ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Auktionsfynd  (läst 722 gånger)

2001-01-19, 20:38
läst 722 gånger

Ingrid Wikberg

Hargsanknytning! År 1999 köpte jag en gammal bibel,något medfaren ( alltså väl använd) på ett försäljningsställe i Almunge, Uppland, bara för att den var gammal och blivit över från någon auktion.
 
På försättsbladet står det vackert präntat:
   Ernst August Sjölund
   vid första nattvardsgången i  
   Hargs kyrka den 10 juni 1894.
   5 MosB. 23:21; Luk. 12:8;
   Joh. Ev. 8:31. 32,36.
 
Titelbladets text:  
Biblia, det är: All den helige skrift,
med korta kapitel-summarier samt fullständiga parallel-språk.
Utgifwen af Swenska Bibelsällskapet.
 I. Gamla Testamentet, äldre öfwersättningen
II. Nya Testamentet, enligt normalupplagan.
           ********
Stockholm. Tryckt hos Otto Ahlström, 1892
Pris: i Läderband 3 kronor, i exemplar 2 kronor
_________________________________
 
Den är tyvärr illa lagad ( ej av mig), men går nog att reparera av den som är händig och kan sådant.
 
Den kanske kan bli en släktklenod för någon ättling? Hör gärna av dig!

2003-04-25, 11:33
Svar #1

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Det där har jag funderat över lite; går man på auktioner eller på antikvariat finns det i stort sett hur mycket biblar som helst.  
Väldigt många relativt gamla och de allra flesta med någon form av dedikering.  
Det skulle ju inte kosta så mycket att köpa några stycken var och sen skriva in dedikationerna i ett arkiv här på Rötter. På så sätt skulle säkert många slätforskare hitta sina gamla släktklenoder

2003-04-25, 20:07
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag ropade in en skräpkartong på auktion i början av 1970-talet där det låg en gammal religiös bok;
Pietisten som var försedd med en dedikation i form av person och ortsnamn samt årtal. Efter många år, i slutet av 1990-talet
hittade jag den åter tillsammans med en massa annat bråte och bestämde mej för att ta reda på en nu levande ättling till den första innehavaren av boken vilket jag också lyckades med. Då boken inte hade något värde för mej varken penning- eller affektionsmässigt så tog jag kontakt med ättlingen och erbjöd henne att få den tillsammans med en av mej utförd släktutredning bakåt till tiden för bokens tillkomst, och det var minsann uppskattat till tusen! Ättlingen var så otroligt tacksam för både boken och den måttfulla släktutredningen så där fick jag en vän för livet!! Där ser man vad så lite kan skapa så mycket glädje för någon annan. Samtidigt fann jag ju givetvis själv ett nöje i att ta fram de närmaste generationerna bakåt åt vederbörande.
 
Peter Borg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna