ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-29  (läst 2583 gånger)

2004-05-01, 12:47
läst 2583 gånger

Gunilla Jansson

Hej
Jag vill har er hjälp, När jag låna mirkokort. Låna från fs S:t Olof som ligger Sigtuna, Sthlms län. Fick jag se min fmf har bott Husseby på 1882. Vet ni Husseby tillhör församling?

2004-05-30, 00:59
Svar #1

Eva Carlsson

Hejsan!
Finns det något Nyland i Norrtälje trakten?
Hälsn. Eva

2004-05-30, 01:52
Svar #2

Anders Andersson

Enligt Rosenberg finns i Sverige ett flertal orter benämnda Nyland, men enbart i mellersta Norrland.
 
Det Nyland som ligger närmast Norrtälje är faktiskt ett landskap i södra Finland. Jag vet inte vilken källa du läst namnet i eller vilket århundrade det gäller, men det är kanske området på andra sidan Östersjön som avses, från Norrtälje sett?
 
(Min hittillsvarande e-postadress är ur funktion sedan den 24/5, så jag är incommunicado för tillfället)

2004-05-30, 10:55
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Det finns i Svenska ortnamn 1999 en gård Nyland i Österlövsta.
Nyland finns som gårdsnamn på ett fåtal platser i såväl Götaland som Svealand, men det har ju gått några år sedan Rosenbergs tid .

2004-06-10, 11:09
Svar #4

Jenny Nilson

Hej!
Jag forskar på släkt i Börstil församling, men har nu en släkting som kommer från Hökhufvud, ,som jag misstänker är en liten plats, men som jag inte kan finna i denna församling, även om jag kan se i rullorna att det är fler som kommer därifrån?
Är någon bekant med detta namn och kanske vet vilken  församling det kan röra sig om?
 
Tack på förhand

2004-06-10, 11:13
Svar #5

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7199
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:31
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hökhuvud är grannförsamling till Börstil. Se under Socken-Sök eller under Uppland: Socknar (se ovanför).
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-06-28, 10:36
Svar #6

Åsa Dahlström (Asa)

Hej
 
Det står Ö.Sellö Nyk.I.Så undrar jag vad det ligger någonstans.
Kan det ligga på Arnö annex, det var där jag hittade det.
Tack på förhand

2004-06-28, 16:03
Svar #7

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Åsa!
Undrar om det inte är Överselö (f d Över-Selö) i  Strängnäs kn, Södermanlands län som menas.
Hälsningar
Laila

2004-07-21, 14:09
Svar #8

Utloggad Torbjörn Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 14:21
    • Visa profil
Tror att jag kan tillföra lite om 1900 talet och en del av de äldere släktskapen i Lövsta åtting Alunda socken Olands härad Uppland, då jag och min fru bor och är födda i åttingen, byarna heter
närmast Skrikboda,Furby och Sydinge.

2004-08-02, 19:56
Svar #9

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter en by eller gård i Almunge som heter Lundby eller Lundbyn. Kan man i några böcker läsa om den och vilka som bodde där. Några av de som bodde där var en släkting vid namn Eric Öberg. Det var i början av 1700-talet.
MVH
Kärstin Bäckius

2004-08-03, 00:02
Svar #10

Utloggad Börje Hillfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 17:31
    • Visa profil
Kärstin,
Jag vet inte om det funnits någon gård i Almunge som hetat Lundby, men däremot finns det en gårdssamling i grannsocknen Faringe, som heter Lundbyn.
enligt kartan

2004-09-01, 19:49
Svar #11

Utloggad Ingegerd Nordström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-03-02, 17:58
    • Visa profil
Jag har forskat i Adelsö husförhörslängd åren 1774-1787 och fick där upplysningen att de personer jag sökte på hade flyttat till
Håholmen. De fanns inte vidare på Adelsö. Var ligger Håholmen i för församling?

2004-09-02, 19:26
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Bättre än inget är kanske tipset Koholmen som hör till Torsvi församling, Enköpings kn..
Avståndet från Sättra på Adelsö till Koholmen är bara några kilometer som synes.
 

 
(Nu kom ju ingen skalstock med - men rutan har sidlängden 5km verkar det som)
 
Säkert kan det finnas små 'Håholmar' också (Svenska ortnamn anger tre förekomster i Västergötland) - men får du inget annat napp kan det väl vara värtr att kika i Torsvi..

2004-09-10, 11:56
Svar #13

Utloggad Catarina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 08:21
    • Visa profil
Hejsan!
 
Såvitt jag vet så har det aldrig bott någon på Koholmen. Det är Röllingen och Ytterholmen som har varit bebodda i dessa trakter.
Däremot finns det en holme som heter Högholmen som ligger norr om Adelsö.
 
/Catarina

2004-10-05, 19:52
Svar #14

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Vet någon var Oskar II:s sommarpalats i Uppsala ligger och vad det heter? Är det tillgängligt för allmänheten? Jag är intresserad av att besöka detta då min farfarsfarbror har gjort takmålningar där.
Annette

2004-10-05, 22:49
Svar #15

Anders Andersson

Jag bor i Uppsala sedan över 20 år men har aldrig hört talas om något kungligt sommarpalats. Jag antar att det inte är Uppsala slott som avses? I övrigt finns det mig veterligen inget jag skulle kalla palats inom en mils radie från Uppsala centrum.
 
Däremot låter det fullt rimligt att Oscar II hade något slags sommarresidens i trakten av Uppsala, men då kanske snarare en herrgård eller så.
 
Sedan finns Prinshuset i centrala Uppsala, en tvåvåningsbyggnad på Bäverns gränd där de bernadotteska prinsarna bodde under sin studietid på 1800-talet. Prinshuset fick stå och förfalla under flera år, och det var rentav tal om att riva det, men för några år sedan valde man i stället att flytta det några meter för att bredda Bäverns gränd.

2004-10-06, 08:28
Svar #16

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Anders
Jag har gjort en ren översättning från engelskan, kan mycket väl vara en herrgård eller dylikt. Denne konstnär levde sedemera och verkade i US. Jag har hämtat uppgifterna i ett eftermäle om honom. Det behöver ju inte vara inne i Uppsala, det kan ju bli fel då inte amerikanarna har en aning om svensk geografi, men jag skulle vilja lokalisera var det ligger och kanske få mig en titt. Tack iallafall.
Annette

2004-10-06, 16:20
Svar #17

Anders Andersson

Tack; att uppgiften härrör från en amerikansk skrift förklarar ordvalet och eventuella missförstånd mer än väl. Kan du ange källa, det vill säga är eftermälet tryckt och utgivet i någon skrift, eller är det från ett mer privat meddelande? Finns konstnären omnämnd i svenska böcker, så att man kan söka mer information där? Om han arbetade stadigvarande vid det där sommarresidenset, så kanske han också bodde i närheten och kyrkböckerna kan ge någon ledtråd.
 
Den byggnad i Uppsala som brukar förknippas med kungligheter är just Prinshuset, och att tronföljarens studentlya i amerikansk tradition förvandlats till ett kungligt sommarpalats är fullt tänkbart, men det vore bra att ha några fler ledtrådar i stället för att vi skall gissa hej vilt...

2004-10-06, 21:12
Svar #18

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Jag har hämtat uppgiften från Murphy Library University of Wisconsin La Crosse. Det står ordagrant  A.E. Soderberg did ceiling decoration for the Swedish Kings summer palace in Uppsala and had established a reputation in Sweden. Då regerade Oskar II. Jag har inte hittat honom omnämnd i någon bok i Sverige, men jag har ju inte läst alla. Tidsmässigt någon gång 1885-1892 då han for till US. Kyrkböckerna kan vara en ledtråd. Han hade också en syster som bodde i Stockholm men att resa fram och tillbaka verkar lite jobbigt. Jag får beställa kort och kika om han bodde i Uppsala.
mvh Annette

2004-10-08, 08:33
Svar #19

Knut Henriksson (Knutte)

Anette
 
I prins Carls bok Jag minns.... (1931) skriver han: Som bostad åt sina söner hade min far redan då kung Gustaf var student lyckats återförvärva samma gamla trevliga uppsalagård vid Bäverns gränd invid Östra Ågatan, där han själv och mina farbröder tillbragt glada student år

2004-10-08, 20:12
Svar #20

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Knut
 
Tack för din hjälp, kanske det är det jag söker.

2004-10-08, 20:32
Svar #21

Anders Andersson

Den gård Knut talar om är alltså det tidigare nämnda Prinshuset, numera inknuffat i ett kvarter med bostäder och viss affärsverksamhet. Jag känner inte till hur det ser ut invändigt, men det skall väl inte uteslutas att det finns takmålningar där.
 
Jag vet inte heller vem som äger fastigheten i dag, eller om man kan få tillträde dit. Någon regelmässig visningsverksamhet tror jag inte förekommer.

2004-10-08, 23:39
Svar #22

Anders Andersson

I boken Sekelskiftets Uppsala i Dahlgrens bilder (1977), på sidan 64, finns ett fotografi in mot Bäverns gränd från Östra Ågatan, och på sidan 65 finns följande bildtext:
 
Längre bort i samma kvarter, femte huset från vänster, syns Prinshuset från 1837. Här bodde först Oscar I:s söner och senare Oscar II:s söner under deras studenttid i Uppsala. Byggnaden närmast hitom Prinshuset uppfördes 1797 som bostad åt Katedralskolans rektor.
 
Av de byggnader som syns på fotografiet från omkring år 1900 återstår i dag alltså endast Prinshuset, som dessutom flyttades ett antal meter inåt kvarteret när Bäverns gränd skulle breddas för busstrafik. I hörnet Bäverns gränd-Östra Ågatan låg förut krogen Sju helvetes gluggar, känd från Gunnar Wennerbergs Gluntar. På samma plats ligger i dag en grekisk restaurant.

2004-10-09, 00:47
Svar #23

Anders Andersson

Prinshuset ägs tydligen numera av Miab förvaltning AB, som hyr ut det.

2004-10-10, 11:42
Svar #24

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Tack Anders!
Det såg ju väldigt renoverat ut. Jag mailar Miab och frågar om takmålningar. Jag får jobba mig bakåt och se om det är rätt hus.
Hälsningar Annette

2004-10-11, 08:02
Svar #25

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Anette
På den här adressen hittar du en bild samt lite historik kring prinshuset
Stig
 
http://www.varbostad.se/vab/2000/HSB/VB15457HSB/VB15457HSB.html

2004-10-11, 11:23
Svar #26

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Tack Stig!
Jag ska försöka att hitta Dan Thunman kommunantikvarie i Uppsala, kanske han vet om några takmålningar.
Annette

2004-10-27, 11:07
Svar #27

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej alla! Jag behöver lite experthjälp om var jag skall leta min förfader: efter många års letande och funderande, höll jag på att trilla av stolen när jag äntligen hittade hans namn i en rulla på Krigsarkivet! Jätteglad blev jag, eftersom det så klart och tydligt stod varifrån han kom och vart han bodde. Men nu har jag ju förstått att det inte alls är så självklart vart jag skall leta, eftersom det finns flera ställen nära varandra med snarlika namn. Enok var enligt rullan hemma i Markim, och det är inte så svårt att placera, men sedan står det; tient uthi Lenna hoos Erik Eriksson. Det är detta Lenna som förbryllar; menas det Lena socken i Uppsala län, eller Lena by i Markim socken i Stockholms län? Eller är det något av alla de Länna som finns runt om i detta område? Jag fattade inte riktigt utifrån rullan var utskrivningen skedde, annat än att det var i Uppland 1659, och det hjälper ju inte mycket...
Snälla någon, vilket är det mest troliga stället som menas? Jag har lagt in en bild på inskrivningsnotisen i Anbytarforum under: Läshjälp: Stockholm: Enok Mårtensson i Markim  
Tack på förhand!
 Monica

2004-10-29, 13:33
Svar #28

Anders Andersson

I diskussionen under Läshjälp (jag hade inte kunnat tyda den notisen själv) var ju förslaget att det handlar om Lena by i Markim, något jag hade ansett för självklart om uppgiften hämtats ur Markims kyrkböcker. Att uppgiften kommer från en militär rulla gör svaret något mindre självklart, men ändå tycker jag att det är det mest sannolika.
 
Lena socken norr om Uppsala finner jag minst troligt, på grund av avståndet. Det finns en Länna socken utanför Norrtälje, samt en välkänd bruksort Länna i Almunge socken. Båda verkar dock ligga för långt bort om man skall arbeta där men vara bosatt i Markim, tycker jag. Därför håller jag nog fast vid att du bör söka i Markim i första hand, om inte annat så för att namnet Erik Eriksson är oerhört vanligt, och det är ont om detaljerade källor från 1650-talet...

2004-10-29, 15:11
Svar #29

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Anders!
Jag är så tacksam för alla tips jag får från andra mer geografiskt insatta forskare! Och som det verkar, så är det Lena by i Markim socken, som är stället jag skall koncentrera mej på! Redan i ett tidigt skede, fick jag veta av en snäll medforskare, att det finns ett Lena i Markim och att där fanns två gårdar på 1650-talet. I båda gårdarna hette bönderna Erik Eriksson...
Mitt stora problem är dock att jag inte känner trakten för fem öre, utan måste treva mej fram. Och när jag började titta på olika möjligheter, så blev jag bara mer förvirrad och osäker.
Som du säger, så kryllar det ju inte precis av sökbara källor vid den tiden, utan skall man börja lusläsa domböcker och dyligt, så bör man nog vara ganska klar över vilket område man skall fördjupa sig i!
Att det stod hemma i Markim och tjänat i Lena, tydde jag som att Enok ursprungligen kom från Markim, men vid tiden för inskrivningen bodde och tjänade hos sin svågers far/bror(?) i Lena. Då kunde väl avståndet mellan de båda platserna vara lite större än man förväntar sig? Men du tror ändå att de andra Lena/Länna-ställena är helt fel? Förlåt om jag är tjatig, men som sagt så vill jag vara så säker som möjligt på var jag skall leta vidare.
MVH
 Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna