ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborg stad (stängd)  (läst 771 gånger)

1999-10-02, 17:24
läst 771 gånger

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Åter en diskussion angående Göteborg. Har startat en diskussion i efterlysningar Bohuslän som jag ej upprepar. Men är det ej på tiden att Göteborg stad får ett eget namn under landskap. Stockholm finns ju med.

2000-01-30, 20:11
Svar #1

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Finns det någon som känner till något om torrläggningen av Gullbergs vass? Enligt anteckning som min far gjort i sin släktforskning var en förfader till honom med om denna torrläggning. Det bör ha varit i mitten på 1800-talet.

2000-04-05, 20:49
Svar #2

Birgitta Bengtsson

Lena!
Det finns en bok som handlar om Gullbergs vass och Hultmans holme. Kommer tyvärr inte ihåg varken rätt titel eller författare. Biblioteket plockade fram den åt mig när jag letade efter vass.Där står en del om torrläggningen.

2000-10-19, 20:49
Svar #3

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Hej!
Det var en intressant upplysning! Nu bor jag på Teneriffa, men nästa gång jag reser till Sverige ska jag gå till biblioteket. Att jag är intresserad av torrläggningen beror på att en förfader, Anders Hellberg, enl. en gammal anteckning var med om torrläggningen av Gullbergsvass. Han var militär och jag har svårt att följa honom i kyrkböckerna. Tack för hjälpen!

2002-01-21, 11:02
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då denna rubrik spelat ut sin roll sedan Göteborg blev upplagt som eget landskap, så stängs härmed denna diskussion..
Ett inlägg av Mattias Jonsson från den 21/1 har jag flyttat till Landskap>Göteborg>Allmänt>Göteborgssjukhus 1814 ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna