rimlig förklaring och hypoteser blev så småningom till  sanningar.  
 
Hälsningar
Inger

2007-05-21, 05:16
Svar #5

kirk


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna