Forum > Ödsmål

Arkivera till och med 13 oktober, 2007

<< < (2/6) > >>

Eivor Andersson (Ema):
Hej Ingegerd och Christian (i värmen)
 
Jag kan nämna några uppgifter jag har om Holstsläkten:
 
Per Jönsson Holst var Länsman, Fiscal och hade Syltenäs 1695.
Han dog 1700-09-19 i Uddevalla 44 år.
Källa Uddevalla C:1 - dödboken.
 
Jens Johan Holst f. 1647 Kungälv.
Vigd 1672 i Kungälv med Kristina Hansdotter.
Han dog 1684 och frun 1720.
Enl. Uddevalla C:1 dödboken.
Jag vet inte på rak arm var Syltenäs ligger. Kan det vara Tjörn?
 
Ha det så bra, hälsningar Eivor

Christian Juliusson:
Hej Ingegerd och Eivor,
 
Och stort tack för era inlägg.  
 
Kopplingen till Uddevalla är ju särskilt spännande då Bernt Holst, en av sönerna till min Jöns Holst, bodde i Uddevalla.
 
Syltenäs ligger i Myckleby socken på Orust. I den socken finns länsman Per Holst nämnd i födelseböckerna (bodde då i Totorp) på 1690-talet.
 
Av Orust och Tjörns domböcker framgår bla följande:
 
1663-02-23: Länsmannen Jöns Holst har ingått förlikning med Anders (Torsson) i Assmunderöd. Anders lovar betala l4 rdlr till länsmannen och för detta löfte borgar Per i Totorp och “lille” Lars (Rasmusson) i Öberg.  
 
(Även länsman Per Holst hade, som sagt, koppling till Totorp.)
 
1666-12-13: Länsmannen Jöns Holst uppger, att han tjänat kronan i 20 år i detta fögderi, först hos förre fogden Jakob Nöring i 2 år och sedan som länsman i 18 år, och erhåller vitsord om, att han förvaltat sin tjänst väl (dvs 1646-1648 hos Jacob Nöring och 1648-1666 som kronans länsman).
 
Detta innebär väl att länsman Jöns Holst var född på 1620-talet eller tidigare?
 
Kan han då ha varit far till Per Jönsson Holst, som dör i Uddevalla år 1700 vid 44 års ålder (dvs bör ha varit född ca år 1656)?
 
Vad tror ni om det?
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian

Eivor Andersson (Ema):
Hej igen,
 
En Bärent Holst dog 1759-04-05 i Uddevalla.
 
Han kan nog inte vara son till Jöns Holst född c:a 1620.
Det fanns flera Jöns-Jon-Jens Holst, som försvårar det hela.
 
Jag har en Jöns Holst, som övertog Starrkärr 1682 efter fadern Hans Holst.
Denne Hans Holst dog 1722-04-22 i Uddevalla och var prov.mäst. och Krigscommisaire.
De verkar förflytta sig mellan Kungälv och Uddevalla och det hör väl till yrket.
 
Hälsningar Eivor

Ingegerd Ivarsson:
Hej Christian och Eivor
 
Hans Jenssen Holst är den äldste jag har i min Holst-släkt.  När och var han är född vet jag inte och inte vilka hans föräldrar var, men min Bernt f ca 1685 var hans sonson.  Jag bryr mig inte om att forska vidare på den släkten eller någon annan av mina släktgrenar, men om jag ser några nya uppgifter som kan gälla min släkt kommer jag naturligtvis att notera dessa.
 
Jag är nu över 80 år och har gått in för att skriva om de personakter jag skrev 1992-95, då jag inte hade dator, och rätta ev. fel, som jag trots stor noggrannhet inte lyckats undvika. Dessutom kompletterar jag dem med uppgifter från de jättebra CD-skivorna på Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970 och 1980 samt dödskivorna.
 
Jag har ju min forskning på Landsarkivet i Götborg, biblioteken i Stenungsund och Kungälv, och jag byter efterhand ut de gamla personakterna mot de nyskrivna.
 
Min huvudsakliga forskning har rört sig om min mormors förfäder och efterföljande släkt.  De har funnits i Ödsmål, där min mormor föddes 1856, och de flesta församlingarna däromkring såsom Norum, Ljung, Grinneröd, Västerlanda, Spekeröd, Ucklum, Jörlanda, Solberga (inte så mycket), Långelanda, och Myckleby.
 
Med vänliga hälsningar
Inegerd

Eivor Andersson (Ema):
Hej Ingegerd,
 
Du har gjort ett fantastiskt arbete med släktforskningen.
 
Det är väldigt snällt av Dig att dela med Dig av Din forskning till andra.
Jag kommer att studera Dina pärmar mer ingående när jag får lite mer tid.
 
Jag önskar Dig en riktigt härlig sommar.
 
Vänliga hälsningar Eivor

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion