ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spinnhus  (läst 1217 gånger)

1999-07-25, 17:46
läst 1217 gånger

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
I min forskning har jag träffat på en kvinna från Ångermanland som dömdes till arbete på spinnhus. Hennes brott var fylleri, slagsmål med familjemedlemmar, svordomar, ovarsamhet med eld och sabbatsbrott. Hon dömdes till 30 par ris/ tre slag paret och arbete på spinnhus. I augusti 1770 skickades hon till Stockholm och i februari 1772 dog hon på spinnhuset.
 
Jag vill gärna veta mer om straff och spinnhus på 1700-talet. Kan någon tipsa om litteratur eller berätta om egen forskning? Jag har läst Taussi-Sjöbergs skildringar av 1600- och 1880-tal.
 
Brita Brännström

2007-05-20, 20:50
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Jag skulle gärna vilja veta vilket/vilka spinnhus som var i drift 1812 för person skriven i Skeppsholmen. Vart placerades späda/små barn när modern dömts tillspinnhus? Utskrivnings och dödsbok för 1812. Har letat i öppna arkiv utan resultat> varken barn eller moder gått att hitta. Vilka hjälpmedel kan jag ha största nyttan av?
 
Tacksam för tips då jag inte letat i Stockholm tidigare men förstått att Skeppsholm och flottans personal kan vara knepiga.
 
Mvh
B-M

2010-08-27, 12:47
Svar #2

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Hej!
Om moder är intagen 1824 på spinnhuset (Norrmalm) vid födseln , var antecknas då födelsen?
 
 
Hälsningar
Karin

2011-04-04, 21:56
Svar #3

Utloggad Eva Maria Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-08-02, 21:17
    • Visa profil
Med anknytning till min fråga under barnhusbarn- Finns det register över kvinnor insatta på spinnhuset 1792 - 1797? jag letar efter den okända piga som dömdes till spinnhus efter att, tror jag, övergett sitt barn. Hon kan väl inte ha suttit som okänd på spinnhuset? Någon som vet hur det fungerade och var jag kan finna dessa uppgifter?
EvaMaria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna