ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppsats av """"prosten Bohlin""""  (läst 978 gånger)

2002-01-28, 22:50
läst 978 gånger

Essan Gradhman

I Göteborgs stift herdaminne finns följande berättat om Prästen Anders Gradman i Romelanda. ”Han var en man med många komiska sidor vilket bevisas i en uppsats av prosten Bohlin, muntligt berättade av flera trovärdiga män.”
Jag söker denna uppsats som tydligen funnits tillgänglig då Skarstedt skrev sitt ”herdaminne”.  
Känner någon till var jag kan få läsa denna uppsats?

2002-01-29, 21:45
Svar #1

Ingeborg Jönsson

Hej Essan!
 
Göteborgs stifts herdaminne finns på Länsbibl. i Halland, Universitetsbibl. i Lund, Riksdagsbiblioteket, Regionbiblioteket Västra Götaland och på Universitetsbiblioteket i Uppsala.
På Kungliga Biblioteket endast som läsesalslån (svenskt tryck). Dessa uppgifter kan Du finna på www.libris.kb.se (den svenska natinalbibliografin) och klicka på Sök.
Du går till ditt närmaste biblioteket så lånar de in det åt dig från något av dessa bibliotek. Herdaminnena brukar ofta även finnas på länsbiblioteken och många stadsbibliotek.  
Lycka till!
 
Ingeborg Jönsson

2002-01-29, 21:51
Svar #2

Ingeborg Jönsson

Hej Essan!
 
Du kan hitta Göteborgs Stifts Herdaminne på många bibliotek. Länsbiblioteket Halland, Universitetsbiblioteket i Lund, Riksdagsbiblioteket, Regionbiblioteket Västra Götalan, Universitetsbiblioteket i Uppsala. Du kan läsa om detta i den svenska nationalbibliografin Libris. www.libris.kb.se och klicka på Sök. De flesta länsbibliotek och många stadsbibliotek har också herdaminnena. Ditt närmaste bibliotek kan låna in åt Dig om Du inte bor nära något av dessa bibliotek. Lycka till!
 
Ingeborg Jönsson

2002-01-29, 22:28
Svar #3

Essan Gradhman

Ledsen Ingeborg, men du har fattat fel....
Herdaminnen har jag känt till i många år och använt mig av dem. Det är p g a texten i Skarstedts herdaminne om Anders Gradman som jag vill ha tag på denna uppsats av prosten Bohlin.
MVH
Essan G

2002-01-29, 22:43
Svar #4

Essan Gradhman

Ännu ett förtydligande....
I sin presentation av Anders Gradman skriver författaren till herdaminnet följande; Att han var en man med många komiska sidor bevisas av den mängd sannsagor, som finnes om honom. Prosten Bohlin har i en uppsats samlat några av dessa, muntligt berättade av flera trovärdiga män.
 
Alltså det är denna uppsats jag vill ta del av!
Jag har i flera år sökt denna uppsats, utan resultat, på olika arkiv i Gbg-trakten.

2002-01-30, 09:23
Svar #5

Bengt Nilsson

Hej!
 
Vad vet du om prosten Bohlin? Av ovanstående framgår inte om uppsatsen är tryckt eller inte, även om man kanske kan förmoda det senare.

2002-01-30, 10:19
Svar #6

Essan Gradhman

Hej Bengt!
Tyvärr vet jag inte mer än vad som står i herdaminnet. Prosten Bohlin skall ha efterträtt Gradman som präst i Kareby/Romelanda. Det har jag lyckats få reda på. Men mer vet jag inte. Försökte
också att få reda på källorna till herdaminnet, men inte heller det har lyckats.
MVH
Essan G

2002-01-30, 23:03
Svar #7

Bengt Nilsson

Hej!
 
Då jag inte själv har tillgång till herdaminnet vet jag inte ens vilken tid det rör sig om, vilket gör det hela rätt knepigt, men en och annan principiell fundering: finns det t.ex någon bouppteckning efter Bohlin? ; går det att kartlägga hans ursprung, vilket universitet han besökte och därmed hitta uppgifter om honom i studentmatriklar etc? ; finns det någon dödsruna, likpredikning, begravningsvers eller liknande över Bohlin?

2002-01-31, 00:27
Svar #8

Lars Johansson

I Romelanda C:2 finns anteckningar om Romelanda pastorat 1860-1868 av C J Bohlin.

2002-01-31, 11:37
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Essan!
 
De olika stiften har ofta gett ut årskrönikor. Har du sökt i dom? Där brukar det förekomma uppsatser av prästerna om olika saker i de egna församlingarna.
 
Mvh//
Lotta

2002-01-31, 21:05
Svar #10

Essan Gradhman

Tack för all hjälp...Prästen Gradman levde 1731-1786 men Bohlin levde nog bra mycket senare. Tyvärr har jag inte till gång till herdaminnet nu utan har bara kopior av det som står om Gradman.  
 
Tipsen jag fått verkar alla vara bra, så jag får väl fortsätta leta. De där årskrönikorna däremot har jag inte hört talas om....Vore tacksam för en närmare beskrivning och var man får tag i dom.  
MVH  
Essan

2002-01-31, 21:51
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Essan!
 
Jag vet inte hur man får tag i krönikorna, men det bästa är väl att vända sig direkt till stiftet.
Göteborgs stift har epostadress: goteborgsstift@svenskakyrkan.se
En del antikvariat kan tänkas ha dom.  
 
Mvh//
Lotta

2002-01-31, 22:06
Svar #12

Essan Gradhman

Lotta!
Jag kom på, strax efter mitt inlägg, vilka böcker du menade och jag har redan kontaktat Göteborgs Stift.
MVH
Essan G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna