ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohusläns flagga  (läst 6571 gånger)

2007-07-07, 10:45
läst 6571 gånger

Arne Johnsson Rämma

Efterlysning av Båhusläns Flagga före 1658.
Fanns det någon flagga i Båhuslän,före den svenska okupationen av Båhuslän,som fortfarande håller på.Har Båhuslän och Norge någonsin varit fritt från okupationer före 1905. Detta är väl en liten fråga för svenskar,men en stor fråga för många Båhuslänningar.Vi är några gamla gubbar som önskar att någon kunde reda ut den  här frågan för oss.
Tacksamma för alla svar.
Mvh. Arne

2007-07-07, 11:42
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Arne,
 
Det finns många här i Bohuslän som har en flagga som har kornblåa fält och ett rött kors i mitten,
Den kallas för Bohusläns flagga.
 
Jag vet faktiskt inte om den har någon gammal symbolik.
Vore roligt att veta var den kommer ifrån?
 
Hälsningar Eivor (i regnet)

2007-07-07, 12:12
Svar #2

Arne Johnsson Rämma

Hej Eivor.
Gå in på Jörgen Tollesson och läs det han skriver.Där kan du sedan komma vidare,och hitta hur mycket som helst att läsa om Båhuslän.Med Jörgen och Båhusläns historia,då blir man tacksam för att det regnar av bara tusan,så man kan vara inne och ha det mysigt,och bli ompysslad av gumman.
Förlåt Jörgen. Jag måste skriva så här för att öka intresset för Båhusläns historia.
Mvh. Arne

2007-07-07, 12:45
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Arne,
 
Jag har ett eget bibliotek med böcker om Bohuslän. Det räcker en stund.
Nu har detta ingenting med rubriken om Dyröd att göra, men flaggan jag skrev om kan man köpa på marknader m.m.
Då har Du lite att pyssla med i regnet Arne. Det var väl roligt.
 
Eivor

2007-07-07, 13:55
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu är kanske detta är en liiiten bit från Ingers morfarsfar... J Men anbytarvärden kan väl flytta flagginläggen till en ny diskussion, t.ex. Båhuslän: Allmänt: Båhusläns flagga.
 
Bohusläns flagga, som Eivor nämner, är ett heraldiskt missfoster - ihopfantiserad av några privatpersoner i trakten av Grebystö (Grebbestad) för att antal år sedan - och utan någon som helst historisk bakgrund.
 
Visst uppskattar jag att folk vill flagga båhuslänskt, men det är beklagligt att denna anskrämligt fula 'signalflagga' har fått en sådan spridning! L
 
Mer om den saken - och ett förslag till en heraldiskt korrekt flagga för Båhuslän - finns att läsa i Båhusarkivet: www.netarkivet.info/ba/ba10/ba10002.htm
 
Någon gammal båhuslänsk flagga har jag aldrig hört talas om. Och en egen flagga för en icke självständig provins skulle nog ha ansetts som allt för upproriskt för att tillåtas av överheten - oavsett om denna överhet var dansk eller svensk. Inte ens hela Norge fick en egen flagga förrän 1821.
 
Och visst har Norge varit en självständig stat före 1905. Men då får vi gå ända tillbaks till tiden före Kalmarunionen - som Norge blev kvar i när Gustav Vasa befriade Sverige (med hjälp av tyska legoknektar...).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-07, 21:59
Svar #5

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Det stämmer att man inom heraldiken inte använder olika nyanser av samma färg men vexillologi och heraldik är inte samma sak ehuru de båda hjälpvetenskaperna har ett gemensamt ursprung. Flaggor ritas sedan länge i en helt egen konstnärlig tradition som idag helt och fullt accepterar skiftningar av samma färg.  
 
Visserligen kan jag inte på rak arm komma på någon nationsflagga som innehåller skilda fält med olika nyanser av samma kulör, men acceptansen tydligörs när stater i sina lagar och förordningar anger specifika koder för flaggornas färger. Sverige är inget undantag härvidlag. Det är t.ex. fel att använda marinblått i vår flagga. Sådana här specifikationer förekommer inte inom heraldiken.
 
För övrigt kan man inom flaggkonsten friskt bryta mot en annan heraldisk regel, nämligen att färg ska gränsa mot metall och inte mot en annan färg.
 
Det blåröda förslaget till bohuslänsk flagga är väl i sig ganska stiligt (det har en ganska trevlig maritim framtoning) men jag är överlag skeptisk till alla dessa inofficiella provinsflaggor som dykt upp under senare år (Skåneland, Götaland, Jämtland, Sapmi etc). Sverige är litet som det är. Varför skapa en massa lilleputtstater med egna flaggor som ingen ändå lär sig? Är det inte en poäng att seglare och turister från andra länder faktiskt ser att de kommit till SVERIGES framsida när de är på Västkusten.
 
Om man ändå ska tala om särskilda bohuslänska attribut vill jag anknyta till historien. Där framstår regementsfärgen grönt och provinsvapnets fästning (med två portar) som tämligen unika.

2007-07-07, 23:18
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)


2007-07-07, 23:32
Svar #7

Arne Johnsson Rämma

Vad skönt det skulle vara med ett befriat Båhuslän
Mvh. Arne

2007-07-08, 00:37
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag dristar mig också att (trots risken) säga några ord till om flaggan, med anledning av Anders inlägg.
 
Det är riktigt att man i beskrivningen för flaggor kan ange en speciell nyans av en färg (t.ex. vilken blå nyans som ska ingå i den svenska flaggan), något som inte förekommer i den klassiska heraldikens blasonering (beskrivning av  vapenbilderna) - men det är inte det samma som att det kan förekomma flera nyanser av en färg i samma flagga. (Men det gör det alltså i Bohusläns flagga; de övre blåa fälten är ljusare än de nedre, något som inte framgår av Eivors inlagda bild.)
 
Att metall gränsar mot färg förekommer för visso i flaggor - men detta resultat av flaggskapares okunskap om eller bristande respekt för heraldiska regler är sannerligen inte allmänt accepterat. Tvärtom har t.ex. Tysklands flagga kraftigt kritiserats för just detta.
 
Vad Båhusläns regemente beträffar, så var det endast under en kortare period som uniformerna var gröna. Men jag kan inte se varför ett regementes uniformsfärg (ens om den skulle ha använts under en längre tid) ska ha någon betydelse för en provinsflaggas färger.
 
F.ö. står det naturligtvis var och en fritt att avstå från att lära sig lilleputtflaggor om man anser det för besvärligt. Likaså har alla rätt att ha åsikten att likriktning och utplåning av provinsers historiska och andra särdrag (eller att åtminstone låtsas att de inte finns) är av godo - liksom det är tillåtet att ha en annan uppfattning.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-08, 00:49
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Jag slängde ihop flaggan snabbt i Paint, kom inte ihåg vilket som var ljusare fält.
 
Men jag håller med om att den är förfärlig i färgkombinationerna.
 
Den svenska är finare  
 
Natti, natti - Eivor

2007-07-08, 09:06
Svar #10

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Min poäng är att heraldiken inte är något tvång när man ritar flaggor. Så har det varit länge. Peter den store bröt mot färgkombinationsregeln när han konstruerade Rysslands flagga. I Holland flaggade man redan under 1600-talet med den heraldiskt tveksamma färgen orange.  I och med att mörka respektive ljusa nyanser tillåts minskar metallernas (vitt och gults) betydelse för kontrastverkan och synlighet på långt håll.
 
Av olika skäl verkar vi dock vara eniga om att den nu aktuella bohusflaggan bör packas ned i byrålådan.

2007-07-08, 13:38
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att färg gränsar mot färg... ska det naturligtvis stå i tredje stycket i mitt inlägg kl. 0.37.
 
Sedan är det naturligtvis riktigt att det inte är något tvång att följa heraldiska regler vid fastställande av nationsflaggor; dessas utseende fastställs ju oftast genom lagstiftning - och lagstiftarna gör som bekant som de vill... Och vem skulle t.ex. ha tvingat den ryske tsaren? J
 
(Och den som undrar över inledningen till mitt förra inlägg, kan upplysas om att talet om risken berodde på de påhopp som en annan skribent gjorde sig skyldig till för att flagginläggen ursprungligen gjordes under en annan rubrik.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-08, 20:31
Svar #12

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Här kan ni se Bohusläns flagga
 
Bohusläns flagga
 
Det är två olika blå nyanser en ljus och en mörkare.

2007-07-08, 21:59
Svar #13

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Kan någon säga hur länge dessa Regionsflaggor har funnits ? Den s.k. Norrlandsflaggan har funnits i min familjs ägo i lite drygt 50 år, och det var min far som komponerade den för familjebruk. Och dess färger ingår i familjens släktvapen. Det vore intressant att veta vem som var först !
LSn

2007-07-08, 23:32
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Tack för flagg-länken Jan-Erik.
 
Tjusigt vapen Lennart. Du får översätta latinet  
 
Så fanns inte Skånes flagga i länken och den är väl mest känd, tror jag.
 
Allt går att sälja med mördande reklam...
 
Hälsn. Eivor

2007-07-09, 22:47
Svar #15

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Eivor
Ipse Tibi Esto Fidelis = Var trogen mot dig själv ! Dvs var den du är och låt inte någon eller något göra dig till något du inte är !
LSn

2007-07-09, 23:42
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Hej Lennart,
 
Det var ett fint valspråk.
 
Tack för svaret.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2007-07-10, 15:01
Svar #17

Hans Jacobsson (Hansjacob)

När det gäller Bohusläns flagga har jag ett svart-vit foto med en korsflagga med ljusare bakgrund och mörkare kors som stämmer väl in på den variant som Jan-Erik länkade till. Kortet är taget 1932
MvH
Hans

2007-07-11, 13:04
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har den svartvita bilden olika nyanser på de övre och nedre fälten (ljusa övre och mörka nedre)? Det har nämligen Bohusläns flagga i rött och blått. (Bilden med flaggan på flaggstången i Jan-Eriks länk är missvisande; jag är inte ens säker på att det är den flaggan. Se i stället exemplen på nästa sida/nedanför i samma pdf-fil.)
 
Den rödblå flaggan är som sagt ett nutida påfund utan historisk bakgrund.
 
Den svenska (!) flaggan har däremot ofta mörkt kors på ljus bakgrund på gamla svartvita bilder, eftersom de gula och blå färgerna hade andra nyanser förr och därför återges annorlunda än de nuvarande i svartvitt. Se hur flaggan ser ut på gamla journalfilmer!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-11, 21:53
Svar #19

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Här kan man se lite om regionsflaggor:
 
flaggor
 
LSn

2007-07-11, 22:22
Svar #20

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jörgen, du har rätt i att flaggors färgnyanser ändrats under årens lopp, men skälet till att svenska flaggan ser ut som den gör på gamla foton och filmer är att negativmaterialet från början var känsligt endast för blått och ultraviolett ljus. Det innebar att de blå fälten i flaggan kom att exponeras kraftigare än det gula korset, vilket således på den färdiga kopian kom att framstå som mörkt mot en ljus bakgrund.
 
Man lärde sig sedan att öka känsligheten för andra färger. Först kom den ortokromatiska filmen som var känslig för blått, grönt och (i viss mån) gult ljus. Senare kom den  pankromatiska filmen med känslighet i hela synliga spektrum, och det var först då som vår svenska flagga kom att se naturlig ut på svartvita foton.

2007-07-12, 10:43
Svar #21

Hans Jacobsson (Hansjacob)

Tack för upplysningarna
Då är det bara den svenska flaggan på mina gamla bilder.  
Det stämmer ochså bätte av bilden av farfar o farmor. De var mer svenskar än lokalpatrioter
MvH
Hans

2007-07-12, 16:22
Svar #22

Thomas Börjesson

Jag har en viss känsla av att de nyare s.k. regionsflaggorna mest är till för att några vill tjäna lite pengar.

2007-09-29, 13:16
Svar #23

Dag-Ivar Rognerd

Jörgen Tollessen har i Båhusarkivet et forslag til nytt flagg for länet, som likner det norske mye. Eneste unntak er at det hvite korset er skiftet ut med svensk gul farge. Dessverre har Mr. Tullock fra Birsey på Orkn?yene foreslått dette flagget, eller et som likner til forveksling, som nytt landskapsflagg for ?ygruppa. Det er godtatt av den skotske heraldiske myndigher, og er tatt i bruk i september 07 overalt på Orkn?yene. Se på dette oppslaget:
 http://www.orkneyjar.com/orkney/faq.htm
 
 Er det vår nyvunne oljerikdom som gj?r Norge så popul?rt i våre gamle grenseprovinser? Orkn?yene og Shetland var norske landskap til danskekongen Kristian 1. pantsatte dem som medgift for sin datter, da hun skulle gifte seg med den skotske kongen i 1468-69. Gjennom Sagaene har den gamle historien aldri v?rt helt glemt, og kulturbevisste ?yboere f?ler seg ofte ennå knyttet til Norge.
 
 I 1645 mistet Norge Jemtland, Herjeådalen, Idre og Särna til Sverige. Vi har fått for vane å amputere noen legemsdeler år om annet. Hva blir det neste, kanskje Finnmark og Troms to Mr. Putin?  
 Dersom våre gamle landsmenn gjerne vil bli norske igjen, er jeg redd dere må gå sammen om å erobre oss tilbake! For Ola Nordmann er mer interessert i å bli amerikaner, enn noen slags gammel Nordmann!  
 
   Dag-Ivar Rogner?d, Oslo

2007-09-29, 21:55
Svar #24

Kjell C.

det är bara till att gratulera Norge till att vara så grenselöst populärt.
 
När EU-monstret kryper allt närmare Sverige så kanske vi svenskar borde ta och plocka fram den gamla sillsalaten ur garderoberna.....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna