ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flodin, Anders Ferdinand  (läst 699 gånger)

2008-11-09, 12:28
läst 699 gånger

Utloggad Peder Schulze

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2011-08-16, 13:22
    • Visa profil
Jag har en ana som jag länge vetat att han är född i Stockholm, sedan har jag inte vetet mer.
Nu äntligen har jag fått veta att han 1832 var inflyttad i Gärdserum socken, i Kalmartrakten.  
 
Han var född i Stockholm (Barnhusbarn nr 3490)
 
Av det höga numret antar jag att det bör vara Allmänna Barnhuset, men jag är inte säker.
 
Lite uppgifter kommer här om honom:  
Anders Ferdinand Flodin, f.1822-08-16 i Stockholm.
 
Är det någon som vet något mer om honom är jag tacksam!
Gärna om det går att se föräldrarna. Och om han verkligen var kvar där till 10 års ålder, då han kom till Gärserum?

2008-11-09, 14:30
Svar #1

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Pedre S. Gör så här !
Skriv en för frågan om Din ana Anders Ferdinand Flodin F:1822-08-16 i Stockholm.
Adress dit Du bör sända din fråga är:  
 }  stadsarkivet@ssa.stockholm.se .
Jag har på detta sätt fått upplysningar om både att min faders Karl Gustav Hjalmar F:1900-05-19 i Katarina Stockholm.
Några år senare om hans broder Oskar Fredrik F:1905-07-14 i Kungsholmen .
 På min fader har vi fått mycket värdefulla uppgifter även fått erbjudande att köpa lite handlingar  för en ringapenning vilket jag tacksamt gjorde.
På min farbroders efterfrågan så är det ett pågående arbete så där vet vi inte ännu vad det kan hjälpa oss med.
 
När Du skickar in ditt mail till stadsarkivet se adress ovan!
som har en avdelning som tar fram uppgifter från barnhusets arkiv.  
då bör Du ange Allmänna barnhuset, datum och namn samt födelsedata för personen Du söker.
Uppge allt vad du känner till om personen i fråga glöm ej det Du skriver ovan(Barnhusbarn 3490)som kan vara god hjälp vid sökande i arkivet.
 :även föräldrar till barnet Anders Ferdinand  om Du detta vet, då även detta kan vara av betydelse !
Lycka till önskar Maj-Brith I Leksand

2008-11-09, 16:09
Svar #2

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Peder, du kan också själv söka rätt på honom i Stockholms stadsarkiv, www.ssa.stockholm.se
- Använd arkiven - Läs om Rotemansarkivet (höger kol).
¤ Allmänna barnhuset (vänster kol.)
¤ Gå vidare (höger kol). Sök i allmänna barnhusets rullor 1798 - 1907.
¤ Skriv in Flodin, Anders Ferdinand
klicka Bild 1   06.03490.pdf
Sen att tyda alla kråkfötterna det är en annan sak...
En bit på väg i alla fall ....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna