ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vaxholms fästnings fångrullor ( 1759- 1770 )  (läst 2276 gånger)

2011-03-20, 12:52
läst 2276 gånger

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Jag har förgäves letat efter fångrullorna för Vaxholms fästning för åren 1759-1770.
 
Har letat i fortifikationsarkivet, men några fånglistor i original verkar inte finnas kvar från fästningen.
Mitt hopp står då till de listor som månadsvis skulle skrivas och sändas in till myndigheterna.
Under denna tid så gällde förfarandet att kommendanten på fästningen skulle upprätta listan och sedan skicka denna till Konungen. Konungen i sin tur remitterade listorna till Justitiekanslern för ytterligare granskning och arkivering.
 
I justitekanslerns arkiv : fånglistor EIIIcc saknas märkligt nog Stockholms län för alla årgångar runt detta år.
Jag har dessutom letat i Stockholms stads och Uppsala läns buntar utan att hitta något.
I förorden och förklaringen till fångliste-registret EIIIcc står det att fästningslistorna skall återfinnas i mestadels detta arkiv eller så kan de ligga i kommendanternas skrivelser.
Dessa kommendanternas skrivelser har jag inte lyckats hitta. Vad kan det vara för arkivbildare?
 
Är det någon som är insatt i ämnet och vet var jag kan hitta fånglistorna någonstans?
 
Det närmaste jag kommit är att hitta fångarna listade i husförhörslängden för Vaxholms församling, men tyvärr
så är den listan något bristfällig. Det kan ju vara en liten hjälp till andra som också letat efter dessa listor.
 
Mvh / Leif Lundin

2012-02-19, 19:50
Svar #1

Erik Holmlund

Jag har tyvärr inga svar på Leifs frågor. Jag hamnade i denna tråd när jag gjorde sökningar för att förhoppningsvis hitta info om källorna som kan tänkas finnas rörande en (möjligen flera) fångar som skickats till Waxholms fästning på 1760-talet, från Lycksele lappmark, och som även skall ha dött på fästningen. Hoppas någon framöver luskar ut var fångrullorna finns för den efterfrågade tidsperioden, om den nu finns.
 
Noterar dock att i Lycksele tingsrätt Db1768-01-15 refereras till en skrivelse från commendants ämbetet i Waxholm daterad 1767 7/12, som väl redogjorde för en fånge som dött på Waxholms fästning 1766 24/5. Så att man vid aktuell tid hade god bokföring över sina fångar är otvivelaktigt. Men det var kanske inte frågan i detta fall, utan var rullorna tagit vägen...
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-02-19 23:44)

2012-09-10, 10:22
Svar #2

Utloggad Elisabeth Sagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 22:05
    • Visa profil
Hej!
 
Söker en ana, klockare Henrik Lindstedt, som 1782 åker fast för inbrott i Jumkils kyrka. Det finns noteringar från Uppsala Domkapitels konsistorieprotokoll i att han sitter häktad i Uppsala Slottshäkte. Senare noteringar i husförhör Norrtälje för hans fru tyder på att han sitter på Vaxholms fästning.
Hittar inte Henrik i husförhörslängd för Vaxholm.
 
Var hittar på t ex NAD hittar jag justitiekanslers arkiv med fångrullor för att leta vidare? Vilka sökord fungerar?
 
Vänliga hälsningar
Elisabeth Sagström

2012-11-04, 02:58
Svar #3

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Det verkar dessvärre som om detta arkiv inte är sökbart längre efter övergången till nya NAD. Jag har påpekat detta för dem i ett mail nyligen.
Förhoppningsvis skall allt fungera snart igen.  
Tyvärr så är dessa fångrullor inte digitaliserade ännu så ett besök på Riksarkivet är nödvändigt. De har dessutom ett register för Justitiekanslern som du kan bläddra i.
 
Om du söker på NAD så använd båda sökorden : justitiekanslern huvudarkivet. Fångrullor finns i EIIIcc i detta arkiv.
 
Om du skulle lyckas hitta honom i slottshäktets fångrulla i samma arkiv så kan du kanske även hitta vart och när han blev förflyttad.
 
Vilket år var detta husförhör som antydde att han satt på Vaxholms fästning?
 
Mvh / Leif Lundin

2013-10-07, 19:23
Svar #4

Utloggad Iréne Ströman Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2018-03-07, 20:08
    • Visa profil
Hej!
Jag har en ana Johan Jan Andersson, född 7 maj 1770 i Österlövsta. Han lär ha dött på fästning ca 1822 av 40 piskrapp.
Hur kommer jag åt registren? Förmodligen var det väl Waxholms fästning.  Slog de ihjäl honom? Vad hade han gjort?

2013-10-08, 07:36
Svar #5

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Iréne,
Har du någon källa att hänvisa till?
Eagle

2013-10-08, 12:43
Svar #6

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Hej Irene!
 
Det var ett tag sen jag forskade i det arkivet nu , men jag kan nog ge lite tips.
 
Vet du om han var där som soldat eller som straff-fånge?
 
Jag skulle nog kolla upp Vaxholms församlings Död och begravningsbok till att börja med,
sedan  skulle jag även kolla husförhörslängderna i samma församling för samma år och ett år innan.
Tänk på att  Vaxholms fästning kan stå lite som en bilaga i dessa.
Hemförsamlingen i Österlövsta skulle jag också kolla upp i både husförhörsboken och i begravningsboken, men det har du nog redan gjort misstänker jag.
Har du tur står det kanske att han begått något brott i husförhörslängden eller i begravningsboken i hemförsamlingen.
Då kan du säkert få ledtrådar till i vilken häradsrätt han kan ha åtalats. Om du inte hittar några ledtrådar,  kolla häradsrätten som är knuten till hemsocknen till att börja med.( Många domböcker är skannade nu av Arkivdigital.)  Åtalet skedde  vanligtvis i den häradsrätt där brottet begicks. Åklagare var ofta Landsfiskalen/kronolänsman, så det är bra om du vet namnet på denna i socknen där han begick brottet..  Ibland så är står inte de åtalade i domboksregistret utan istället åklagaren.  Det kan va en bra hjälp om man letar efter domen i domboken
 
Fångrullorna till Vaxholm fästning kan du kanske hitta där jag letade. Hoppas att de är kompletta för ditt år.
1822 skulle jag nog börja med, sedan skulle jag stega bakåt ett år i taget. Försök gärna ta reda på namnet på Kommendanten vid fästningen detta år,
det kan vara till bra hjälp när man bläddrar i papperen och letar efter rätt fästning. Kommendanten undertecknade ju vanligtvis fånglistan. Du måste tyvärr åka in till Riksarkivet i Marieberg för att kunna se dessa handlingar eftersom de inte är inscannade.
 
 http://www.nad.riksarkivet.se/?Sokord=justitiekanslern&EndastDigitaliserat=false &AvanceradSok=False&page=1&postid=Arkis 3ee29e4f-9b89-11d5-a701-0002440207bb&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c&vol=n &ct=150&inc=3&exp=y&s=TARKIS08_Balder
 
För år 1822 finns de i Kommendant. : volym 567,568,569   Där finns fångrullor från diverse fästningsfängelser i Sverige där Kommendanten på fästningen
skickat in en månadsvis lista på fångarna för respektive fästning.
 
Är han där som soldat och blivit straffad för något han gjort så är jag inte så insatt, men är rätt säker på att man måste söka på Krigsarkivet då.
Har förresten varit på Krigsarkivet och kikat i Vaxholms fästningsarkiv, men tyvärr är det bara spillror kvar av detta, annars så hade ju fångrullorna funnits där.  
 
 
Hittar du ingen fångrulla någonstans  så skulle jag som en sista utväg leta i länsfängelsets fångrullor, där satt han förmodligen efter han häktats och inväntade rättegång.
Sådana  rullor finns i samma arkiv i Justitiekanslern, men då ska du gå in på landskapet istället och sedan lär du veta vilket länsfängelse det var.  
Då lär du även där börja samma år som han dog och sedan stega bakåt år för år (lagom många år).
Länsfängelsets fångrullor finns även Landskansliet arkiv för detta län  . Där kan du säkert hitta motsvarande rullor.
 
Skulle din anfader  ha varit dömd till döden i häradsrätten så var domen tvungen att granskas av hovrätten innan den godkändes, många gånger mildrades domen.  Hovrätten sände in beslutet till Landshövdingen och där finns de i Landskansliets handlingar i Skrivelser från hovrätter och centrala myndigheter
Exempelvis som i kopparbergs län : http://www.nad.riksarkivet.se/?Sokord=landskansliet+kopparbergs+l%C3%A4n&EndastD igitaliserat=false&AvanceradSok=False&page=1&postid=Arkis+93537d00-49d8-11d5-a6e d-0002440207bb&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c&vol=n&ct=100&inc=2&exp=y&s= TARKIS08_Balder
Hovrättens arkiv kan då också naturligtvis ha handlingar om domen.
 
Lycka till!  
 
Mvh / Leif

2015-01-23, 12:28
Svar #7

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Enligt ”Hushållning Journal december 1789” ska det ha funnits två ”Lapp” fångar vid Vaxholms fästning på 1760-talet
 
Är det något som vet vad de hette?

2015-01-23, 13:23
Svar #8

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Hej Jouni!  
 
Jag skulle rekommendera att du bläddrar i  i husförhörslängden för Vaxholms församling för dessa år.
Fångarna hittar du samlade om du bläddrar igenom boken noga. Leta efter namn som låter samiska när du hittat fångarna.
Har tyvärr inget abonnemang nu på Arkivdigital eller Svar så jag kan inte hjälpa till med sidhänvisning.
 
Mvh/ Leif

2015-01-23, 21:27
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Jouni: Det rörde sig om lapparna Johan Pålsson från Piteå lappmark och Anders Eriksson från Lycksele lappmark.
 
Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:50 (1765-1765) Bild 1270 (AID: v567650.b1270, NAD: SE/RA/1340101)
 
Västernorrlands läns landskansli BV:1 (1764-1786) Bild 1110 / sid 109 (AID: v640855.b1110.s109, NAD: SE/HLA/1030003)

2015-01-24, 13:05
Svar #10

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Constantinus!
 
Tack för upplysningar! Det var kanonbra. Fick lära mig något nytt var man söker fångar och att det fanns passjournaler i Västernorrlands län.  
 
Hälsningar Jouni

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna