ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hvor ligger Orrdalen?  (läst 889 gånger)

2002-07-17, 01:06
läst 889 gånger

Vigdis Kverndal

Kan noen fortelle meg om jeg er på riktig spor når jeg tror at Orrdalen ligger i Tanum i Bohuslen? Og ligger gården Pjäxeröd i Orrdalen.Jeg har begynt å lure på om jeg er feil informert.  Hilsen fra Vigdis i Norge

2002-07-17, 11:12
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Orredalen finns i Askum (Sotenäs kommun), i Krokstad (Munkedal) och i Tanum.
Pjäxeröd finns som gård i Tanum och som samlad bebyggelse i Sanne (Munkedal).

2002-07-18, 19:12
Svar #2

Vigdis Kverndal

Hei Bo
 
Takk for at du svarte meg.
Grunnen til at jeg stiller sp?rsmålet er at jeg leter etter mine Svenske tippoldeforeldre. De har oppgitt at de kommer fra Tanum i Bohus da de giftet seg her i Eidanger i Norge. Deres far står oppgitt å bo i Orredalen. Det står også et ord som jeg tyder Quidvle.Min tante sier at bestefaren kommer fra Pjeksrud (Pjäxerud ?)
H?rer dette rimelig ut?
Jeg håper at Bo eller noen andre kan hjelpe meg å sette dette på plass.
Vigdis

2002-07-18, 20:59
Svar #3

Bo Johansson

Kanske Quidvle skall vara Quille, som jag antar är församlingen Kville i Tanum.
 
// Bo Johansson

2017-09-20, 16:12
Svar #4

Utloggad Kenth Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-26, 17:52
    • Visa profil
Hej,
Blev intresserad av namnet Orrdalen, då det finns ett område nära mitt föräldrahem som heter Orredalen. På Lantmäteriets topografiska karta kan man hitta flera Orredalen bl a ett i Tanums kommun. Ganska nära detta ligger Pjäxeröd. Förmodligen är det den plats ni söker. Se röd punkt något till höger om mitten på kartbilden. Den andra punkten är Orredalen nära mitt föräldrahem.

Har alldeles nyss gått med i Anbytarforum, därför detta (alltför) sena svar

Kenth Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna