ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Olof, inflyttad till Lane-Ryr  (läst 924 gånger)

1999-10-24, 20:46
läst 924 gånger

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Jag har problem att klarlägga var Olof Andersson f juni 1775 d 1835-01-07, bosatt Norrmänneröd 1808, Ulveröd 1808-1819, Huveröd S 1820-1835, kommer från. Hfl för församlingen saknas före 1812. Inflyttningslängden är grötig och svårläst med pyttesmå bokstäver och gäller för hela Uddevalla, varför det är många rader att tyda för varje år. Det verkar stå Vermland eller möjligen Vänersborg, förkortat i hfl. För Vänersborg fanns ingen utflyttningslängd på RA. Han bör ha kommit till församlingen något eller några år före bröllopet 1808-11-03 .
Själv skulle jag gissa på Vänersborg, då det är i närheten.
Om någon skulle kunna hjälpa mig vidare skulle jag vara mycket tacksam...

1999-11-22, 11:16
Svar #1

Lena Johansson

Cecilia!
 
Tittat i AI:1 Lane-Ryr, där står i alla fall tydligt Wärml.

1999-11-22, 20:38
Svar #2

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Tack Lena,
men det står olika i varje husförhörslängd fram till han dör, 1835 tror jag det var ( jag har inte papperen framför mig ). Är det inte troligast att prästen  har angett en församling ? Värmland framstår som ett alltför stort område för mig att börja leta i...
 
Hittade en sida på nätet om en Vera Bernström som har skrivit en bok som handlar om ett antal familjer ( 70 st ) som bott på ett antal olika platser, bland annat i Lane-Ryr och Väne-Ryr.
Adressen är:
http://home.swipnet.se/chamre/vera/verasbook2.htm
 Jag tror att min Olof Andersson finns nämnd där så jag ska köpa den...
Hälsningar Cecilia

2000-02-01, 23:39
Svar #3

Lena Johansson

Hej igen Cecilia!
 
Jo men visst kan man tycka det, att det borde vara
en församling och inte landskapet. Men efter allt
tittande just i Lane-Ryr är det bar att konstatera  
att när folk kom ifrån Dalsland någonstans så står
det ofta bara Dal. Skall genast kolla i Veras (min avlägsna släktings) bok om ja kan hitta din Olof.
 
Hälsningar Lena

2000-02-04, 11:48
Svar #4

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Tack snälla Lena !
Det känns helt underbart när någon där ute i cyberspace svarar. Det har ju gått en tid sen jag skrev det ursprungliga inlägget. Jag har inte haft råd att köpa boken ännu. Helt kort kan jag säga att Olof Andersson var svärfar till Lars Hansson från Skogen, Olofs dotter hette Britta och var född i Ulveröd 1811-08-18, ( hon kan ha varit född i S Huveröd, men bosatt med föräldrarna i Ulveröd. Mina förfäder bodde i Skogen i flera generationer innan dess. Nu har jag nyligen kommit fram till att det troligen  i en dunkel forntid bör ha varit en Olof Andersson som var ev. stamfader till folket i Skogen. Död 1750-01-02. Jag hittade honom i taxeringslängden 1715, på nätet.Kanske kan det vara den Olof Vera skriver om ?
Tack iallafall på förhand !
 
Kram, Cecilia

2000-02-28, 11:44
Svar #5

Lars Andersson

Hej Lena,
Jag heter Lars Andersson och har också funnit min ana i Veras släktträd nämligen Andres Hansson (Veras släkt på fädernet).
Var finns din anknytning?

2000-11-10, 21:22
Svar #6

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej igen !
Efter ett år har jag inte kommit längre i mitt sökande efter Olof Andersson...
Efter att ha läst Veras bok har jag kommit fram till att hennes Olof och min inte är samma. Allt jag fann där var att någon annan av mina anor hade varit fadder vid ett dop...
Snyft !
Nu hoppas jag att jag genom att aktualisera ämnet ska få lite nya synpunkter...
 
Ha en bra dag önskar Cecilia

2005-01-20, 19:46
Svar #7

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Har fortfarande inte löst mitt problem med Olof Andersson...
 
Finns det någon som forskar på Lane-Ryr eller Uddevalla som är duktig på att läsa den grötiga flyttlängden?
 
Skulle så gärna vilja komma vidare med honom, så jag håller tummarna för att någon kan hjälpa mig!
Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna