ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoppet av Länna  (läst 1101 gånger)

2001-02-08, 19:12
läst 1101 gånger

Utloggad Hans Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-10-07, 12:00
    • Visa profil
Min morfar Berhard Söderholm från Yxlan i Roslagen var kapten på Hoppet tills den höggs upp i Torekov 1932, där finns kajutan uppställd i hamnen. Däckshuset med skansen finns på sjöfartsmuseet i Stockholm.  
 
Tacksam om någon har uppgifter om ??Hoppet av Länna??.
 
MVH  Hasse W

2002-04-17, 11:44
Svar #1

Btj

Inte helt säker på om det är samma Hoppet, men jag har en skonert Hoppet på en tavla från 1901, med en kapten E.Andersson. Enligt uppgift skall däckshuset till denna finnas på sjöfartsmuseet i Stockholm. Min morfar far var delägare i Hoppet
i slutet på 1800 talet. Det fanns en kista med
skeppspapper och tavlan vid bouppteckningen efter min morfar på 30-talet. Tavlan hade någon skrivit på att jag skulle ha, men resten av papperen brändes upp, då sterbhuset inte kunde enas om vad de skulle göra med papperen. Tragiskt, hoppas att det inte är samma båt.

2002-04-17, 17:52
Svar #2

Hasse Wester

Hej
 
Låter ju spännande. Är säkert samma Hoppet. Elfvings rederi på Högmarsö i Länna socken i Roslagen köpte in Hoppet 1912 och lite senare blev min morfar kapten på skeppet. Om du har några bilder så är jag väldigt intresserad. Har en hemsida där Hoppet är huvudämne:
http://members01.chello.se/hans.wester/Hoppet/Index1.htm  
 
På återhörande
 
Hälsningar Hasse Wester i Bromma

2003-04-01, 08:59
Svar #3

Utloggad Birgit Gustavsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 20:43
    • Visa profil
Även min morfar Otto Andersson, Högmarsö har varit kapten på Hoppet under vilket eller vilka år har jag ingen aning. Han seglade Elfvings skutor från ca 10-talet och fram till sin död 1924 då han drunknade i Björköfjärden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna