ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Vrem utenfor Kville  (läst 1448 gånger)

2001-03-01, 22:01
läst 1448 gånger

Torill Berg

Spørsmål fra Norge: Er det noen som kan fortelle meg litt om Stora Vrem?
 
På forhånd takk.
 
Med hilsen
Torill Berg

2001-03-02, 21:53
Svar #1

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Stora Vrem i Kville socken köptes 1786 av majoren Conrad Wilhelm von Döbeln, Hans son dog 1848 och gården köptes då av min farmors far Georg Fredrich Koch. Han dog redan 1856 och efterlämnade 5 minderåriga döttrar och en son. Hans änka gifte om sig med gårdens nye ägare Sixten Neiglick. 1868-1894 var gården länets lantmannaskola. 1910 övergick den i privat ägo.
 
Min farmors far är begravd under en stor ask på Kville Kyrkogård, och på kyrkogården vilar också min farmors mor Hedda Murray och hennes andre man Sixten Neiglick.
 
Det lär gå många historier om min farmors far i socknen och jag är nyfiken att få höra flera.
 
Hälsningar
Kerstin

2003-08-05, 17:31
Svar #2

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Medlemmer av adelsslekten Galle eide Vrem gård og gods gjennom senmiddelalderen inntil slutten av 1620-tallet, da gården ble overdratt til Kongen, som ikke mange år senere solgte eller pantsatte hovedgården og godset til Selius Marselis i Amsterdam for gjeld, og sistnevnte solgte gården med godset i 1650 til Daniel Bildt Knutsson til Mollande på Orust. Hans enke eide godset utover på 1660-tallet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna