ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohuslän, Orust ,Stala ,1750-  (läst 555 gånger)

2000-10-24, 16:50
läst 555 gånger

Berith melin

Förfäder till Karin Rasmusdotter född 17 nov 1765 på Orust Stala  Käderöd . Hon gifte sig den 14 jan 1848 med Mårten Torbjörnsson, födelse tid och plats okänd. De fick en dotter Christina Mårtensdotter gift och bosatt i Torp Ströms Gård

2001-01-27, 12:06
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ska deras vigselår möjligen vara 1784? Det var i varje fall då de övertog hälften av Käderöd efter Karins mor Elin Rasmusdotter, änka efter Rasmus Olsson. Den andra hälten övertogs året innan av Karins bror Rasmus Rasmusson (min mf fm mf). D v s de övertog bruket av Käderöd, som var en frälsegård tillhörig Hvitfeldtska stipendieinrättningen.  
 
Men Karin dog barnlös den 16/11 1820. Änkemannen Mårten Torbjörnsson gifte om sig med Inger Nilsdotter från Lekarebacken. Mårtens och Ingers dotter Christina föddes på Käderöd den 28/4 1822. Mårten dog på Käderöd den 11/5 1824 och Inger den 1/7 samma år. Till Christinas förmyndare efter föräldrarnas död utsågs Johannes Olsson i Tyfta.
 
Källa: Hvitfeldtska stipendieinrättningen FV:58, upplåtelsehandlingar för Käderöd (på Landsarkivet i Göteborg).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna