ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odensala  (läst 2413 gånger)

2012-09-17, 14:57
läst 2413 gånger

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Genom Stefans förtydligande blir det klart att sergeanten på Tollsta heter Lars Mosett och inget annat. Ett pinsamt misstag från min sida och det blir därmed klart att någon koppling till släkten Moffat knappast existerar.

2013-02-05, 19:38
Svar #1

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
  Någon som forska på Odensala, Stockholms l.
  I Berga, föddes Eric Ericsson 1732  Han kan vara son till Eric Ericsson - Kierstin Johansdotter
  i Berga, Odensala.  
 
  Någon som vet mera om denna familj.  född död ? om det nu är rätt föräldrar vill sägas.
 
  Tack på förhand  
  Sweneric A

2013-11-02, 13:53
Svar #2

Utloggad Gun Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 11:51
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter en Maria Jansdotter som enligt Hfl 1803-1811 i Fresta ska vara född 1764 i vad jag tolkar som Odensala. Hon dör 1817 i Smedstorpet Harby Fresta. Jag kan inte hitta henne men hoppas på hjälp av ngn som är bättre än mig på att tyda de i mitt tycke röriga födelsenotiserna i Odensala. Tacksam för hjälp med födelsedatum och föräldrar.

2013-11-02, 17:41
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Gun!
 
Det är inte särskilt svårt att följa Maria och hennes familj bakåt i husförhörslängderna. Då finner man att hon gifte sig med Jan Ersson i Vallentuna 1780-05-21 (Vallentuna CI:1, s 33 - AD Online). Maria var dotter till frälsebonden Jan Kolberg och hans hustru Brita Ersdotter, och Jan Ersson var vid tillfället dräng på gården i Grana (Vallentuna AI:3, s 139). Maria hade 1768 med sina föräldrar och syskon kommit flyttande från Kolhammar i Odensala (Odensala AI:1, s 74), där fadern vid tiden för Marias födelse var ryttare - därav det efternamn som han alltså behöll även sedan han blivit bonde. Maria föddes 1764-02-08 i Kolhammarstorp (Odensala CI:1, s 155).
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-11-04, 10:48
Svar #4

Utloggad Gun Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 11:51
    • Visa profil
Tusen tack Hans Olof!
 Nu har jag lokaliserat Maria, men visst står det Margareta i födelsenotisen?
 
 
Hälsningar Gun

2013-11-04, 14:38
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jo, du har alldeles rätt. Det var slarvigt av mig att inte upptäcka det.   Men husförhörslängderna visar otvetydigt att det finns en dotter med namnet Maria i familjen från 1760-talet och framåt, samtidigt som det inte antecknats någon Margareta vid denna tid. Det finns såvitt jag nu kommer på tre möjligheter.
 
Det som ligger närmast till hands är nog att prästen helt enkelt skrivit fel namn i födelseboken. Den andra möjligheten är att föräldrarna ändrade sig och efter dopet bestämde att flickan skulle kallas Maria - och att det i så fall skedde med kyrkans goda minne. Slutligen kan det vara så att familjen på relativt kort tid fått två döttrar men att Margareta dött mycket ung och att Maria fått sitt födelseår förväxlat med systerns redan vid det första införandet i husförhörslängden. Till saken hör dock också att det redan tidigare fanns en dotter Anna Greta, f 1755, så det är väl knappast troligt att den dotter som föddes 1764 också skulle ha fått namnet Greta/Margareta.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2014-01-23, 20:08
Svar #6

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1119
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 08:56
    • Visa profil
Hej jag har en man som ska inflytta hit till Odensala år  1914-01-31  ifrån Muskö. Han heter Karl Johan Karlsson f.1887-08-29 i Sollentuna men kan tyvärr inte hitta honom i inflyttningsboken. Vet någon här vart han kan ha inflyttat. Jag tackar på förhand.
 
MVH Lars

2014-03-09, 22:01
Svar #7

Utloggad Linda Wallerman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2021-01-05, 21:33
    • Visa profil
Hej!
Kan jag på något sätt få veta mer om det straffarbete som mina släktingar blev dömda till? T ex var detta utfördes och även vad de hade stulit när de dömdes för stöld?
Det gäller en Algot Wallin som dömdes 2 sep 1918 av Uppsala Rådhusrätt och hans bror Oscar Emanuel Wallin som dömdes av Stockholms Rådhusrätt samma år.
Mvh
Linda
 
 
Se Åslunda, sid 332 i församlingsboken.

2014-03-10, 09:08
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Oskar Emanuel Wallin (f. 25/7 1887 i Värmdö) dömdes 12/8 1918 i Stockholms rådhusrätt för 1:a resan stöld och lönnbränning till straffarbete i 10 månader och 15 dagar samt 1 års påföljd (= ett års förlust av medborgerligt förtroende). Han avtjänade straffet på Långholmen. Se Centralfängelset Långholmen AIa:20 (1918-1919) uppslag 62 nr 897.
Hälsar vänligen
Maud

2014-05-02, 20:45
Svar #9

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
hej  
undrar om nån vill vara snäll och hjälpa mig  
min morfar axel Wilhelm Eriksson 1906-12-01 Sankt Olof
    farfar karl axel Eriksson 1868-02-16 sankt Olof, Sägs att han var oäkting, men i rutan vid civilstånd står han som äkta
hans mamma katharina Charlotta Ernlund 1831(jansson)(hennes pappa hette anders jansson Erlund 1806) 1831-11-21 Forsmark  
står som gift med Erik Jansson 1833-08-17 Odensala
Är denna Erik fadern?
finns det fortsättning på axel och  Eriks släkt bakåt(framåt) i tiden?
Erik och Katarina hade 3 barn; Hilda, Emma, karl?
Erik 1833 hade en tvillingsyster Ulrika ?
Fader till Erik 18833 Per Andersson?? modern Ulrika Ersdotter ?
skulle bli jätte glad och tacksam om nån skulle vilja hjälpa mig att få en ny gren att växa på mittt träd  
dessa uppgifter har jag hittat på ancestry.se
Med vänlig hälsning Salka

2014-05-02, 22:45
Svar #10

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Salka!
 
Har nu studerat födelseannonsen angående  
Karl Axel Eriksson, född 16 februari 1868, i Lövstaholm, Sankt OLof, Stockholms Län
 
Det du uppger att han skulle vara oäkta stämmer inte. Oäkta gäller barnet som är
registrerar raden under hans födelse.
 
Jag tolkar födelseannonsen som att  
Fader är: Stalldrängen Erik Jansson  
Moder är: Katarina Charlotta Ernlund
 
Paret gifte sig den 29 november?, 1856
Katarina Charlotta Ernlund (paret kan ev. bo i Löfstaholm)
Källa: Stockholms Län, Sankt Olof Vigsel 1851 - 1861 (E:2)
Gidnr: 2485.10.52400 Genline via ancestry.se
 
Nu kan du fortsätta och leta reda på ytterligare uppgifter i alla källor.
Börja där de gifte sig så kan du gå både bakåt och framåt i tiden.
 
Lycka till med din forskning.
 
Hälsningar Monica Nilsson

2014-05-03, 13:08
Svar #11

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Hej Monica
supertack
då var jag ändå på rätt väg?
nu ska jag försöka fortsätta,
känns tryggt att man får hjälp när man tjänner sig osäker.
Med vänlig hälsning salka

2015-01-07, 14:04
Svar #12

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Rickeby i Odensala ska enligt en artikel av Calla Anrik i Svenska Turistföreningens årsbok 1962 (Granne med stora världen) ha ägts av stockholmsrådmannen Jonas Hansson Merling, död 1697, eftersom hans hustru skulle ha varit en Månesköldarvinge (Månesköld av Segline). Hans första hustru (som det borde röra sig om) är till namnet okänd, men kan möjligen ha hetat Botilda. Någon som vet något om en Månesköldkoppling till Rickeby?

2015-05-22, 19:21
Svar #13

Utloggad Örjan Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2022-01-26, 11:52
    • Visa profil
Hej!
Behöver lite info. om följande personer. I Hfl 1760-1776 AI:1 Hova, Odensala, Stockholm sid. 19 hittar man Eric Jansson f. 1711 och hans hustru Brita Andersdotter f. 1721. På sid. 75 i samma hfl, kan man se att fam. flyttar i Feb. 1763. Vart flyttade dom? Naturligtvis skulle jag vara mycket tacksam om jag kunde få ytterligare info.
Mvh
Örjan

2016-10-30, 06:25
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Titel:  Inrikes tidningar
Datum:  1783-08-04
Sida 4

"Bortkomne ock förlorade Saker. På Landswäqen imellan Gästgifwaregårdarne Alsike och Märsta är den 4 nästl. Julii af en fattig resande borttappadt en grof knuten Pys-silkes Pung, trädd med Silfwer-tråd och 2:ne Silfwer-löpare, Med inneliggande Sedlar, 3 st. på 2 ock 1 på 3 R:dal. Specie, samt något smärre, mynt af omkring 4 a 5 plåtar, tillika med en hel Lottsedel på Halmstads Lotterie för samma månad, och en Lottsedel på Kgl. Nummer-Lotteriet, tagen i Westerås. Skulle någon hederlig och rättsinnig människa denne Pung uphittadt, wäntar man det ädelmod at sådant emot nöjaktig wedergällning tilkänna gifwes i Stockholm, där Dagligt Allehanda utgifwes."

---

Titel:  Inrikes tidningar
Datum:  1784-02-12
Sida 4


 "Den 5 sistl. Febr.(5 februari 1784) är tappat wid Märsta eller Alsicke gästgifware-gårdar, eller ock wid Guldsmeden Yttrei gård på Drottninggatan i Upsala et Guldur, utan namn på taflan med blå Eixaillierad guld-kjed uti hwilken hängde trenne pitsker med guld-infattningar twänne hade röda ternioler - stenar med det Fri-herreliga Stierneldska wapnet uti hwardera, det tredje hade et Maltheser-kort med devis graverat i swart sten, bredwid det sidsta hängde en stål ur-nyckel, den som detta Ur funnit och aflemnar, endera i Stockholm uti Fru Feltmarschalkinnan Stjernelds hus wid Jacobi Torg, eller ock i Upsala hos Guldsmeden Yttreus, har at ärhålla Sju R:dal Spec.; om det wore pantsatt, skal namnet förtigas och panten lösas af rätta ägaren."

---

Titel:  Inrikes tidningar
Datum:  1786-06-01
Sida 4

Natten imellan den 12 och 13 Maii, borttappades emellan Märsta och Rotebro en blå Klädes-kappsäck, med däri liggande: en ny Uniform, en halssiden Underklädnlng, 4 par Byxor, 2:ne par af siden, 8 stycken Skjortor, sydda Manchetter, en Guld- och en Silfwergalon, en swart Jacka, Halsdukar, kam-don och nattsaker m. m., som ej så noga kan ihogkommas,; den detta uphittat, gifve det tilkänna där dessa Tidningar utgifwas, eller wid Rotebro Gästgifwaregård, emot hederlig »vedergällning.

---

Titel:  Inrikes tidningar
Datum:  1786-07-03
Sida 3

"Den 5 innew. Julii (5 juli 1786) kommer på Märsta Gästgifwaregård kl. 2 e. m. genom friwillig Auction til den motbjudande at försäljas med eller utan detta års gröda; Måby et Mantal Rusthåll med 1½ mantal Augment, belägit uti Stockholms län, Erlinghundra Härad och Husby Odensala Socken, 3 3/4 mil från Stockholm och 1/4 mil från stora landswägen, äger 12 T:r årl. utsäde uti god jordmon, har 60 lass Hö mäst hårdwall, bete uti 4 hagar, skog til wedfång, gärdsel och något timmer, et afdelt Rvttare-boställe, man - och ladugården uti godt stånd, och en på Rusthållets ägor nyl. upbygd och skattlagd öfwersålls Watten-Qwarn med 2 par stenar ock sikt, samt en Såg-Qwarn, hwilka ock flere förmoner hugade Köpare kunna före Auction bese och sig underrättade göra på stället, då dem all uplysning skal meddelas."

---

Titel:  Posttidningar
Datum:  1800-10-04
Sida 7


"Thorsdagen, den 18 dennes, förlorades på wägen imellan Rotebro och Märsta följande persedlar, nemligen: en Solfjäder. en hwit Florshufwa , en Nattdufwa och en swart Plume. Den desse saker uphittat, ware god och anmäle sig i Boklådan der desse Tidningar utgifwas."

---

Titel:  l
Datum:  1813-09-14
Sida 7


"Emellan Rotebro och Märsta Gästgifwaregårdar, förlorades den 5 Junii om aftonen för en Resande, en aldeles ny Röd Tafts-Paraply med grönt öfwerdrag af lärlt. swart skaft och plaiterad dobbsko. Den som denna Paraply tillwaratagit och inlemnar den i Huset N:o 3 på Göthgatan, midt emot Stadshuset. 2:ne trappor upp, undfår hederlig wedergällning."

---

Post- och inrikes tidningar 
1821-11-26 / Sida 4


"Diverse Legala Annoncer. Genom Utslag d. 2 Oct. 1821 , har Erlingshundra HäradsRätt förordnat Gästgifwaren Anders Andersson i Ny Märsta och Husby Odensala Socken samt Bonden Anders Andersson i Sätuna och Husby Odensala Socken, till Förmyndare för Gästgifwaren Jan Ersson i Gamla Märsta och Husby Odensala Socken; som första gången kungöres."

---

Titel:  Post- och inrikes tidningar
Datum:  1825-03-11
Sida 1

 "Uti Odensala Församling Smittkoppor hos en dräng, smittad af en till församlingen från Märsta Gästgifwaregård inflyttad piga."

---

Titel:  Post- och inrikes tidningar
Datum:  1832-07-27
Sida 5


Jemlikt Sollentuna Häradsrätts denne dag fattade beslut, warder f. d. Arrendatorn af Märsta Hemman C. G. Elgströms Hustru, Johanna Elgström, född Lindman, hwilken öfwergifwit Mannen, utan att gifwa sin wistelseort tillkänna, enligt 13 Kap. 4 §. Giftermålebalken, förelagdt att inom natt och år, efter det denna Stämning uti Post- och InrikesTidningarna första gången inflyter, och å wederbörliga ställen i öfrigt blifvit kungjord, hos Mannen sig inställa, emedan Häradsrätten i annat fall, uppå förnyad anmälan af Elgström, utlåter sig öfwer hans ansökning om skillnad uti äktenstapet. Tingshuset wid Barkarby Gästgifwaregård d. 8 Juni 1832. På Häradshöfdinge-embetets wägnar, Gustaf Fröberger."

---

Titel:  Post- och inrikes tidningar
Datum:  1845-08-26
Sida 1


Våra Läsare påminna sig utan tvifvel, att förliden höst stod att läsa så väl i denna som i öfrige hufvudstadens tidningar, hurusom DD. MM. KONUNGEN och DROTTNINGEN, under en resa från Upsala till hufvudstaden blefvo vid hästombyte på Märsta Gästgifvaregård underrättade att läsförhör förehades i en stuga derstädes, hvilket föranledde de höge resande att inträda och en stund samtala med bondhustrurna och barnen. På enskilt väg har Red. blifvit underrättad, att, till minne af ett så huldrikt besök och såsom ett ringa vedermäle af vördnad och kärlek för det älskliga Konungaparet, har ifrågavarande stuga, så godt sig göra låter, blifvit uppstädad och försedd med vackra tapeter samt porträtter af Deras Maj:ter, infattade i glas och förgyllda ramar, hvilka till detta ändamål blifvit af enskilt man skänkte, och i stugan uppsatte tillika med en tryckt underrättelse om anledningen dertill.

---

Titel:  Kalmar
Datum:  1870-01-12
Sida 2


Fallen storhet. Atlas wår moder jorden fick natten mellan Nyårsdagen och påföljande söndag, om ej i sitt sköte, så åtminstone på sin yta mottaga qwarlefworna af en wäldig storhet, som länge trotsat tidens stormar: en wid Märsta jernwägsstation belägen wäderqwarn kullblåste nemligen sagde natt med mjölnare, mäld, stenar och allt. Märkwärdigt nog slapp mjölnaren undan så godt som med blotta förskräckelsen och den mindre angenäma öfwerraskningen att så der sans facon befinna sig på bar backe.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna