ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wahlgren, Maja Stina  (läst 2986 gånger)

2009-09-07, 23:41
läst 2986 gånger

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Vem var hon??? Maja Stina, som under min mans ff ff Peter Wahlgren i Tingsås hfl 1821-1823 (GID 844.9.57400) stod som enbart Maja Stina född 1822. Alltså inte som D (dotter) och utan födelsedatum. Peter och hustrun Stina Sandström fick en Son Magnus Peter 17/9 1818 och så ytterligare en S Carl-Johan 16/4 1823. Först i hfl därefter står ett D framför Maja Stina. Vid hfl 1831-1838 skrivs så ett födelsedatum in, den 5/11, och vid samma hfl står noterat Svagsint och inhyst på hospitalet 1833. Det bör väl vara Växjö?
Tilläggas kan, att jag inte funnit henne i någon födelsebok i vare sig Tingsås el S Sandsjö (varifrån hustru Stina kom) SAMT att Maja Stina enl uträkning inte kan vara Peters och Stinas dotter, då Carl-Johan föddes 5 månader senare ...  
Finns hon inskriven på hospitalet? Och i så fall med vilket efternamn och hur länge blev hon kvar?  
Mycket undringar blir det vid släktforskning! Och mycket tacksam för hjälp blir
Ewa

2009-09-08, 09:46
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Har du inte sett tvillingarna Lars Johan och Johannes som föddes 1826-04-14 i Tingsås?

2009-09-08, 10:55
Svar #2

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Joodå tack, det har jag. Lars Johan är min mans ff f, så honom har vi full koll på - liksom Johannes, som vi fått av annan släktforskare. Tog bara inte med dem här, då de liksom är mer ointressanta i den här frågan om Maja Stina och hennes vistelse på hospitalet.  
(Det är många frågetecken kring Peter och kan du hjälpa, får du VÄLDIGT gärna gå in under Tingsås här på anbytarforumet /samt under läshjälp/, där jag skrivit en del tidigare - och säkert kommer att fråga mer ...)

2009-09-08, 11:49
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
När det gäller Maja Stinas ursprung, så verkar det inte troligt att hon är dotter till Peter Wahlgren och hans hustru. Inte heller att hon är född i Tingsås. Hon är i varje fall ingen av de Maja Stina som finns i födelseboken i Tingsås 1819 - 22.
 
Eftersom Du känner till föräldrarna, både till Peter och hustrun kanske Du också har kontroll över deras syskon. Man kan tänka sig att Maja Stina kommit till familjen i Tingsås i samband med att en av eller bägge hennes föräldrar dött. Det är inte ett spår, men ett tips.

2009-09-08, 11:57
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Finns det sockenprotokoll från den tiden? Hon kan ju ha varit utackorderad eftersom hon var mentalsjuk. Det skulle mycket till för att man skulle ta in en patient på sjukhus, det kostade pengar!

2009-09-08, 14:23
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns ingen passande Maja Stina född i Kronobergs län, som finns med på KGFs cd. Jag har också sökt på PLFs Cd3, dvs södra Kalmar län, utan att hitta något.

2009-09-08, 14:46
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Detta är förmodligen ett långskott, men det finns faktiskt en Maria Christina född i Kalmar 1822-11-05. Det är det datum som Maja Stina ska vara född enligt Tingsås AI:11 s 395.
Föräldrar: Sjömannen Olof Moström och hans hustru Maria Christina Lindström i Kalmar Stadsförsamling.

2009-09-08, 16:40
Svar #7

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Åhhh, Walle och jag blir helt överväldigade i ert engagemang - tack snälla rara!!! Måste genast leta vidare:
* Kanske Peter ändå flyttat till Kalmar. Kan ju inte läsa vart han tog vägen heller vid Tingsås AI:11 s 395, som Du tittat på, Jan - och som jag sökt och sökt och sökt. (En av mina första sökningar var just Kalmar, då jag trodde det stod Clm, men fann honom inte där ...)
* Sandström - Lindström? Någon koppling där kanske? Får nog titta lite närmare på hustru Stina (Christina Pehrsdotter) Sandströms släkt (far Peter Jonasson Sandström och mor Catharina Jonasdotter) i Weramåla i Södra Sandsjö.  
* Sockenprotokoll - var hittar man sådant?
Ja, nu har jag visst lassat över inte bara Maja Stina här under rubriken Växsjö Hospital. Kanske inte riktigt meningen, men hon är ju ändå någon slags familjemedlem, som vi undrar över bland alla andra undringar. (Men det är fantastiskt roligt att släktforska!)
OM jag hittar Maja Stinas ursprung lovar jag skriva tillbaka och berätta. Stort TACK så länge!

2009-09-09, 08:00
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ewa,
                                                                   
På annat ställe har du har ju redan fått svar om vad det står. Det står:  {förser sig med råd. (Nästa rad) 1832, 33, Örmo.
Jag har dock letat i Södra Sandby och Örmo, men inte hittat honom. Han behöver ju inte ha flyttat dit, utan någon helt annan stans. Jag förstår inte varför han har övergivit sina barn. De är ju kvar på bruket. Jag har letat efter honom avliden också, men som sagt utan resultat. Det finns en Peter Wahlberg i Göteryd, men det är inte rätt person.

2009-09-09, 11:51
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
När Christina Sandström avled 1829 tycks barnen ha placerats hos olika personer.
Maja Stina hos farfadren ,  Carl Johan hos Chrysander,  Lars Johan och Johannes hos Rättaren.
Källa är Tingsås AI:10 495.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-09-09, 12:30
Svar #10

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Nä, det är det vi inte riktigt förstår heller - hur och varför han lämnar sina barn! Och Örmo verkar inte vara rätt. Har letat där samt i bl a Calmar, Carlshamn, Almundsryd, Asarum, Urshult, Elmhult. Samt flera andra möjliga och omöjliga ställen med en bokstav som börjar på A, C, E, O, U, Ö och med ett l, m el n i namnet bl a. (Tror väl inte, att han ”helt enkelt” flyttat till Am/erika/.)  
För att göra en lååång historia kort, så kom Peter tillsammans med bror Nils till Tingsås (med ”mellanlandning” i Lösen) från Jämshög. Nils flyttade sedan några ggr till, men kom så tillbaka till Jämshög och Rödhult, där pappa Bengt Mattsson fortfarande levde. Så trakterna därikring har ju också varit ”aktuella för genomsökning” både för Maja Stinas födelse och Peters flytt , dessvärre utan resultat. (Fann i alla fall födelsedatum för Peter till slut; den 31 juli /1792/)
Och så står det ju i Tingsås hfl AI:10 1826-30 sid 495, när Stina Sandström dog, att Maja Stina var hos farfadern. Då undrar man: vem är farfadern? Utöver detta så förstår jag nu, att någon ”med pengar” måste ha sett till, att Maja Stina kom på hospital. För Peter kan ju inte haft något större kapital såsom varande spiksmedsdräng?
Som sagt, rörigt är det, men har vi inte gett upp tidigare, så varför göra det nu ... (Dessutom fanns inte Stinas Sandströms föräldrar i Weramåla, när jag gjorde en snabbkoll i går. Får söka vidare någon annanstans i S Sandsjö.)
Får nog kanske också börja använda något mer än Genline (och gissningar) vad jag förstår för att få bättre träffar. Sockenprotokoll o dyl kan kanske vara bra att hitta, ja, vilket kanske Landsarkivet i Vadstena kan hjälpa till med.
Frågan om Maja Stina hoppas jag dock få löst med hjälp utifrån, för den är för svår.
Ja, vi är tacksamma för all hjälp kring både Maja Stina och Peter!
 
- En hel del Wahlgrenare tillika smeder fanns också i Göteryd men utan samband med vår gren, vad vi funnit ut. Fast de jobbade tillsammans på några ställen.

2009-09-09, 12:50
Svar #11

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Oj då, Sven-Ove, Du hade visst gjort Ditt inlägg medan jag satt och skrev mitt. Och Chrysanders och Rättaren har vi en aning koll på under Tingsås. Dock tror vi inte, att Lars Johan var där, då det är struket på honom, utan att han var kvar på Stenfors bruk hos pappa - och någon där, som ju måste ha hjälpt till. Alla sönerna finns ändå kvar i senare hfl ytterligare ett antal år samt att de är konfirmerade där (+ avhåller sig från dryckenskap).
- Har skrivit en del under Tingsås tidigare i sommar.  
Tack i alla fall! Härligt att få sådan respons på våra frågor!

2009-09-09, 13:54
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du kollat bouppteckningen efter Stina? Den ska finnas i Konga Häradsrätt FII:26 s1399. Bou finns filmad på AD-online.  
 
Där finns arvingarna:
Spiksmeden på Stensfors bruk Petter Wahlgren hos vilken bou upprättades
Söner: Magnus, Carl Johan, Lars och Johannes
DottrenMaja Stina!
 
Arvsbestämmelserna var hårda men Maja Stina var tydligen deras dotter.  
 
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-09-09 14:00)

2009-09-09, 14:21
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En mycket långsökt gissning:
Kan Maja Stina vara född ett annat datum?
 
20 oktober 1871 dör på torpet Christinelund under Örmo, S.Sandsjö, pigan Maria Wahlgren, kyrkobokföringsort okänd. Hon anges vara 64 år men inte med månader och dagar så det är möjligt att man var osäker på åldern. Hon skrivs in i inflyttningsboken och dödboken. (Södra Sandsjö F:I)

2009-09-09, 14:34
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I slutet av bou står det var barnen är:

2009-09-09, 23:27
Svar #15

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Fantastiskt!!! JÄTTETACK Chris! Vilken härlig dag:
* em och kväll med barn och barnbarn
* kommer hem och ser detta
Men nu är jag så trött, så jag får läsa bättre och titta närmare på det i morgon. Vet i alla fall vem Jon Blund är ...

2009-09-10, 13:18
Svar #16

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Kan börja med att konstatera, att det får bli AD Online också! Samt att vi inte hade en tanke på, att det också skulle finnas en bouppteckning efter Stina. Ja, där står ju, att Maja Stina placerats hos Askerberg, en av smederna på Stenfors och som knappast kan vara farfadern!  (Humbles och bröderna Peter o Nils W har följts åt ”både tidigare och senare”, Rättaren Joh Petersson har vi noterat, Chrysander var bruksförvaltare – samt en präst i S Sandsjö – men vad det står på 3:e raden får vi varken till ”förvaltare” el Chrysander?) Och så var det väl kanske så då, att även Lars Johan fått bo hos någon annan och att endast Magnus, som ju var ”hela” 11 år fick vara kvar hos pappa Peter.
Så får vi väl då också tro, att Maja Stina ”i alla fall” var deras dotter alla oklarheter till trots. Fick man alltså inte låta eventuella foster-/adoptionsbarn ärva?
Den Maria Wahlgren, som dog 1871 i Örmo är dock inte vår Maja Stina – även om det var ett verkligt sammanträffande med Wahlgren och Örmo. (Har funnit denna Maria vid tidigare sökningar och kunnat avfärda henne.)
Har nu också hittat Stina med föräldrar och syskon i Södra Sandsjö från 1792 under Millantorpet och ska försöka kolla hennes yngre syskon Jonas och Anna Lena, om DE möjligen kan ”vara inblandade i” Maja Stina på nå’t vis.
Kalmarparet / Maria Christina Lindström måste jag också följa upp, förstås.
Ja, nu har vi tack vare detta fantastiska forum och otroligt hjälpsamma människor fått en hel del frågetecken uträtade! Kvarstår så Maja Stinas hopitalvistelse ...
(Samt att jag ska gå in under Jämshög och be om hjälp med bouppteckning efter Peters far – tills vi skaffat oss fler släktforskningshjälpmedel själva.)
Än en gång och från hjärtat ett STORT TACK!
Ewa och Walle

2009-09-10, 13:50
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Maja Stina kan ha fötts på resa eller vistelse någon annanstans, då fick barnet födelseort där det verkligen föddes inte moderns kyrkoskrivningsort som nu. Oäkta barn ärvde inte ens sin mor, adoption fanns ej.
Det andra alternativet är att de tagit hand om t ex en systers oäkta barn och låtsats som det var deras från allra första början. Men då måste det ha planerats noga, det förekom dock. Skulle maken ha ställt upp på det?
 
Barnens placering är 2 mars 1829, den kan ha ändrats senare. Jag tycker det låter som mannen hade alkoholproblem och så småningom försvann. Bou är intressant, de hade mer skulder till bruksaffären än tillgångar, det var tur att det fanns en bou. Man kan också se precis hur de var klädda. De hade färre stolar än familjemedlemmar. Familjen hade det nog hemskt, man beklagar de stackars barnen i bou-ingressen

2009-09-10, 17:56
Svar #18

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Du är en PÄRLA, Chris! Man blir både glad och lessen vid detta Ditt inlägg ...  
Det är det man undrat, dvs att de kanske tagit hand om någon annans barn, men när vi läser vidare, om att de hade sådana skulder, så verkar den möjligheten omöjlig. Sådant liv familjen måste ha haft! Sönerna, åtminstone vår Lars Johan och hans tvillingbror Johannes, verkar det dock ha gått bra för. Gott!  
Dock kvarstår då frågan, vem som kan ha hjälpt Maja Stina komma till hospitalet, speciellt som det verkar ha kostat en hel del. Kan prästen/kyrkan ha hjälpt till? Peter förser sig ju med råd ungefär samtidigt. Och se'n så drar han, som man säger, mot ett ovisst öde.
Ja, tänk vad lite man vet på både gott och ont. (Och vad bra vi har det, som har stolar även till många gäster ...)
Om Du har lust och möjlighet vore vi Dig också synnerligen tacksamma få en kopia på hela den bou Du skriver om! Mailadressen finns under mitt namn.
Många hälsningar från guben och mig / Ewa

2009-09-10, 21:53
Svar #19

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ewa, har du kollat om det finns sockenstämmoprotokoll för den aktuella tiden? Där kan det finnas uppgifter om personer som varit på lasarett, hälsobrunn det har jag sett. Minns inte om det någon gång nämnts om hospital i de sockenstämmoprotokoll som jag studerat, men kan säkert vara även så att socknen betalade även för hospitalvistelse.

2009-09-11, 00:32
Svar #20

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Tack för rådet, Sonia! Får väl bli en utflykt till Vadstena med tiden ...  
 
Var inne och tittade på Landsarkivets hemsida och då jag ju inte vet datum för aktuell sockenstämma - och heller inte om uppgiften finns med - så lär det bli liasom lite durt. Är ju egentligen mest intresserad av att veta, om det var i Växjö Maja Stina hamnade och med vilket efternamn och förstås hur länge hon blev kvar där. Får väl antagligen kontakta Landstinget i denna fråga och se, om vi kan bli klokare då.

2009-09-11, 01:29
Svar #21

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Ewa!
Stolar till alla barn hade inte alla för 50 år sedan. Jag har ett exempel i Asarum, och de var rakt inte utfattiga. Och kom det gäster i huset, kunde åtminstone något barn få stå och äta. Det har jag själv sett, i en folkskollärarfamilj, på 1950-talet.

2009-09-11, 05:47
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Sockenstämmoprotokoll finns scannade för Tingsås på Svar (www.svar.ra.se) jag tittade igenom de runt 1830 men fann inget. Är familjen fattig kan det finnas anteckningar före eller efter detta. Du kan ta korttidsabonnemang och läsa dem där.
 
Jag diskuterade Maja Stina med en erfaren släktforskare som anser att hon kan vara någon annans barn, enligt erfarenhet förekom det att man kringgick arvsbestämmelserna och skrev in fosterbarn i bou- Hon bör dock ha setts som deras barn. Det finns en lucka i deras egna barns födelser mellan 1818 och 1823, om de inte fick dödfödda barn däremellan är det lite konstigt. Bevisen är alltså inte 100%!

2009-09-11, 11:55
Svar #23

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Blir mer och mer imponerade över all hjälp vi får och allt engagemang! Får än en gång säga det där ordet TACK (som en del ibland har så svårt att säga)! Nu är vi så nyfikna, så det blir alltså bara att fortsätta sökandet på just dessa personer (Maja Stina och Peter) och lägga andra åt sidan så länge. (Har i alla fall kommit långt på mina föräldrars sida och det också med hjälp av först mamma, som började släktforska för drygt 30 år se'n - då ordet dator knappt var påtänkt, och se'n alla Ådalen-/Ramsele-och därikring-forskare. Men se'n tycker jag också, att jag som nybörjare varit ganska duktig själv ... Hmmpf)
Önskar er alla en fortsatt trevlig dag och helg!
Ewa

2009-09-11, 22:22
Svar #24

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ewa, jag har tittat igenom sockenstämmoprotokollen för 1925/26 till nov 1837, och Maja Stina är inte omnämnd. Socknen kunde bevilja kostnaden för hospital, för 1827 beviljades en man som hade fallandesot kostnaden vid länets hospital-
Men var hon endast 11 år då hon skulle ha vistats vid hospitalet och varit svagsint?
född 1822 och 1833 varit på hospitalet? Har jag missat något? Hade för mig att hon då var 18 år.

2009-09-11, 23:30
Svar #25

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Nej, kära värld - och HJÄRTLIGT TACK Sonia för all hjälp! - det har jag faktiskt inte tänkt på, FAST min man noterat på kopian vi dragit ut på hfl, att hon var 11 år!!! Jag får ju riktig hjärtklappning! Inte kunde man väl ens då på den tiden säga, att en elvaåring är svagsint och sätta in henne på hospital? Alltså, jag har här endast noterat årtal och inte tänkt längre, trots att man hela tiden vid letande efter personer funderat i hur många år hon/han kunde vara. Syskonens ålder vid pappa Peters försvinnande har ju förvånat mig. Hjärnsläpp även här, verkar det som.  
Ja, då kan det väl inte i alla fall vara till Växjö hon kommit?! För jag har svårt att tänka mig, att man tog in BARN där.  
Tänkte, att jag nu skulle glömma Maja Stina efter allt letande både själv och med fantastisk hjälp av flera andra och rikta in mig på mer direkt ned- och uppstigande led (och andra i släkten), men detta konstaterande gör ju, att hon absolut inte kan glömmas i alla fall, även om det nu ser ut som om jag måste avsluta den tråden! Vilket öde!
Och till Chris vill jag än en gång säga TACK för Bou jag fick per mail idag. Fann dock inga stolar alls - eller möbler över huvud taget - nu när jag ikväll läst igenom papperen ...  
Stor kram till alla från
Ewa å guben

2009-09-12, 12:34
Svar #26

Utloggad Christer Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 12:16
    • Visa profil
Hej Ewa.
Visst har barn tagits in på hospital, i alla fall i Göteborgs hospital av olika anledningar. Hospital har ju i långa tider används både av fattiga, sjuka, handikapade och psykiskt sjuka. Har själv hittat en del barn i intagningshandlingar och räkenskaper och Provkurs rullor för Göteborgs hospital. Här kommer 2 utdrag från 1835..
MvH
Christer Andersson


2009-09-12, 13:11
Svar #27

Utloggad Christer Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 12:16
    • Visa profil
Hej igen.
Skall väl tillägga att mitt material har jag funnit i Göteborgs Rådhusrätt o Magistrat arkiv under handlingar ang. hospitalet och däri funnit, räkenskaper, fribrödsrullor m.m. och i Göteborgs hospitals handlingar.
Efter c:a 1773 tar Kungliga Serafimer orden hand om hospital och barnhus m.m. och då blir det Riksarkivet som har det. Har du sökt vem som handhar Växjö hospitals handlingar?  
Här är ytterligare et utdrag ifrån 1764-65
 
MvH Christer Andersson
 
 
 

2009-09-12, 19:59
Svar #28

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Hej Christer och tack för dessa inlägg (samt mail)!  
Ja, jag blev ju nästan chockad i går kväll, när jag kom på Maja Stinas ålder, så jag tror inte, att jag liksom tänkte färdigt. Men visst måste det ju ha funnits sjukhus/hospital för alla. Min tanke tidigare var enbart hos S:t Sigfrids (? för stavn.) dårhus (som det ju kallats) och där tog man väl knappast in barn. Eller?  
Intressant att se Dina utdrag och det lär väl bli så, att jag ändå fortsätter leta efter Maja Stina för att både finna hennes egentliga ursprung och vad som hände med henne.
Just nu ska det bli Här är ditt liv på TV. Tänk, om man fått se Peter Wahlgren med familj där!!!
Hälsningar från Ewa och Walle

2009-09-13, 00:10
Svar #29

Utloggad Christer Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 12:16
    • Visa profil
Hej Ewa.
Som jag skrev tidigare blandades allt klientel på hospitalen (dårhus) fram till 1813. Då kom en lag att alla som sökte till hospitalet skulle genomgå en Provkursbehandling under 3 månader, blev dom inte friska efter de månaderna, blev dom inlösta som obotliga. Man ville endast ha sinnessjuka på hospitalet och den stackars gossen Carl Larson i utdraget, blev inlöst 11 år gammal. I denna Provkur ingick, Observation, En sträng svältkur, Hinkar med kallt vatten hälldes över patienten, Laxering och kräkmedel,Hudretande medel som spansk fluga och Hank för att skapa infektioner eftersom man trodde att dårskapen uppstod av ett överflöd av slem i hjärnan, kom slemmet ut skulle dårskapen avta.
enl. humoralpatologin. det måste finnas balans emellan dom 4 kroppsvätskorna.
På 45 st provcurspatienter jag gick igenom emellan åren 1826-1830, blev ungefär en 1/3 del bättre och fick lämna hospitalet, 1/3 inlösta och 1/3 dog.  
Här finns barn med diagnosen Fånig, Svagsint, Öhr(hysterisk o galen), huvudsvag, Wanvettig, tokig m.m. Det var endast ett förvar av sjuka människor. Dom allra sjukaste fick ligga i bojor eller vistas i burar den tiden dom var som värst sjuka. I dom flesta hospital i Sverige även i Växjö hospital var det så här, tills dom modernare hospitalen tillkom på 1850-talet och framåt. Men det skulle vara intressant att få reda på hur det gick för den personen du söker...
MvH
Christer Andersson

2009-09-13, 16:58
Svar #30

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Hej och tack Christer för läsvärda rader!  
Ja, när man betänker att den förfärliga lobotomin gjordes för inte så många år se'n och var ett genombrott i den tidens läkarvetenskap, så börjar man förstå, att det Du skriver om inte alls var konstigt då för inte ens 200 år se'n. Men visst blir man illa berörd och lite kräkfärdig!
Ett intressant forskningsämne, vad jag förstår.
Och, som sagt ovan, får vi nog framöver via olika instanser försöka få fram vad som hände med Maja Stina - och lovar komma tillbaka här på AF med besked. All hjälp mottages tacksamt!
Många hälsningar från
Ewa och Walle

2009-09-13, 18:13
Svar #31

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Vill bara meddela er alla go'a människor, att jag nu mailat iväg en förfrågan om Maja Stina till Landstinget Kronoberg - och hoppas på positivt svar! (Även om ju själva händelsen är negativ ...)
Ewa

2009-10-23, 23:11
Svar #32

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Ja, nu kommer jag tillbaka, men av Maja Stina hittills inget spår. Fick först idag (fredag 23 okt) via telefon kontakt med ansvarig person på Landstinget. Hon hade inte hunnit titta efter detta, men tror, att det kommer att bli svårt att hitta bl a på grund av att man visst bara noterade, när sökt person blev UTSKRIVEN från sjukhuset eller DOG där. Dessutom tvivlar hon på att det finns underlag från så tidigt som 1833. Så det är bara att vänta ytterligare ett tag på något slags besked.
Trevlig helg i höstmörkret!
Ewa

2009-12-11, 00:48
Svar #33

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:29
    • Visa profil
Så kan jag nu berätta, att jag igår, onsdag, fick ett mail från Landstinget Kronoberg, där man skriver att några journaluppgifter gick inte att finna om Maja Stina. Så där var det hoppet ute. Trist!
- Fast jag får nog kontakta dem igen och höra, om just Maja Stina inte fanns med i några journaler eller om det kanske inte alls finns journaler från den tiden ...
(Inte heller ?pappa? Peter har dykt upp trots idoget fortsatt letande.)  
Snart är det visst jul - önskar er alla en god sådan!
Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna