ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dorotea Rasmusdotter i Näs, Ödsmål - född 1752 i Tegneby eller Varekil, Stala?  (läst 882 gånger)

2003-08-04, 15:27
läst 882 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
I Ödsmålsbygden del 6 (utgiven 1992 av Ödsmåls hembygdsförening) nämns på sidan 38 en av mina anor: Dorotea Rasmusdotter, gift med Anders Andersson (född 1738) i Näs i dennes andra gifte.
 
I boken anges Dorotea vara född år 1752 i Tegneby.  
 
Födelseåret har jag kunnat bekräfta genom att granska den äldsta bevarade husförshörslängden (1785-1788) för Ödsmål. Men varifrån kommer uppgiften om födelseorten?
 
Anledningen till denna undran är att Dorotea, enligt andra släktforskare, skulle vara dotter till Rasmus Jonsson (född 1692) i Varekil, Stala, och dennes hustru Bengta Jönsdotter, född 1715 i Fläskum, Tegneby.  
 
Känner någon till om Rasmus och Bengta omkring år 1752 bodde i Tegneby, kanske på Bengtas fädernesgård?
 
Eller är det möjligen så att födelseorterna blandats samman i boken? Anders Anderssons första hustru, Greta Berntsdotter, anges där vara född i Varekil? Kanske skall det vara tvärtom, så att denna födelseort rätteligen var Doroteas?
 
Eller är det helt enkelt så att uppgiften om Doroteas föräldrar är felaktig?
 
Om det fanns någon som skulle kunna reda ut ovanstående, så vore jag mer än tacksam.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2003-08-04, 18:35
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Christian,
Jag har skrivit av följande från längderna, vilka som bodde Varekil Stala Orust:
1685  bl.a. Nils Jonsson Nedre Hoga. Gift 1:a g. med Anna Olofsdotter från Varekil död 1685.
Gift 2:a gången med Karin Nilsdotter, Lunden i Tegneby. Nils J. dog 1712 -sonen Jon 1724. Jons hustru Dordi levde längre.
1697: Nils Jonsson -son Jon Nilsson
1730:  Nils Nilsson -son till Nils Jonsson i 2:a giftet. Gift med Ambor Nilsdotter.
 Rasmus Jonsson - son till Jon Nilsson och Dordi.
Per Jonsson
Rasmus var gift med Bengta Jönsdotter, dotter till Jöns Persson i Fläskum i dennes första gifte.
1750 friköptes Varekil
1/4 Rasmus Jonsson som efterträddes av sonen Per Rasmusson gift med Inger Jonsdotter död 1790.
Detta är lite av vad jag har och namnet Dordi kan ju passa med Dorotea senare.
Varekil verkar ju stämma, Du får kontrollera för säkerhets skull.
Vänl. hälsn. Eivor

2003-08-05, 11:50
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej (igen) Eivor,
 
Och stort tack för Ditt svar.  
 
Det tycks ju passa väl ihop. Nog skulle väl Dorotea, enligt tidens skick och bruk, kunna ha blivit döpt efter sin farmor Dordi?  
 
Detta tycks onekligen tala för att Dorotea verkligen var dotter till Rasmus och Bengta. Jag har också, vid en sökning på DISBYT, sett en uppgift på att hon skulle ha varit född i Stala, så kanske faller allt på plats till slut?
 
Det är bara ortsangivelsen i Ödsmålsbygden som alltjämt spökar...
 
MVH,
 
Christian

2003-11-20, 16:05
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Christian,
 
Svar på din fråga under Jon Olsson -efterlysningar-
 
Det enda jag kan hitta från längder, jag har skrivit av, är:
1750 - Sålde Sigrid Ehrenpreutz och sonen Fredrich Göthenstierna, Varekil till:
1/4 mt  Rasmus Jonsson
       Per Jonsson
       änkan Ambor Nilsdotter
       änkan Rangilla Nilsdotter.
Dorotea har jag tyvärr ingen uppgift om.
Du kan kanske få svar av någon på Orust Släktforskare.
Vänl. hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna