ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aktuelle kildeutgaver for Båhuslen i norsketiden  (läst 2763 gånger)

2003-08-07, 08:06
läst 2763 gånger

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg ville gjerne høre andres synspunkter på hvilke typer historiske kilder (källor) fra Båhuslen i norsketiden som burde utgis som kildeutgaver (källpublikationer). Undertegnede kunne selv ha lyst til å gi ut slike kildeutgaver, og også andre er både sikkert interessert og kompetemt til å gjøre det. Spørsmålet blir derfor *hvilke* kilder som er interessante nok for utgivelse, samt *prioriteringen* av kilder som skal og kan utgis. Utgivelse koster tid - og penger - og det er allment slik at "alle" (slektsforskere) vil ha mest mulig. Ja til alt. Men for den / de som lager utgaver, rekker det ikke å vite at brukere vil ha "alt", men konkret "hvilke" kilder som er interessante og som skal velges.

Odelsjordebok for Båhuslen 1615, kan være aktuell. Eller Båhuslens jordebok 1650 (alle gårder). Jordebøkene 1624-1626 som tilhørte Stattholderarkivet, er også informasjonsrike og viktige. Jordebøkene over gårder som de lokale kirkene i Båhuslen eide, fra henholdsvis 1625 og 1648 er også aktuelle - men ikke så nyttige for slektsforskningen, kun for agrarhistorien. Skattemanntall derimot, er informasjonsrike (alle personnavn). Har dere synspunkter?

Forhåpentligvis kan Sveriges Släktforskarförbund om ikke mange år arrangere Sveriges Släktforskardagar et sted i Bohuslän. Dette ville være en god anledning til å utgi kildeutgaver. Jeg regner med at flere norske slektsforskermiljøer vil være interessert i å delta (med utgivelsene) - i tillegg til bohusläninger.

2003-08-07, 11:32
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag får väl fortsätta som bohuslänsk representant i denna diskussion.
Vad det gäller källutgåvor så har jag själv digitaliserat Röde bog för Orust och Tjörn, och denna lär dyka upp på nätet tids nog (upphovsrätten är väl inget problem?)
Jag vet även att det pågår arbete att lägga ut kopskattelängden från 1645 (?) för Orust på nätet.
Jag har även för egen del vissa planer på att digitalisera diverse avskrifter av saköreslängder och gårdstagelängder för Tjörn och eventuellt Orust från 1600-talet. I övrigt så kan det finnas diverse intressanta saker gjorda, men jag har i nuläget ingen koll på detta.
 
För övrigt så finns det ett förslag på att släktforskardagarna 2005 skall hållas i Göteborg, visserligen inte i den bohuslänska delen av staden, men ändå i närheten.

2003-08-07, 16:59
Svar #2

toreher@online.no

Et slikt arrangement i Göteborg ville nok være en god anledning til å presentere nye kildeutgaver for Båhuslens norsketid. Det er kanskje fortsatt opphavsrett til utgaven av Røde Bog, selv om det snart er gått 100 år siden H.J. Huitfeldt-Kaas' død. Boka ble blant annet trykt opp igjen på 1950-tallet. Du burde kontakte Riksarkivet i Oslo først, selv om jeg antar at de vil gi deg samtykke. Skriver du Anders av sakefallslistene fra årene til og med 1658 eller kun fra tiden etter? Kanskje alle koppskattemannallene for hele Båhuslen fra 1645 egner seg for en kildepublikasjon? Jeg har tidligere lagt ut koppskatten 1645 for Herjedalen på min webside, http://www.vigerust.net under Jord, Herjedalen. Her kan leserne se hvilken informasjon denne kilden gir, og denne kildetypen er mye brukt i Norge. Det skulle være raskt og lett å skrive av alle koppskattemanntallene for hele Båhuslen og utgi dem i bokform. Men kildeutgaver mener jeg trykt form, ikke internettform, fordi brukerne (slektsforskerne) også trenger trykte kilder.

2003-08-07, 17:26
Svar #3

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Norsk lokalhistorisk institutt, NLI, utga mellom 1969 og 1978 Skattematrikkelen 1647 i 17 bind, dvs riksdekkende. Dette er en av de mest anvendte kildeutgavene til norsk historie, vil jeg tro. Men serien ble aldri helt komplett siden et båhuslenbind mangler. Så kanskje denne utgaven også burde utgis i bokform.

2003-08-07, 19:14
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tack för upplysningen om Röde Bog. Jag kan visserligen inte se hur en återutgåva på 1950-talet skall påverka upphovsrätten på Huitfeldt-Kaas orginalutgåva, men jag skall höra med norska RA ändå innan jag lägger ut den. Jag har tillgång till avskrifter av listor för sakfall och gårdstagor på Tjörn (och ev Orust) för tiden 1600-1658. (Jag kommer att jobba med dessa i höst.) Jag har i nuläget inte exakt koll på vad mer som finns avskrivet redan, men jag har tagit kontakt med Stig Rutgersson i denna frågan, han kan mer än jag.
Kopskattelängderna för Bohuslän 1645 lär vara olika detaljerade för olika delar, jag har för mig att den är mer omfattande för Orust än för Tjörn, men jag tror att den skulle vara av intresse för hela landskapet.

2003-08-07, 19:44
Svar #5

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Takk for opplysningene. Jeg har idag foreslått for Norsk lokalhistorisk institutt at de står som utgiver av et nytt bind av Skattematrikkelen 1647 - for Båhuslen, med tanke på utgivelse sommeren 2005. Så får vi se hva de svarer. Jeg foreslo det samme for den forrige instituttbestyreren i 1990, uten at interessen for dette utgiverprosjektet dengang ble unnfanget. (Argumentasjonen mot en slik utgivelse fra NLIs side, er at Bohuslän, nå som svensk landskap, må få tilført denne type lokalhistoriske kildeutgaver fra svenske forskningsmiljøer.)

2003-08-08, 19:55
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som du helt riktig skriver, Tore, er norske riksdekkende kjeldeutgaver for tiden før 1658 ikke komplette hvis Båhuslen mangler. Som svar på ditt spørsmål om prioriteringen, så er det slike "hol" i norske kjeldeutgaver som bør "tettes" først.

Den tidligere argumentasjonen frå Norsk Lokalhistorisk Institutt mot en slik utgiving er - for å virkelig si det diplomatisk - merkelig... Svenske forskere skulle altså utgi norske kjelder frå et norsk len! Men det dreier seg jo faktisk ikke om en "service" til dagens "svenske" båhusleninger, men om en dokumentasjon av Norge - hele Norge! - slik det var den gang. La oss håpe at NLI tar til fornuften denne gang!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-08, 21:32
Svar #7

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg håper jeg får svar fra NLI i løpet av 2-3 ukers tid. Kanskje det må tas opp i styret, og isåfall vil det gå flere måneder, minst. Jeg forstr jo argumenter mot at norske myndigheter (som NLI er en forlenget arm av) hvis de ikke anvender midler på dette (til trykking). NLI skal jo ved hjelp at statlige midler være en serviceorgan for løpende norsk lokalhistorisk aktivitet. Svenske myndigheter burde på tilsvarende vis stimulere til lokalhistorisk aktivitet - som blant annet kildeutgivelser er. I Jemtland har det blitt utgittt et diplomatarium (for J. og Herjedalen), hittl inntil 1530, dvs fra norsketiden, så slik kunne en også tenke seg at myndighetene i Bohuslän (Västra Götaland) forholdt seg. Utgivelse av et slikt bind med skattematrikkelen for 1647 fra Båhuslen bør uansett komme.

2003-08-26, 09:28
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Det togs i helgen beslut om att Släktforskardagarna 2005 skall hållas i Göteborg, så då finns tillfälle att presentera källutgåva för Bohuslän/Båhuslen eller vad var och en nu väljer att kalla detta underbara landskap. (Kärt barn har många namn.)
 
Anders

2003-08-26, 23:31
Svar #9

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Takk for opplysningen ! Jeg visste at dette var innstillingen, og flott at det gikk slik. Da er det visst bare å sette i gang. Men flere burde arbeide meg kildeutgivelser. Vi trenger mye mere slike.

2003-09-13, 10:19
Svar #10

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Norsk lokalhistorisk institutt har svart mitt forslag om utgivelse av Skattematrikkelen 1647 - Båhuslen-bindet - med at en slik utgivelse er interessant, men kan ikke prioriteres nå. Det kan i steden bli aktuelt å støtte en slik utgave på noe lenger sikt. Utgaven kan med andre ord realiseres, men ikke til arrangementet i Göteborg i 2005. Da finnes det heller ikke noen som kan finansiere trykkingen av en slik utgave, og jeg vil se meg om etter andre kildetekster fra Båhuslens 1600-tallshistorie som kan utgis i 2005.

2004-11-07, 18:53
Svar #11

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Norsk slektshistorisk forenings tidsskrift Genealogen vil i vårnummeret 2005 inneholde kildestoff om Båhuslen. Det vil være flere bidragsytere som dekker dette emnet der. Mitt eget bidrag får tittelen Utvalgte kilder til Båhuslens historie (arbeidstittel).

2005-04-01, 22:41
Svar #12

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Genealogens vårnummer 2005 foreligger nå. Tittel: Båhuslen -- norsk eller svensk?. Inneholder blant annet 10 artikler fra Båhuslen, herunder også historiske kilder.

2006-04-27, 22:49
Svar #13

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Utvalgte kilder til Båhuslens slektshistrie - del 2: Genealogen 1/2006, s. 46-50.

2019-01-20, 21:49
Svar #14

Utloggad Julia Ohlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:42
    • Visa profil
Hej!

Detta var en gammal tråd men intressant ämne. Någon som vet om jag kan läsa material från tiden då Bohuslän var norskt? Letar efter föräldrar till min mormors mormors mormors mormors mormors mor Gertrud Ekeroth.

(född Eriksdotter i december 1673 eller någon gång under 1674 kanske på Ligeld, Naverstad, Bohuslän. Död 1737-12-12 Slänge, Tanum)

Tack på förhand!

2020-12-21, 10:05
Svar #15

Utloggad Gunilla Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 16:09
    • Visa profil
Hej


Vad har hänt de sista 10 åren i den här intressanta frågan?  Finns några källor utgivna av de som skrivits om i denna tråd?  Kopskattelängden 1645 finns  digitaliserad på Danska Rigsarkivet, men ej renskriven, vilket försvårar läsning för många släktforskare.


Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna