ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-06  (läst 3815 gånger)

1999-06-21, 16:59
läst 3815 gånger

barbro

Jag söker efter uppgifter om Håkan Trolle, född ca 1605 i Småland. Han fick två söner den första vid namn Nils, född ca 1635 i Bergkvara i Jönköpings län, Småland, den andra vid namn Johan, född i Björka, d:o.
Är det någon som har upplysningar om denna släktens härstamning var snäll hör av er till mig.

1999-06-23, 13:39
Svar #1

barbro

Önskar uppgifter om Trolle, Håkan, född ca 1605 i Småland, ort okänd. Han fick två söner, Nils f. 1637 i Bergkvara i Jönköpings län och Johan, (födelseår okänt) Björka, Jönköpings län. Är det någon som har information om släkten tag kontakt med mig. Tackar på förhand.

1999-06-23, 23:40
Svar #2

Gunilla Hedbrant Andersson

Hej Barbro!
 
Du söker antagligen Trollarna i Björkö socken, Jönköpings län. Denna släkte finns rätt väl utredd i Släkt och Hävd 1992:2 i en artikel av G. Sparrlöf med titeln Johan Håkansson och släkten Trolle i Björkö. Jag kan faxa den till dig om du är intresserad.

1999-06-30, 16:30
Svar #3

monica

Hej Gunilla!
Skulle du kunna skicka den till mig också, fast  jag inte har fax? Du kanske kan maila den? Jag är mycket intresserad.
Mvh
Monica

1999-07-16, 13:07
Svar #4

Kristina Lennartsson

Hej Gunilla!
Jag är ättling till Trolle, så det vore bra om du ville maila den artikeln till mig med.
Kristina

1999-08-22, 09:42
Svar #5

Utloggad Christina Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
hej Barbro
Jag har själv denne Håkan Trolle i Släkten och har haft krokar ute,och har fått hjälp  min ana är Johan Trolle bosatt först i Linderås sn o sedan i
Björkö. Nils Trolle fanns Skåne.De är  troligen  
födda i Skåne. De var båda militärer o Johan  var med i kriget i Polen 1655, Lund 1676 fick
avsked 1677 o bodde Ryd i Björkö sn,  
Jag har lite mer uppgifter om du vill ha.
Hör av dej.

1999-09-21, 18:39
Svar #6

peter

Obs! Sparrlöfs noteringar angående Håkan Trolle är felaktiga, Håkan var son till Nils Håkansson Trolle o ej Johan... Håkan Trolle hade dessutom barn allt enl domutsago i G.Häradr. sedan är det lätt att förstå att inga pengar betalades ut som madammen trodde att hon skulle få, ja inte bara pga detta Nils var dessutom omgift..

1999-09-21, 22:13
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Till Peter(??!!)
 
Hur skulle det vara om du skrev ditt fulla namn, plus ordentliga källhänvisningar till de intressanta uppgifterna om släkten Trolle?

1999-09-22, 16:13
Svar #8

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Gunilla, även jag vore glad att få den mailad till mig.
Maj-Britt Sundin

1999-10-13, 11:25
Svar #9

Barbro Andréll

Hej Trolleforskare!
 
Först vill jag instämma med Elisabeth om källhänvisningar i Peters inlägg. Håkan Trolle nämns nämligen (vad jag erfarit under snart 10 år
med Trollarna) ALDRIG med något patronymikon, och
jag, och flera andra Trolleforskare, är överens om att med största sannolikhet är han son just till Johan på Björkö.
Hälsn. Barbro Andréll, Klippan

1999-10-19, 22:48
Svar #10

Eva Persson

Hej Gunilla!
Jag har också anknytning till dessa Trollar och skulle gärna vilja veta mera. Skulle jag också kunna få en mailkopia eller ett fax?
Eva Persson

1999-10-19, 23:35
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kan ni inte redovisa era erfarenheter här på anbytarforum. Det finns även en Trolle-släkt som härstammar ifrån befallningsmannen Harald (Sonesson) Trolle, död 1677 bgr i Göteryd, som ägde Issjöa Södregård (sedermera kallad Trollagården), Hamneda sn. Han var gift med Ingrid Andersdtr (död 1658). De hade bl a barnen:
NN g.m. kommendanten Josef Andersson Oos, adlad Osenhielm
Sara Haraldsdtr g.m. befallningsmannen anders Larsson i Ternhult, Traryd sn i hans 1:a gifte
Jonas trolle, löjtnant, g.m. Maria Gyllennieroth (adliga ätten): son: Svichert Trolle, förare (se Lewenhaupt: Karl XII:s officerare), vars son i sin tur var Johan Trolle, reg.kv.mästare -levde 1744( gift med Magdalena Svinhufvud (adliga ätten) som levde ännu 1744).
 
Harald Trolle bodde på 1640-talet i Myrarås, Agunnaryd sn, som han troligen hade i tjänsten. Han är inte kommen ifrån Sunnerbo h:d. Är han  
släkt med Trolle-släkten i Björkö i Östra härad?
 
Kan någon redogöra för Nils Håkansson trolles barn i Örkened?
 
Johan trolle i issjöa, död 1677, test pgr till Göteryd k:a

1999-10-20, 16:29
Svar #12

Barbro Andréll

Hej Niclas!
 
Ang. Nils Håkansson Trolles barn i Örkened i Skåne.
 
Sonen Carl dör vad man vet utan arvingar, begr. i Viby sn. 1704
 
Ang. ev. sonen Håkan, se inlägg ovan
 
Dottern Maria c:a 1668-1740, är min anmoder. Gift med kornetten Jochum Fritz, bördig från Estland 1651-1736.
Deras barn:
 
Jochim f.1698 i Viby sn. d.1736 i Strönhult, Örkened sn.
 
Nils f.1700 d.1750 17/4 i Strönhult, Örkend sn.
 
Elisabeth Rebecka f.1702 i Håslöv sn. d.1753 5/10 i Strönhult, Örkened sn.
 
Elisabeth, f.1708 11/4 d. i Strönhult, Örkened sn.
 
Annika f. 1711 d.1745 i Glimåkra sn.
 
Hälsn.  
Barbro i Klippan

1999-10-22, 18:38
Svar #13

Börje Ohlsson

Barbro. Ett litet försynt påpekande. Maria Trolles dotter Annika och hennes man Bengt Jonsson drunknade båda i Strönhulta å 1745. Alltså i Örkened socken.

1999-10-24, 19:33
Svar #14

Barbro Andréll

Hej Börje och tack för Ditt försynta påpekande.
 
Så här hänger det ihop......
 
Annika och hennes man omkommer mycket riktigt i Strönhulta å den 18 mars 1745 och begravs också i Örkened
 
Vid dödsfallet är dock Bengt Jonsson frälsehemmansåbo å SIMONTORP nr 4 i GLIMÅKRA sn.
(se bouppteckning av den 21 mars och den 16 april 1745, Östra Göinge härad)
 
Dottern Maja kommer för övrigt att växa upp hos sin moster och morbror i Strönhult som själva är barnlösa och på så sätt kommer Maja att ärva den gård som senare kommar att benämnas Backagården.
Sonen Jon kommer till sin farfar i Simontorp men här slutar spåren efter gossen.
Om någon vet var lille Jon tagit vägen är jag mycket tacksam för en rad.
 
Hälsn.  
Barbro i Klippan

1999-10-28, 11:44
Svar #15

Utloggad Dag Oredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2012-12-21, 15:11
    • Visa profil
Hej!
Jag har i min ägo en gammal släktutredning från 1937 upprättad av en Ola Personius, som i cirkelform anger kanske ett hundratal ättlingar till Nils Håkansson Trolle. Kanske den kan vara intressant för någon? Då det gäller NHT's anor anger den Håkan Nilsson T i Småland, Nils T i Kalmar död 1630, Ture T i Bergkvara död 1540, Arvid T död 1505, Birger Knutsson T död 1318, Herman Ed. (Trolle) död 1250. Som synes en rad luckor som gör detta något tvivelaktigt. Stämmer något av detta? Jag är själv bara indirekt släkt med NHT.
mvh // Dag

1999-10-28, 18:23
Svar #16

pete

Angående problem med Trolle, lugn det kommer en bok, tyvärr tar allt tid många arvstvister att gå igenom, beräkning 2-3 år skall det finnas ett antal ex att tillgå. Allt tar tid som sagt var, om man forskar själv!! Källor avslöjar man inte under rådande omständigheter utom till de närmast sörjande-de som har något att ge tillbaks och inte bara samlar namn. Till nya forskare yngre som äldre-- Ge er inte, det finns massor att tömma av. Dela gärna idag med mig av era 1750-1999, dock innan är sprängstoff. Men har ni tid leta på våra utsökta landsarkiv (3 för eder del) krigsarkiv, privata gårdsarkiv samt domböcker och ni söker genom egen forskning utsökta förbindelser mellan olika personer, o då förstår ni att man måste själv titta o inte förlika sig på andras lösa antagande.Annars är datakontakt bra, använder det själv ibland när tiden inte räcker till, men!! håller bara till fakta o inte antagande.....PS. Angående Strönhultsdrunkningen...Ge inte upp, allt går att hitta. TÅLAMOD bara!

1999-10-30, 10:52
Svar #17

Utloggad Göran Sparrlöf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 18:11
    • Visa profil
Nej Peter NN, det är du som har fel. Innan man i raljerande ordalag anklagar en annan forskare för att ha fel hör det till god ton att först kontrollera dennes källhänvisningar. Man bör också läsa den anklagades texter lite mer noggrant.
Kvartermästaren Håkan Trolle i Skåne var son till
ryttmästaren Johan Håkansson och hans hustru Margareta Nilsdotter i Björkö sn. Det visas med all tydlighet av Östra härads dombok, vintertinget
1738, § 72. Domboken meddelar att kvartermästaren Håkan Trolle dött i Polen 1703 och att han ärvdes av sin moder, Margareta Nilsdotter. Hennes son Jakob Trolle reste till Skåne och hämtade arvet åt henne. Om denna kvarlåtenskap utbröt en arvstvist bland Björkö-trollarna år 1738.
Detta bakarv visar att Håkan Trolle vid sin död år 1703 inte hade några i livet varande bröstarvingar.
Jag önskar alla forskare som arbetar med de ofrälse trollarnas ursprung lycka till. Men se upp! Viljan att härleda sina anor till en känd adelsätt kan lätt få det kritiska tänkandet att spåra ur.De försök som jag hittills har sett fyller mig med stor misstro. Varje påstående skall
vara bevisbart. Gissningar och antaganden leder inte fram till några kunskaper och sådana tankelekar måste vara bannlysta i varje släktutredning som gör anspråk på kvalitet.
GSP

1999-10-30, 13:08
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I SoH nr 1/1999 under Kompletteringar och rättelser... till Lewenhaupt, Karl XII:s officerare på s. 270 skriver Nils Hård af Segerstad:
 
Joachim Fritz
F ca 1651, bodde 1713 på Strönhult, Örkened sn. G m Maria Trolle f 166(8), d 1740 där. Hon kan ha varit dotter till ryttmästare Håkan Trolle, som också bodde på Strönhult. Dotter: Elisabet Rebecca, f 1702 i Håslöv, Gustaf Adolf fs, d 1753 på Strönhult. Som korpral lägrade Fritz (i domb felaktigt benämnd Frisk) ett kvinnfolk i Håslöv. Detta skedde hösten 1695 och då bör han ännu ha varit ogift. [Villands hd domb 1695 7/11]
 
Har något nytt framkommit vad gäller Marias fader, eller har Hård af Segerstad gjort en lapsus och kallat Nils Trolle för Håkan Trolle?

1999-10-31, 12:47
Svar #19

Barbro Andréll

Svar till Anders och Göran.
 
Anders
Att Maria Nilsdotter Trolle har fått en ny far får vi nog skriva på lapsuskontot, av katekismilängden 1696 framgår familjeförhållandet.
 
Göran
Tack för Din lyckönskan att hitta de ofrälse Trollarnas ursprung, den kan behövas då dessa är betydligt svårare att kartlägga än de frälse dito.
Men uppfattningen att vi gör detta arbete enbart för viljan att bli släkt med frälset och antar och gissar för att komma dit, föredrar jag att förbigå med tystnad .....
 
Barbro Andréll

1999-10-31, 17:28
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jean Silfving skriver i Genealogisk Tidskrift om borgare i Eksjö med tillnamnet Trolle.  Allmogesläkten Trolle i Östra härad är förmodligen inte släkt med den gamla frälsesläkten Trolle. Det gör dock inte forskningen mindre intressant.  
Finns det någon som vet om Johan Håkansson (Trolle) och hans bror ryttmästaren Nils Håkansson Trolles ursprung? Några hypoteser? Det borde inte vara omöjligt att hitta när Nils gick ut som ryttare och för vilket hemman.

1999-10-31, 18:49
Svar #21

Börje Ohlsson

I Östra Göinge Härads dombok 1696 (mål 53) finns följande uppgift om Trollarna: Corporalen manhaftig Håkan Nilsson Trolle, angående lägersmål med dess tjänstepiga Hanna Trulsd:r som fött ett drängbarn Johan benämnd, som nu är en månad gammal, hans andra och hennes första förseelse.
Vem är denne Håkan Nilsson Trolle om inte Nils Håkansson Trolles son?
Sonen Johan är med stor säkerhet densamme som Ryttaren Johan Löndal i Lönsboda. Jag har bl a kollat dopvittnen vid hans barns dop. För många Trollar figurerar vid dessa dop för att jag skall tro att det är en slump.

1999-11-26, 19:58
Svar #22

Börje Ohlsson

Vad förvånad jag är. Sedan den 23 juni har Trolleexperter skrivit inlägg i denna dialog. Jag en glad hobbysläktforskare skrev ovanstående inlägg för en knapp månad sedan. Vem är fader till corporalen Håkan Nilsson Trolle? Ingen har svarat. Är Östra Göinge härads dombok skriven av person(er) som inte vet vem som är vem? Och Pete(r) ge dig. Avslöja vem du är, något kan väl vi som inte känner dig få veta.

1999-11-28, 19:20
Svar #23

Bosse Bark

Soldaten OLOF BARK, Konga Komp, s:a Sandsjö f 0803-1815 i Elmeboda d 0904 1901.
Gift m Maria JOSEPHSDOTTER 1857
Jag söker ättlingar bakåt och framåt.
Hans far hette Nils GERTONSSON f 2011 1767 i
S:a Sandsjö, Strömmarna, d 03xx 1818, g m Marta
JÖNSDOTTER.
Nils´far hette Gerton Nilsson och modern hette Ingierd OLOFSDOTTER.
bbark@esselte.com

1999-11-28, 21:48
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och vad har detta med Håkan Trolle att göra? Läs gärna rubriken innan du gör inlägg på fel ställe

1999-11-28, 23:31
Svar #25

Marianne Vestli

Hei från Norge
Det var intressant å finne denne side,- jeg leter  etter informasjon om en Trolle som kom til Nord-Norge på 1700 talet. Kyrkoboken från før 1751 er borta, så jeg finner ikke noen nedteckning om han.  Olle Jensson Trolle ,(kansje Jønsson), hans son Jens Ollson Trolle f.ca 1709 ble lærare,dotter Signe (Signel)Ollson Trolle. Er det noen som kan hjelpe meg?

2000-07-15, 01:12
Svar #26

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon vet VAR Nils Håkansson Trolles svärson Jochum Fritz föddes.
I vilken källa nämns Estland???
Jochum är min m.f. f.f. f.f. f.f.
mvh
Johann Trollencrona

2000-07-19, 06:53
Svar #27

Utloggad Björn Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-11-24, 18:47
    • Visa profil
Hej Johann
 
Även jag har Estland antecknat som födelseplats för Jochum/Jochim/Joakim Fritz (min ff-ff-mm-ff), men jag är inte säkert var jag det fått från.
 
Olof Carlsson skrev 1958 en artikel Ryttmästare Nils Håkansson Trolle, Strönhult, Örkened, Lönsboda (Särtr. ur. Östra Göinge hembygdsförenings årsbok. 1958), ISBN 9919558893.  Där står det bl.a.: Ryttmästare Trolles svärson Jochim Fritz född 1650 härstammade av namnet att döma från de svenska östersjöprovinserna. ... Ryttare vid Södra Skånska Kavalleriregementet, där han blev korpral 1695 ...
 
En bra källa om det regementet och dess personal är Kungliga Skånska dragonregementets historia av C.G. von Platen (1926).  Se även http://www.geocities.com/bjorn_svensson/militia/mili_k6.html.  Baserat på uppgifter från Platen var Joakim född 1651.  Han fick Nådigt avsked, vid 54 års ålder, efter 32 års tjänst 1705 21/12, vilket betyder att han vid ungefär 21 års ålder började sin tjänst omkring 1672.  Det är fyra år innan regementet värvades i Kronoberg.  Var fanns han 1672-1676?  
 
På samma regemente fanns f.ö. även svärfaderns yngre bror, ryttmästare Johan Håkansson. Regementet leder sitt ursprung från Ramsvärds regemente till häst, vilket värvades i Kronobergs län 1676. Krigsmakten behövde utökas snabbt, och för att snabbt skaffa sig tjänstdugligt rytteri värvade man redan utbildade gamla ryttare, som tog anställning mot två års skattefrihet. Efter fredsslutet 1679 förlades regementet till Skåne (från början var det tänkt att förläggas till Blekinge). Vem vet mer? Vad finns att läsa på Krigsarkivet?

2000-07-20, 22:46
Svar #28

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Björn.
Tack för informationen.
Om nu Jochum Fritz var född i Estland,bör man väl rimligare skriva Livland?Eftersom Estland inte existerade som land.Ovan med risk att få på pälsen av bättre vetande...
mvh
Johann Trollencrona

2000-09-26, 19:15
Svar #29

Ron Holmquist

Hello Folks,
I'm at a disadvatage here, because I'm sorry to say, I do NOT speak nor read Swedish. However, maybe we can comunicate in English, if that's okay?
I have some genealogy information concerning Johan Håkansson Trolle (a cavalry Captain), born ?, died 1682 in Ryd, Björkö parish. Johan is a descendant of Birger Månsson Trolle, who lived during the thirteenth century in Bo (Trollebo today), Småland. Birger had many children and many of them lived in the south of Sweden for many centuries. Some of the relation lines were raised to nobility as a gift of honor for their participating in the many struggles in the middle ages and later when Sturor and Vasar ruled over Sweden. Later, some members of the Trolle family lost their nobility after companing the rebel, Nils Dracke.
My questions are: Who are the descendants of Birger down to Johan? Once I know who they are, then I can fill in many of the gaps that exist from Johan's descendants.
Mvh
Ron

2001-06-26, 10:58
Svar #30

Ulla Esping

Ingrid Wiss,släktforskare i Jönköping, ställer genom mig följande fråga: I Bringetofta på gården Näs bor 1673 Elin Haraldsdotter Trolle gift med kornett Per Nilsson Hjort. År 1697 säljer hon gården som änka. Är hon dotter till Harald Sonesson Trolle?

2001-06-28, 09:51
Svar #31

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Ö Göinge hd dombok 1685 HT ? 24: Håkan Nilsson Trolles säteshemman var Bosekulla (i Örkened sn?). Han bör ha varit en av de två vuxna söner, som ryttmästaren vid No Skånska reg, Nils Håkansson Trolle, hade år 1679 enl Warnstedts artikel i SoH 1994, s 36.
När det gäller Elin Haraldsdtr Trolle, 164(9)-1709, g m kornett Per Nilsson Hiort, tror jag säkert hon var dtr till Harald Sonesson Trolle. Se även mitt inlägg under Hälsingland:Rengsjö sn!
Per Nilsson Hiort torde tagit namnet efter Hjortset el Jorset i Hylletofta sn. Jag känner två söner till honom: Jöran P:son Hiort och ryttaren Anders Persson.
Kanske vet Wiss och Esping något mer om dessa personer?

2001-07-06, 13:50
Svar #32

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Håkan Trolle - son till vem? Hur hänger det egentligen ihop med uppgifterna om officeren Håkan Trolle i Örkened i slutet av 1600-talet? Vem är han son till av de båda bröderna Nils Håkansson Trolle och Johan Håkansson Trolle???
Göran Sparrlöf anger ovan i ett inlägg lördag den 30 okt 1999 att:
 ,,,, Kvartermästaren Håkan Trolle i Skåne var son till ryttmästaren Johan Håkansson och hans hustru Margareta Nilsdotter i Björkö sn. Det visas med all tydlighet av Östra härads dombok, vintertinget 1738, § 72. Domboken meddelar att kvartermästaren Håkan Trolle dött i Polen 1703 och att han ärvdes av sin moder, Margareta Nilsdotter. Hennes son Jakob Trolle reste till Skåne och hämtade arvet åt henne. Om denna kvarlåtenskap utbröt en arvstvist bland Björkö-trollarna år 1738. Detta bakarv visar att Håkan Trolle vid sin död år 1703 inte hade några i livet varande bröstarvingar.  
I ett inlägg ovan den 28 juni 2001 skriver Nils Hård däremot att Håkan Nilsson Trolles säteshemman var Bosekulla (i Örkened sn?). Han bör ha varit en av de två vuxna söner som ryttmästaren vid No skånska reg, Nils Håkansson Trolle, hade år 1679 enl Warnstedts artikel i SoH 1994, s 36. Hård refererar till Ö Göinge härads dombok 1685 HT § 24.  
Antingen har det funnits två Håkan Trolle (en Håkan Nillson Trolle o en Håkan Johansson Trolle) som båda varit officerare vid Skånska kavalleriet eller så (mer troligt) är endera av uppgifterna ovan felaktiga!  Har någon möjlighet att kolla Sparrlöfs referenser ifrån Östra  härads dombok 1738, vinteting 72§, och se vad där egentligen står.
 
Finns det någon mer som har forskat kring den ofrälse Trollesläkten ifrån Östra härad?  Den har inget att göra med den adliga ätten Trolle! Däremot förekommer en del borgare i Eksjö stad redan på 1500-talet med tillnamnet Trolle.
 
Mvh Niclas R.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna