ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eva Justine Hansdotter, dotter av Hans Udd, född 1842 utanfor Lysekil  (läst 870 gånger)

2003-01-29, 09:41
läst 870 gånger

Utloggad Sven Petter Myhr Næss

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-11-26, 14:31
    • Visa profil
Hei!
 
Jeg søker opplysninger om min tippoldemor Eva Justine Hansdotter. 
Hun er født ca. 1842 og flyttet til Norge mellom 1865 og 1868. 
Hun ble gift i Skjeberg i østfold 19. november 1868. Der står det at hun er fra Sverige og at hennes før er Hans Udd.
 
Normalt er norske kirkebøker flinke med å oppgi hvor i Sverige man er fra, men her står det ingenting. Hun er heller ikke oppført blant innflyttede.
 
I folkräkning av 1875 står det at hun er fra Seller i Sverige. Jeg kjenner ingen plass som heter Seller, men en slektning som kjente Eva mener hun kom fra like utenfor Lysekil.
 
Kan noen hjælpe meg?
 
Vennlig hilsen,
Sven Petter Næss

2003-01-29, 12:43
Svar #1

Utloggad Sture Berg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2013-12-19, 17:22
    • Visa profil
Hej Sven Petter !
I Nils Lindberghs bok Stångenässläkter 1 har jag hittat din tippoldemor på sid 428. Där finns en stamtavla för soldaten Johan(nes) Olsson Udd i Hasslebacken u. Uteby i Bro socken. Han var far till Hans Johansson, soldat nr 67 med namnet Udd !
Eva Justina var född 23/3 1843.
Övriga uppgifter kommer som epost.
Med vänliga hälsningar
Sture Berg

2003-01-29, 22:18
Svar #2

Utloggad Ingegerd Theng

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2015-02-28, 11:26
    • Visa profil
Hej Sven Petter!
Min man härstammar från en av Eva Justinas syskon, Carl Anton född 5 maj 1834. Carl Anton blev också soldat och fick soldatnamnet Teng.  
 
Jag har en notering om att en annan syster, Johanna Fredrika född 1848 flyttade till Norge 9 oktober 1867. Hon flyttade kanske samtidigt eller till samma ställe som Eva Justina?
 
Hälsningar
Ingegerd Theng

2003-01-30, 18:29
Svar #3

Utloggad Sven Petter Myhr Næss

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-11-26, 14:31
    • Visa profil
Hei Ingegerd.
Det virker sannsynlig. Eva bodde ikke i Norge i 1865, men giftet seg her i 1868. Så 1866/67 virker mest trolig.
Vet du hvor i Norge Johanna Fredrikka flyttet?
 
For øvrig virker det som om det er mange soldater i familien. 
Kan du kanskje forklare hva en Torpare er? Jeg vet det er av militær betydning, men vi har ikke noe ord for det her i Norge.
 
Vennlig hilsen,
Sven Petter

2003-01-30, 19:54
Svar #4

Utloggad Ingegerd Theng

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2015-02-28, 11:26
    • Visa profil
Hej Sven Petter
Jsg vet tyvärr inte vart Johanna Fredrika flyttade.  
En torpare har inte med det militära att göra utan med jordbruk. Det kallades förr småbrukare åt vilka en jordägare upplåtit mark mot ersättning i form av dagsverken. Istället för att betala ett arrende med pengar fick torparen ställa upp med sin arbetskraft i jordägarens jordbruk.  
Förutom dessa dagsverkstorp fanns det bland annat soldattorp som uppläts till de indelta soldaterna. Eva Justinas föräldrahem var soldattorpet Hasslebacken under Uteby gård, Bro (O)
 
Hälsningar
Ingegerd

2003-02-01, 14:10
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna