ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snickare/målares initialer CAS-ett mysterium...  (läst 1989 gånger)

2003-07-25, 17:11
läst 1989 gånger

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej!
Har en kista, troligen en brudkista i min ägo. Den är daterad CAS- 1798. Kistan har gått i arv generation efter generation, och har nu hamnat hos mig. Det har berättats att den är tillverkad av en anfader, frågan är alltså vem??Personen i fråga har med allra största säkerhet bott och verkat på Orust, (möjligen norrut uppmed kusten,) då den sidan av familjen alltid har bott där. Vore intresant att veta om någon annan har något föremål med dessa initialer, och kanske till och med vet vem det var.? Detta kan nämligen vara en nyckelperson i mitt släktforskande!!Ska tillägga att kistan är på klassiskt vis målad med konstnärsrosor. Mvh Victoria Oscarson!

2003-07-25, 18:32
Svar #1

Anna-Carin Betzén

Är märkningen CAS 1798 stor och tydlig på framsidan eller locket? I så fall anger det vem som ägt kistan. Det kan förstås vara samma person som har gjort den och/eller målat den, men det är inte alls säkert. Kistan kan ju ha snickrats av hans bror/far/farbror/osv och målats av en kringvandrande målare.
 
Eftersom kistan finns i din släkt och lär ha tillverkats av en anfader, så kanske du skulle börja med att klura på vem som kan ha ägt den? Det bör ju vara ett namn i stil med Carl Andersson eller så, har du några personer med liknande namn i din släkt vid den tiden? Det kan säkert finnas många gamla svenska föremål med initialerna CAS på, för namnen Carl och Anders är inte så ovanliga!

2003-07-25, 21:48
Svar #2

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
Roligt att du svarade! Den äldsta i släkten som jag med säkerhet har haft kistan, var minfarfars mor,Christina Josefina samuelsdotter. Hon var gift första gången Andersson, så kistan kan ha härrörts från hennes makes familj. Det kanske är diskriminerande men jag utgår från att det är en man, som har tillverkat den. Har faktiskt också tänkt på Carl andersson. Bara en sak, kistan är väldigt feminin, inte som en robust sjömanskista, el. liknande. Av det gissar jag, att kistan är tillverkad av en man, och ej åt en man..Jag antar att CAS= Carl AndersSon,som tyvärr i så fall inte är ett särskilt ovanligt namn. Min pappa fick den som barn utav sin farmor, men har ej någon aning om vem det var som tillverkade den, utan bara att den gått i familjen. På tal om märkningen, så är den på kistans framsida, och ser faktiskt ut som den blivit påbättrad i färgen, men på locket är rosorna väldigt urblekta. Var det vanligare att tillverkaren/målaren satte sina initialer på föremål som detta, än initialerna på den som skulle komma att äga den? Kanske var det en kringresande målare eller rentav en person som vanligen anlitades för detta! Fortsätter gärna diskussionen! mvh Victoria.

2003-07-25, 22:52
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Victoria,
 
Jag har en stor rund träask, liknande hattask, som min mm fm m Karin Svensdotter född 1797 och vigd 1824, fick i fästmögåva av sin blivande man Sven Engelbrektsson Åketorp Spekeröd.
Den är blå och målade röda blommor på locket och runt om. Det står med stora bokstäver initialerna K S D - Karin Svensdotter.
Så det kan lika gärna vara mottagarens initialer Du ser.
Vänl. hälsn. Eivor

2003-07-26, 11:21
Svar #4

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hejsan Eivor!
Visst kan det vara mottagarens initialer. Det enda jag känner instinktivt, är att mottagaren i mitt fall borde vara en kvinna.Detta iochmed blommönstret. Det kan ju givetvis vara fel, men det känns så. Då jag har fått informationen att någon släkting skulle vara tillverkaren,blev jag nyfiken och chansade på att någon annan kanske hade en klenod med samma signatur,och visste vem det var. Min biologiska gamlefarfars sida, är det ingen som vet något särskilt om, och som sagt, knäcker jag denna nöten kan det kanske lossna lite för forskningen.?! Som sagt är det en ren chansning, för vem vet om han har anlitats för detta ändamål fler gånger.? Jag håller tummarna...Tack för ditt svar Eivor!
vänliga häls. Victoria!

2003-07-26, 14:30
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
En sådan kista som du beskriver finns i min familjs ägo sedan 1920-talet då den följde med ett hus som min morfar köpte på Tjörn. Vår kista har initialerna HD och årtalet 1797 på framsidan, vilket jag kommit fram till att det skall stå för Helgesdotter år 1797. Flickan som fick denna som brudkista hette Inger i förnamn och jag tycker fortfarande det är konstigt att hennes förnamn inte nämns med i initialerna.
 
Mvh
Ingemar

2003-07-26, 16:23
Svar #6

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej Ingemar!
Roligt att du svarade!
I ert fall står det så som för mig känns mest logiskt; mottagarens initialer. Kan ju naturligtvis variera, men min kista kan ju klart vara en gåva till en karl, fast det känns inte troligt. Det var ju säkert ganska ovanligt att en kvinna snickrade kistor, men en kvinna kunde ju ha MÅLAT den!?  Och i så fall som gåva till en man., fast då känns inte valet av motiv självklart. Jag tror fortfarande att det är en brudkista, med tillv./målarens initialer. Ang. flickans initialer; kan kistan som i mitt fall, vara påbättrad i färgen senare? Om det är så kanske I:et ha blivit bortskavt och den som målade andra ggn inte riktigt uppfattade vad det stod? Det är ju en teori...? Samtidigt kan jag passa på att fråga om du, eller någon annan som läser vet vad en sådan här kista kan ha för värde.
Roligt att så många har intresserat sig för min fråga!! vänl. häls. Victoria.

2003-07-26, 16:57
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Victoria,
 
Värdet på kistan är nog inte så stort när man målat om den. Den har ju ett affektionsvärde för ägaren.
Om man inte säkert vet ägaren, så kan det nog vara svårt av flera orsaker.
 
*  Den kan vara en bröllopsgåva från släkten, då finns båda makarnas initialer plus efternamn. Som på lakansmonogram.
* Den kan vara köpt på auktion
* Den kan vara ett utbyte för en skuld m.m.m.m.
Det finns så många olika orsaker att det nog är svårt att bara gissa.
 
Hoppas att Du hittar svaret!
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-07-26, 17:13
Svar #8

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej igen Eivor!
Du kan ha rätt i detta, och berättelser ur mun i mun under en sådan lång tid, kan förvanska sanningen ganska rejält. Tänkte att vara optimist lite till och se om det dyker upp någon som känner igen det här. Om inte annat kan ju snickaren/målaren vara från samma ort/plats som min ana, och på så vis kanske jag kan få ett hum vart jag ska börja leta... Det är visserligen som att greppa efter ett halmstrå detta, men man får inte ge sig!!
Tack för ditt svar ännu en gång! MVH Victoria.

2003-07-26, 21:24
Svar #9

Mikael karlsson

har du stopp i släktforskningen ?
För dateringen är ju 1798 ganska sent  
för att ha stopp tycker jag ?
Kan du inte skriva ut de ädsta leden du har som kistan tillhört ?
Hälsningar

2003-07-27, 00:03
Svar #10

Anna-Carin Betzén

Efter din beskrivning av målningen på kistan så rör det sig definitivt om en ägarmärkning. CAS säger alltså vem som ägde kistan. Vad jag har förstått så hade man på den tiden ofta kistorna stående t.ex. på vinden eller i anderstugan för att förvara diverse personliga tillhörigheter (det var ont om garderober och byråar). Då var det förstås praktiskt att de var märkta. De vuxna hade ofta var sin - far hade en, mor hade en, osv. Sonen kanske hade snickrat sin själv och dottern kunde ha fått sin av en friare eller beundrare (så fick min mmmm sin kista på 1880-talet).  
 
Du skrev att du tror att det kan röra sig om en nyckelperson i din släktforskning, hur menar du då? Har du kört fast pga brunna kyrkoböcker? Hur långt bak har du kommit i forskningen på den grenen av släkten? Jag tror att om du lyckas reda ut släkten först, så faller nog kistan på plats sedan, om släkttraditionen är riktig.

2003-07-27, 12:15
Svar #11

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej Anna-Carin och andra!
Det är riktigt att jag kört fast. Min farfars mor var född i Tegneby förs. på Orust. Husförhörslängderna stoppar vid 1840 ca. så där är det stopp. Farfars biologiska far dog innan han själv föddes och som sagt så vet ingen vart han egentligen kom ifrån, inte mer än att hans föräldrar var bönder.Hans namn var Johan Oskar Ferdinand Andersson född 1854, död 1883.HAN var var alltså inte ifrån Tegneby, så det här är en hård nöt att knäcka, det inser jag...men så hade jag den här kistan...för troligen är den kommen från hans sida och hamnat hos gammelfarmor efter hans död! Om han hade några syskon är det heller ingen som vet?Tack ska ni ha allihop för visat intresse för min fråga, det är jätteroligt!
vänliga häls. Victoria!

2003-07-27, 13:42
Svar #12

Lennart Andersson

Victoria
 
Ibland behöver man inte gå över ån efter vatten!
Med lite envishet och tur är det ibland lätt att komma vidare.
Johan Oskar Ferdinand Andersson dog enligt dig 1883. Jag gissade Tegneby och i sc.... 1883 hittas han död 23/10 1883 i Nösund. Ålder 29 år 5 månader och 3 dagar, dvs född 20/5 1854
I husförhörslängd för Tegneby Nösund AI:6 sid 96 finner du biträde Johan Oskar Ferdinand Andersson överstruken, dvs död, och född 20/5 1854 i Torp.
 
Födelsboken för Torp(O) C:4 sid 64 födda 1854 ger:
Född 20/5 Johan Oskar Ferdinand
Fader: Hemmasonen Anders Abrahamsson i Nöteviken
Moder: Maria Christina Andersdotter - 42 år
 
Nu har du lite mer kött på benen och kan nog både konfirmera och komplettera uppgifterna samt lätt komma vidare.
 
/Lennart

2003-07-27, 14:08
Svar #13

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Tack snälla, Lennart!
Roligt att du svarade!
Det här är ju jättebra att bygga vidare på..bara en fråga? Jag har stött på det tidigare i en annan gren som jag forskar på; ålder inom parantes. Vad innebär det? Kvinnans ålder vid barnets födelse, eller? Jag fattar inte riktigt varför det står så skrivet ibland. Betyder det något speciellt?
mvh Victoria!

2003-07-27, 19:51
Svar #14

Lennart Andersson

En åldersangivelse efter modern i en födelsenotis är vad jag vet alltid moderns ålder vid barnets födelse. Sen kan åldersangivelsen noteras på olika sätt - inom parantes, i direkt anslutning till moderns namn, allra sist i födelsenotisen efter faddrarna, i en särskilt kolumn till höger osv.
 
Lycka till i fortsättningen, går du lugnt och metodiskt tillväga brukar det till sist dyka upp den ledtråd som binder ihop allt!
 
/Lennart

2003-07-27, 20:02
Svar #15

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Tack Lennart!
 
vänliga hälsningar Victoria!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna