ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnmorskeböcker  (läst 2329 gånger)

2011-01-24, 09:19
läst 2329 gånger

Utloggad Anita Hellman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-01-25, 19:24
    • Visa profil
Kan någon tipsa om var man kan finna s k barnmorskeböcker för barn födda 40-50-talet? Mina efterforskningar gäller Västmanland och Uppland. Har varit i kontakt med Landstingsarkivet, Västerås och Landsarkivet, Uppsala men ingen vet var dessa böcker finns någonstans. Skulle vara väldigt tacksam för tips! Mvh Anita

2011-01-24, 16:23
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Anita! Regeln är att barnmorskornas dagböcker över förlossningar i hemmen ska finnas på Landsarkiven (provinsialläkararkiven). Det gäller landsbygden. Skedde förlossningen i staden kan de finnas i kommunarkiven. Din fråga gäller födslar på 40-50-talet, och då blir det mera komplicerat. Fram till 1948 ansågs man född i församlingen där BB låg och födseln ägde rum. Där kunde födelsen antecknas i församlingens dopbok eller i särskilda lasarettsförsamlingar. Sedan kunde uppgifterna föras över till familjens hemvist och församling. Lite letande alltså.
 
Hälsn Monika W

2011-01-24, 21:40
Svar #2

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Har man fött på BB (Sjukhus) så finns det födelsejournal. Jag har fått både min farmors 1920-tal Härnösand och min mormors 30-tal Stockholm. I Stockholm var det stadsarkivet och i Härnösand var det landsarkivet som hade dessa. Har även tittat i en barnmorskebok som fanns på kommunarkivet men där står det inte någonting annat än namn , ålder, hur många barn etc. I journalerna kan man få reda på så mycket mera t ex modern haft någon åkomma etc. Vilken tid barnet är fött samt vikt. Det roliga är att dessa såg nästan lika ut tills det infördes datajournaler nu på 2000-talet.
Om inte födseln är mer än 70-år kan det vara svårt att få kopior, då måste patienten själv begära ut dessa eller att närmsta anhörig gör det.
 
Hälsn
Karin
 
(Meddelandet ändrat av nyk002 2011-01-24 21:47)

2011-01-25, 19:24
Svar #3

Utloggad Anita Hellman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-01-25, 19:24
    • Visa profil
Tack Monika o Karin för information! Vad jag förstår så är det svårt att hitta dessa barnmorskeböcker eftersom det gäller barn födda i hemmet.Orterna gäller Sala stad och Ransta samhälle(Kumla församling,tror jag samhället tillhörde)och Grillby samhälle(Villberga församling) utanför Enköping.Gäller att hitta ett bra nystan att börja nysta i!
Hälsning o tack från Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna