ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herman.Bagare född i Stockholm  (läst 2684 gånger)

2005-01-26, 15:34
läst 2684 gånger

Utloggad Peter Sundkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 05:37
    • Visa profil
    • www.fullsize.se
Hej!
Jag har en förfader som jag har svårt att hitta uppgifter på.Han heter Herman.Bagare(död 1486)  och skall vara född i Stockholm.Han var bosatt i
Pålänge 1,Nederkalix.Förmodligen så dog han där också.Om ni vet något mer om honom eller är släkt med honom så kan vi byta info om intresse finns.
 
Mvh Peter Sundkvist

2005-04-03, 10:14
Svar #1

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Jag har hittat ett papper som är 5 år gammalt hos mig angående Herman, på detta papper ingår han i en släktutredning.
 
Om den är helt sann eller inte kan jag inte säga, när man tittar på vad det finns för personer där så figurerar några av dessa i tänkeböckerna, och de yngre generationerna (1500 talets slut) är bönder i Luleå och Kalix socknar.
 
Den äldste är en Lars Jacobsson f 1480 i Björsbyn? och bonde? också där. Sedan nämns hans söner,
Peder Laurensson nämnd 1489-90 i Alvik, Luleå,
Hans Larsson död före 1488 i Björsbyn, Luleå,
Herman Larsson Bagare född i Björsbyn, död 1486 och bosatt i Stockholm eller Pålänge!
 
Men en sak är lite konstig, har hittat en Herman Bagare som finns noterad i tänkeböckerna på sidan 196 åren 1494-1495! där han bötar för okävdes ord. Är det samma Herman eller är det två olika personer! Men med samma yrke.
 
Andra personer som nämns och även i tänkeböckerna är Katarina Ingesdotter, och sonen Ciriacus. Hon verkar ha varit gift med båda bröderna Herman och Hans!
 
Var jag har fått uppgifterna på att alla dessa är släkt med varandra vet jag inte. Jag är lite för dålig på med att ange källorna.
 
Har för mig att det har diskuterats om Herman tidigare på nätet, men var?
 
Men det finns personer som kan hjälpa oss här, såsom Patrik Lundberg i Stockholm, Olle Malmsten i Luleå, Anders Sandström i Älvsbyn, B-G Nilsson i Kalix och Leif Boström i Täby. Tyvärr är det bara de två sista som brukar vara inne på forumet.
 
Kjell Mäki i Luleå

2005-04-08, 11:32
Svar #2

Peter.Sundkvist

Tack Kjell!
Det här  ser intressant ut,ska kolla vidare och se om jag hittar mer,
 
Tack så mycket.
 
Peter

2005-04-08, 19:19
Svar #3

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Peter!
 
Ser nu att jag har fel födelseår på Lars Jacobsson, det skall ju vara 1380! Inte 1480.
 
Och har hittat ännu mera om Herman. Och det är avskrifter från Stockholms stads tänkeböcker, och jordeböcker, misstänker att det är Patrik Lundberg som har gjort dessa. Och har även kopia på släkten Lundbäck från Nygården även den av Lundberg.
 
1453 Herman Bagare är kvartersmästare och för-valtar stadens svärd i Västra & Norra kvarteret.
 
1454-1460 Herman Bagare är kyrkvärd.
 
1460 Herman Bagare skattar i Westan mur 2 marker.
 
1461 Herman Bagare skattar i Westan mur 1 marker och 2 öre.
 
1461 Hustru Kaderina skattar inget Innan mur.
 
1462 och 1463 Herman Bagare skattar i Södra kvarteret 1 marker och 5 öre.
 
1462 19/12 Köpebrev för Herman Bagare på en kålgård belägen på Södermalm. Givit i Stockholm av borgaren Jacob Zydelman.
 
1464 Herman Bagare skattar inget i Södra Kvarteret.
 
1464 Herman Bagare har nyckeln till Inre och Yttre Söderport.
 
1487 28/4 Tänkebok, finns Herman Bagare med som en av 5 edsvurna män.
 
22/10-1487 Tänkebok, finns Herman Bagares efter-leverska Kaderina och hennes son herr Ciliacus med, de lägger ett bud på Matts Nilssons stenhus, beläget i Sankta Nikolausporten.
 
1488 Kaderina Ingesdotter inträdde i St:Örjans spetal.
 
1488 18/8 Jordabok, Lars Hansson i Björsbyn, som var hustru Kaderinas förskrivna styvson och hans broder på fädernet hetandes Inge Hansson som var förskrivnas hustru Kaderinas egen son med begges fader som hette Hans Larsson i Björsbyn, ....... hustru Kaderina deras moder Hans Larssons efter-leverska kvitt med sin son herr Ciriacus Herman-sson prest och prebendatus i Stockholm, som var Inga Hanssons broder på mödernet för alla de arvdelar där dom här i Stockholm tillfallen är både i löst och fast ........... och därtill ett laxfiske i Torneå som Tydeke Hansson haft i mellanhand i sex år .... som Hans Larsson med hu köpt för 50 marker.
 
1488 18/8 Tänkebok, Lars Hansson i Björsbyn med sin bror Inge Hansson och krävde deras moder hustru Kaderina, Hans Larssons efterleverska i föreskrivna Björsbyn, som fordom Herman Bagare ägde, alla de arvdelar som dom här i Stockholm tillfallit efter deras fader framlidne fader och broder.
 
1492 så var Jönis Hermansson från Pulinge närvarande som en av 12 beskedelighe men.
 
1492 Mer om Jönis Hermansson. Har tyvärr ingen kopia på detta nu. Se nedan.
 
 
Så här har man beviset på att Katarina Inges-dotter var gift med två bröder, först med Herman och sedan med Hans. Hennes barn är i första giftet, Herr Ciriacus Hermansson, som nämns som präst 22/10-87 och 18/8-88. Och sonen Inge Hansson, Inge hade halvbröderna Lars i Björsbyn och Tydekke, som senare blev bonde i Sundom, Råneå.  
 
En fundering bara, när är bröderna Hans och Herman döda egentligen, och gifta med Katarina?Herman lever 28/4-87 då som edsvuren, Katarina nämns som efterleverska samma höst 22/10. Så han är död mellan 28/4 och 22/10 1487.
 
Hans är död före 18/8-88, hu Kaderina nämns då som efterleverska.
 
Lundberg skriver i ett annat papper så här Då bekräftas nämligen attt Herman Bagare hade söner i Norrlanden och vid ett ting i Bensbyn 1492 antyds att släktskap skall finnas mellan Lars Hansson och Jönis Hermansson. Hypotetiskt har därför Jöns Hermansson antagits vara son till bottnekarlen Herman Bagare i Stockholm
 
Och även så här skriver han Borgmästare Mats Pehrsson i 1570-talets Stockholm lär ha varit Pålängebor och Joseph Pehrsson d.ä tycks ha haft en brorson som blev borgare i Stockholm
 
Så det finns inget 100% bevis på att Jöns Herman-sson är son till Herman Bagare, bara ett fler-tal indicier. Herman hade söner i Norrlanden, alltså mer än två, (Jöns, Tomas och Mårten?). Och borgmästaren Mats Pehrsson (Bror till Jöns?)och Pers bror Jöns hade en son i Stockholm.
 
Det blev en hel del.
 
Kjell

2005-04-08, 21:51
Svar #4

Peter.Sundkvist

Tack igen Kjell!
Nu har jag en hel del att titta på efter helgen,ska åka till Umeå ikväll så jag får titta på det här på söndagkväll.
 
Ha en trevlig helg!
 
Peter

2009-02-02, 23:04
Svar #5

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Om nägon fortfarande är intresserad av Herman Siliacus bagare, Katarina Ingesdotter och birkarlen Hans Larsson  från Björsbyn så finns information på min hemsida www.ulfhlars.se , se  Några borgare...i Stockholms Stads Tänkeböcker hittade lite ny information i jordeboken!
Ulf

2018-08-11, 15:46
Svar #6

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil

Min farmors morfar Johannes Emanuelsson Rönnbäck (död 1900 i Nederkalix) var ättling på raka fädernet till Herman Bagare.

2018-09-20, 10:56
Svar #7

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Det finns ingen koppling mellan Herman Bagare i Stockholm och Jöns Hermansson i Pålänge annat än namnen!
Tvärt om så tas arvet efter Herman Bagare upp i en notis från 1465 där Birkarlen Hans Larsson från Björsbyn företräder hustrun Katarina Ingesdotter, Herman Bagares änka och dennes son (Ciriakus) med Herman. Hermans 2 söner från ett tidigare äktenskap nämnes, någon Jöns Hermansson nämns inte!!
Ännu en obestyrkt hypotes av O.M. som blivit sanning på nätet. Har utbytt information om detta med Kalix-kännaren Bengt-Göran Nilsson som samtycker!




2018-09-20, 11:38
Svar #8

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Tack för informationen Ulf!

Var Hans Larsson släkt med Herman Bagare eller Katarina Ingesdotter? Och går det att spåra några ättlingar till Herman Bagare i Kalix via någon annan än Jöns Hermansson, när den senare nu får uteslutas?

2018-09-20, 12:39
Svar #9

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Hans Larsson var gift med Katarina Ingesdotter, en dotter till hantverkaren Inge Bältare i Stockholm.
Information finns i min uppsats med titeln "Några Borgare ..." den är försedd med notapparat och källförteckning
http://www.ulfhlars.se/Genealogi/Borgare/Borgare_2.htm#_Toc221286969
Ulf

2018-09-21, 09:21
Svar #10

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Kjell Mäkis uppgifter om Herman Bagare finns i min uppsats "Borgre Stockholm med anor från Luleå och Piteå socknar" men om man läst dem hur kan man då påstå att Inge Bältares dotter "Kadrinas" män Herman Siliakus Bagare från Stockholm och Hans Larsson från Björsbyn var bröder. Bådas anor är okända med det är helt klart att Herman Becker som han också kallas har tyska anar, vilket också styrks av att hans son med Katarina Ingesdotters döptes till "Ciriakus" som knappast är ett svenskt namn men som fanns i det som nu är Tyskland! Herman Bagares 3 söner Tomas, Mårten och Ciriakus står att finna i Stockholm. Kopplingen till Kalix är en konstruktion av O.M. som inte styrks av uppgifterna i Stockholms Stads Tänkeböcker, Jordeböcker elller Skotteböcker. Att Katarina Ingesdotter på äldre dar skulle ha blivit nunna är också nonsense, hon köper in sig på hospitalet för att trygga sin ålderdom vilket också styrks av att föreståndaren för Hospitaler agerar som hennes förmyndare. Hans Larsson och Katarina Ingesdotter är bland mina älsta kända anor > Inge Hanson Björsbyn > Olof Ingesson Björsbyn -> Sävast 1 > dotter gift med Per Persson Sävast 1 > o.s.v. /[/size] Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna