ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdssmeden Erik Spång i Litslena  (läst 764 gånger)

2008-11-11, 21:52
läst 764 gånger

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Jag har en Erik Spång i min forskning som ska ha varit gårdssmed i Litslena.Han var född 20/5 1820 i Grytnäs, Västmanland. Nu är det så att han ska ha dött på allmänna häktet i Stockholm i februari 1854.Finns det några arkiv man kan leta i? Uppgifterna har jag fått av en person som glömt vart hon hittat dom tyvärr.Skulle gärna vilja veta vad han satt för och vad han dog av.
MVH/Marie-Louise

2009-11-26, 22:39
Svar #1

Utloggad Marie Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 22:06
    • Visa profil
    • www.tillingetibble.se
Hejsan Marie-Louise!
Jag vet inte vilka register du kan söka i, men jag har en avskrift av en tidningsartikel som stödjer din sagesman/kvinna.
I Folkets röst publicerades den 22 februari 1854 följande, som jag tror kan gälla samme man:
Den av oss i föregående nummer omnämnde gårdssmeden Erik Spång från Litslena socken, tilltalad för stöld ur Tillinge kyrka, har, sedan han erkänt stölden och vidare rannsakning därom blivit överlämnad till häradsrätt, gått rättvisan i förväg, samt sistlidne lördagsmorgon, medelst hängning i cellen, där han förvarades, avhänt sig livet. Genom en handduk, tillgänglig i cellen, hade han verkställt den ohyggliga gärningen.
Jag har även läst om denna stöld i Åsunda härads domböcker, där de övriga inblandade ransakades.
Det skulle vara roligt att få veta mer om Erik Spång, vad kan du berätta om honom?
Mvh Marie Andersson

2009-11-27, 14:21
Svar #2

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej Marie!
Vad kul att få ett svar efter så lång tid.Glad blev jag, för jag har sökt länge efter Erik.Erik Spång var min farfars morfar.Jag vet inte så mycket mer om honom förutom det jag hittade i husförhörslängden i Litslena.Att han lärer blivit död i Stockholm. Tack så hjärtligt för din information om honom.Nu får jag ta nya tag
MVH/Marie-Louise

2009-11-27, 14:23
Svar #3

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Marie!
jag glömde ju att fråga var jag kan få tag i en avskrift av denna artikel?
MVH/Marie-Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna