ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhushäktet  (läst 921 gånger)

2014-04-30, 16:31
läst 921 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
I ett kriminalfall från 1662 sätts en misstänkt i häkte i Barnhuset och hämtas därifrån för rannsakning. Vad avsågs med denna benämning och kan det finnas några handlingar om det bevarade i arkiv ? Det var alltså en vuxen person, som hämtades från fängelse i Gripsholms slott till det angivna häktet.
LOE

2014-04-30, 20:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Det som avsågs var Nya Smedjegården i kv Barnhuset på Norrmalm - se artikel om både den tidigare Smedjegården och den senare här:
http://runeberg.org/nfcf/0022.html
 
Några fångrullor eller andra handlingar rörande 1600-talets fångar verkar inte finnas bevarade, om jag nu inte missat något i NAD.
Hälsar vänligen
Maud

2014-04-30, 22:08
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Ja, det verkar helt rätt. Min fånge hade suttit i Tornet i Gripsholm, slagen i bojor och järn under lås, i köld och hunger försmäktande. När han hade flyttats till Barnhuset i Stockholm, vädjade han till kungs om nåd. Där mådde han riktigt illa, tydligen. Lustigt nog var mannen just smed, hammarsmed.
 
Jag har f ö tidigare stött på Gamla Smedjegården i ett högprofilmål 1642 mot Jost Hansson Falkenstierna. Han var enligt anklagelserna en av de största ekonomiska brottslingarna någonsin. Han rannsakades i Kammarkollegiets regi och efter varje session skickades han ner i vakten för att minnas bättre. Sedan började de skicka ner honom i Smedjan och då började han minnas oegentligheter, som han försökte förhandla om för att vinna tid. Till slut togs han inför rådet, där Axel Oxenstierna personligen skar sönder hans sköldebrev inför drottningen, som vädjade för hans liv. Han dömdes dock till döden och halshöggs på Norrmalmstorg, nuvarande Gustaf Adolfs torg. Jag mådde faktiskt illa när jag läste de där protokollen. Detta om Barnhuset.
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2014-04-30 22:11)
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna